Várhegyi Éva: Ekotrip

Hajrá, Magyarország!

Egotrip

Sportkedvelő kormányfőnk láthatóan csak akkor szereti a versengést, ha jók az eredmények, mint például a legutóbbi futball-Eb-n. Ám az olyan versenyszámokban, amelyekben rosszul teljesít az ország, rendre óvást emel.

Legutóbb például a svájci World Economic Forum (WEF) versenyképességi jelentésének hitelességét kérdőjelezte meg a kormány, mondván: annak ellenére rontotta országunk helyezését, hogy a magyar gazdaság teljesítményét jelző statisztikai adatok folyamatosan javulnak. Az NGM közleménye szerint „a magyar gazdaság versenyképességének nem az az elsődleges fokmérője, hogy Magyarország hányadik helyen szerepel egy kutatóintézet rangsorában, hanem az, hogy a magyar gazdaság milyen ütemben bővül, növekszik-e a foglalkoztatottság, egyensúlyban van-e az államháztartás, csökken-e az államadósság”.

Akár igazuk is lehetne, hiszen sokféle alapon lehet országokat, gazdaságokat összevetni, és a különféle szempontok szerint más és más sorrendet kapunk. Ha felmegyünk a tradingeconomics.com weboldalra, magunk is vagy száz mutató szerint rangsorolhatjuk a világ országait. Ám van egy rossz hírem: hosszas keresgélés után sem sikerült olyan szempontot találnom, amely alapján jó helyezést kapott volna Magyarország. De ha fellelnénk is pár, számunkra kedvező mutatót, azzal sem volnánk előrébb.

A különféle értékelések és rangsorok különböző kérdésekre adnak választ. Ha valakit például az érdekel, hogy mennyire biztonságos valamely állam értékpapírját megvásárolni, akkor a nemzetközi hitelminősítők osztályzatait és elemzéseit célszerű figyelembe vennie. De ha céget akar alapítani, akkor jól teszi, ha a „felülnézetből”, a makrogazdasági mutatókból és a kormányzati magatartásból kialakított képet az „alulnézetből”, a vállalatok kikérdezése alapján készült értékelésekkel is kiegészíti.

Erre alkalmasak például a Világbank Doing Business címmel közreadott elemzései, amelyek kérdőíves felmérés segítségével vizsgálják, hogy milyen könnyű vagy nehéz céget alapítani és működtetni valamely országban. A tulajdonjog bejegyzésétől és a különféle engedélyek beszerzésétől kezdve a hitelhez jutáson, adózáson és a szerződések betartatásán át a munkapiaci szabályozásig bezárólag 11 kritérium alapján pontozza a világ 189 országát. Legfrissebb rangsorában hazánk a 42. helyezést érte el, ám az összehasonlító csoport tagjai közül csupán Moldovát előztük meg, míg Ausztria, Lengyelország, Szlovákia, Csehország, sőt még Bulgária is lekörözött minket.

Ha az üzleti környezetnél átfogóbb képet akarunk kapni egy ország gazdaságáról, akkor érdemes a WEF sokrétű megközelítést alkalmazó globális versenyképességi indexét, illetve a mögötte álló, a termelékenységet és a hosszú távú növekedést meghatározó 112 tényezőre adott pontszámokat és a belőlük kialakított rangsorokat górcső alá venni. A versenyképességi jelentéseit 1979 óta közreadó svájci intézet egyaránt támaszkodik a legkülönbözőbb statisztikai forrásokra (IMF, WHO, UNESCO), a Transparency International korrupciós elemzéseire, valamint helyi partnerintézmények segítségével (ez nálunk a Kopint-Tárki), egységes metodika alapján végzett vállalati kikérdezésre. Ez utóbbi esetlegességére hivatkozva kritizálta a WEF legfrissebb jelentését az a magyar kormány, amely – szavakban legalábbis – maga is előszeretettel támaszkodik a „népi konzultációk” eredményeire.

Most nyilván azért nem hajlandó meghallgatni a hazánkban vállalkozó „nép” szavát, mert abból nemcsak az ország, hanem ő maga is évről évre rosszabbul jön ki. Már az is aggasztó, hogy az összesített pontszám alapján a tavalyi 63. helyről a 69.-re csúsztunk le a 138 ország mezőnyében, és térségünkből már csak Horvátországot előzzük meg (hol­ott az ezredfordulón elért 28. helyezésünkkel még a régiónk élén álltunk). Azzal viszont végképp nem büszkélkedhet a kormány, hogy éppen az ő tevékenységéhez köthető kritériumok alapján teljesítünk a legrosszabbul. Miközben a makrogazdasági mutatók többsége az összesítettnél lényegesen jobb képet tükröz, a kormányzáshoz kapcsolódó számos kritérium alapján a világ legrosszabb országai közé tartozunk. A főként a kormány tevékenységét minősítő intézményi háttér mutatócsoportjának összesített pontszáma alapján a tavalyi 97. helyről a 117.-re csúsztunk le, a kormányzati döntéshozatal átláthatósága, a döntések részrehajlása (kivételezés), a tulajdonjogok tiszteletben tartása és a cégek etikai magatartása alapján kapott 134–136. helyezéseinkkel pedig egyenesen a szégyenpadra kerültünk. A korrupciót, illetve a kormányzás hatékonyságát jelző mutatók szerint is az utolsó harmadban vagyunk. Ilyen rossz még soha nem volt a magyar kormány megítélése; érthető hát az idegesség.

Az intézményrendszeren kívül is találunk aggodalomra okot adó területeket. A helyi verseny intenzitásában például a 129. helyen állunk, a felsőoktatás és szakképzés minőségével a 114.-en, a munkapiac hatékonyságát pedig a tehetség megőrzése és vonzása (130. és 122. helyek) húzza le. Az Európai Unióban csak Románia ért el nálunk rosszabb pontszámot az egészségügy és az alapfokú oktatás, az infrastruktúra, valamint az árupiaci hatékonyság kategóriákban, innovációban pedig rajta kívül csak Horvátországot hagytuk le.

Minderre persze lehet legyinteni, csak éppen semmit sem ér el vele a kormány. A hitelminősítők gyászos osztályzatait is hiába kritizálta évekig, mégiscsak annak nyomán sorolták át az országot a befektetésre ajánlott kategóriába, hogy a magyar kormány legalább a bankok elleni „szabadságharcát” felfüggesztette. Ahhoz viszont, hogy a versenyképességi rangsorban is előrébb jussunk, ennél lényegesen sokrétűbb változásokra volna szükség. Ha a magyar kormánynak netán nehézséget okozna konkrét cselekvési