Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Tömött kürt

Egotrip

A partitúrák zenei előadásmódra vonatkozó szöveges utasításainak világa csuda világ.

A partitúra, avagy vezérkönyv „többszólamú, zenekarra, kórusra, kisebb hangszeres vagy énekegyüttesre írt zeneműnek olyan kottája, amely valamennyi szólamot egymás alá helyezett, külön sorokban, egyszerre áttekinthetően tartalmazza”. A magyar nyelv értelmező szótára első kiadásának (1959–1962) meghatározása után példaként a következő szövegrészlet áll. „A híres operákat (…) előadás közben lekottázta (…), s abból a partiturából tanította be a társasága tagjainak.”

Az idézet Jókai Mór 1892-es Fejedelem és Fra Diavolójából származik. Számos, könnyen beazonosítható kortárs áthallás miatt álljon itt az elbeszélés legelejének teljes szövege. „Abban az évtizedében a jelen századnak, a melyben a letaposott fű kezdett újra kinőni, történt ez a furcsa história. (Mert a fűnek az a szokása, hogy akárhogyan tapossák, megint újra kihajt.) Egy helyen egy főúr tette azt, hogy a magyar tudományos akadémia felállítása végett, egy évi jövedelméről lemondott, s mikor azt kérdezték tőle, hogy hát maga hová lesz az­alatt? azt felelte: »majd csak eltartanak itt-amott a barátaim«. Másutt meg egy magyar operatársaság alakult, jó családokból való ifjakból és leány-asszonyokból: azok is lemondtak a jövedelmeikről, csakhogy egész életük hosszára; hanem aztán azokat is eltartották a barátaik imitt-amott. Páli volt ennek az utóbbi vállalatnak a nagymestere. Nagy muzikális ember, a ki a hires operákat ott Bécsben előadás közben a térdére tett papiron lekottázta (különben nem kapta volna meg) s abból a partiturából tanította be a társasága tagjainak, meg a vidéki muzsikusoknak.”

A szöveges zenei utasítások mint lehetséges tárcatéma egy olyan mű vezénylése (pontosabban a próbáira készülés) közben merült fel bennem, amely éppen a Jókai elbeszélésében tárgyalt korszaknak, a reformkornak a gyümölcse. Liszt Ferenc Dante-szimfóniájának (Eine Symphonie zu Dantes Divina Commedia) első vázlatai az 1837-es évek végére nyúlnak vissza. A szerző, jóllehet a teljes darabbal csak 1856-ban készült el, már 1847–1848-ban zongorázott belőle részleteket. Az eredetileg Pokol, Tisztítótűz, Paradicsom formában tervezett, Dante Isteni színjátéka ihlette művet Liszt végül két tételben – Inferno, Purgatorio – komponálta meg, a második tételhez illesztve egy női karra és zenekarra írott rövid Magnificatot (magasztalja lelkem az Urat). Nem más, mint a monumentális mű ajánlásának alanya, Richard Wagner beszélte le Lisztet arról, hogy zenébe merje önteni a Paradicsomot, és az ő tanácsa miatt volt az is, hogy a Magnificathoz kétféle befejezés készült, egy bombasztikus és egy csöndes. Wagner előremutató esztétikai és drámai érzékét bizonyítja, hogy ma már leg­inkább csak az utóbbit hallani a koncerttermekben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.