Vajda Mihály: Miért végezték ki Szókratészt?

Egy liberális naplói

Egotrip

Már a legutóbb is azt mondottam, hogy szeretném már békén hagyni Szókratészünket, régen megjött már a hajó is Déloszból, kivégezték hát – nyugodjék békében, még ha egészen világossá nem is vált számunkra, hogy tulajdonképpen miért is végezték ki.

De talán az sem világos a kedves olvasó számára, hogy miféle hajó jött meg Déloszból, hogy kivégezzék barátunkat. Hadd magyarázzam ezt el Platón szavaival. Ekhekratész – az meg ki? kérdi az olvasó. Nyugodjék meg, magam sem tudok róla többet, mint hogy Philiuszból, egy észak-peloponnészoszi városkából érkezett, s arról érdeklődött Phaidónnál, hogy mi volt az oka annak, hogy „a per rég lezárult, ő azonban csak sokkal később halt meg”. Mire Phaidón – ja, hogy ő ki volt? Fiatal görög filozófus, Szókratész barátja –: „Véletlenül alakult így, Ekhekratész. Történetesen épp az ítélet előtti napon koszorúzták meg annak a hajónak az orrát, melyet az athéniak Déloszba szoktak küldeni.” „Az meg mit jelent?” „Ez az a hajó, ahogy az athé­niak mondják, melyen Thészeusz indult útnak annak idején Krétába, a kijelölt kétszer hét kísérőjeként, s azután őket is megmentette, s ő maga is megmenekült.” Na, a fene megeszi. Az egész görög mitológiát mondjam most fel, hogy olvasóim megértsék, miért húzták-halasztották Szókratész kivégzését? Ez lehetetlen. Tessék kérem utánanézni, csak ezt mondhatom. „A hagyomány szerint megfogadták akkor Apollónnak – folytatja Phaidón –, hogy ha megmenekülnek, minden esztendőben áldozati követséget küldenek Déloszba.” Most már a magam szavaival foglalom össze a dolgot. Ha a hajót már megkoszorúzták, senkit nem végezhetnek ki állami ügy miatt Athénban, míg a hajó vissza nem tér Déloszból. Szegény Szókratésznek a börtönben kellett kivárnia a hajó visszatértét.

Nos, Thészeusz hajója érzésem szerint már háromszor is visszatért volna Déloszból azóta, hogy hozzáfogtam tisztázni e bántó halálos ítélet körülményeit. Ezért úgy gondolom, egyelőre hagyhatom békén nyugodni sírjában a nagyszerű öreget, alapjában biztos vagyok benne, hogy nem tévedek, ha az ellene felhozott vádakat – tudjuk: megrontja az ifjúságot és nem tiszteli a város isteneit – egyszerűen mai szóhasználattal olyképp foglalom össze, hogy Szókratésznek a liberalizmusát vetették szemére. Őszintén szólva, talán nem vettem volna magamnak a bátorságot ezt állítani, ha nem olvastam volna az elmúlt napokban a nemrégiben elhunyt Vekerdy Tamás naplóit. Vekerdyt egyszer láttam életemben – együtt voltunk valamikor a nyolcvanas években másik nyolc gyanús alakkal együtt ál-Petőfik egy tévéfilmben –, szimpatizáltam vele akkor, de elvesztettük egymást. Aztán a közelmúltban felbukkant egy nagyinterjúval itt a Narancsban, majd, mint ezen a nyáron sok más jeles ember is, meghalt. Talán ezért kaptam meg karácsonyra a már 2016-ban megjelent könyvét: Naplók könyve. S talán ezért is fogtam hozzá rögvest a könyv olvasásához, meg kell, hogy mondjam, nagy érdeklődéssel. Hogy érdeklődésemet az keltette fel, hogy nagygyerek korunkban egymástól vagy kétszáz méterre laktunk a Nádor utcában, ő a 28.-ban az Árpád utca sarkán – ha jól sejtem, ma az viseli az Országház építőjének, Steindl Imrének a nevét –, én a 19.-ben, az Arany János utca sarkán – az meglehet. De jó is lenne erről beszélgetni vele! Ami már sajnos lehetetlen, de most nem is erről van szó. „Az utolsó két-három évben világi lettem, és modern” – írta 1994. április 4-én, húsvét hétfőjén. Azt nem állította, hogy ekkor lett liberális – de hát muszáj valakinek világinak lenni ahhoz, hogy liberális legyen? modernnek talán igen –, de az a naplóbejegyzés, melyet idéztem ezt a címet viseli: Egy liberális naplója. Hadd folytassam a már megkezdett idézetet: „Szertefoszlottak nosztalgiáim (például: a Horthy-rendszerhez fűződők). Ha a Rádióban – ma már nincs, vagy most éppen nincs Rádió – bármire utalnak (utaltak, amíg még hallgattam), ami számomra fontos volt (hogy ne mondjam: szent), automatikusan mozdul a kezem: nyúlok és lekapcsolom. Elviselhetetlen. Talán a plakáttal kezdődött, az előző választások idején: Jöjjön el a Te országod! – mosolygó anya, gyerek. – Kinek az országa? A gyereké? Az istené? Az MDF-é? – A Miatyánk mondata választási plakáton istenkáromlás. Blaszfémia. S ilyen lett az egész.” „Számomra mindig Adyban testesül meg – egyik lehetséges formájában – a magyarság géniusza. És Ady – nemcsak Ady. Hanem mindaz a »nemzetietlen, honáruló, kozmopolita«, zsidókat és magyarokat egyként a maga fajtájának valló…” „Jézus Rembrandt képén a tanítványokat arra tanítja Emmausban, hogy többé nem a külső törvény vezérel”, „hanem – József Attila-i szóval”: „az én vezérem bensőmből vezérel”! / „S ezt vallja ma minden »átkozott« liberális”… Oldalakat idézhetnék Vekerdytől, de nincs itt rá hely.

S ez a hívő protestánsként felnőtt ember nemcsak Jézusban látja a liberális gondolat megtestesülését, hanem Szókratészban is. „…amit ma liberalizmusnak és individualizmusnak (mert a kettő …összefügg) nevezünk, jó ezerötszáz évvel mélyebbre fúrja gyökereit Európában. … Az európai eszmélkedés eredeténél két megkerülhetetlen tanítónál találjuk a valóban fordulatszerű kezdetet. Valamit, ami eddig még nem volt, elképzelhetetlen volt, s első felbukkanásában halálbüntetést kiváltó bűnnek számított, s ami nélkül nincs európai gondolkodás, …se európai kultúra. / Szókratész és Jézus, a názáreti – a halálraítélt botrányokozók…”

Mi tagadás, nagyon örültem, amikor láttam, Vekerdy ugyanazt a helyet idézi Platón Phaidroszából, melyet egy kis könyvecském (Ilisszosz-parti beszélgetések) esszéinek mindegyikében magam is idéztem, és értelmeztem.

Az individuum szabadsága e két halálra ítélt botrányokozó „újítása”, ezt tekinti Vekerdy Európa meghatározó érték-mozzanatának. „… látom, hogy minden pusztító, totalitárius, tekintélyuralmi, a hatalmat egy kézben, egy pártban centralizáló rendszer a huszadik században is az antiliberalizmusból indul ki. … Nem hiszek benne, hogy előbb rend kell, hanem – ennek minden veszélyét vállalva – fordítva, »Jöjj el szabadság – te szülj nekem rendet.«”

Hát ezért kellett Szókratészt kivégezni, ahogy Jézust is. Hogy a nagy inkvizitoroknak valaha is sikerülni fog szellemüket is megsemmisíteni? Csak remélni lehet, hogy minden ellenkező tapasztalatunkkal szemben talán mégsem.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."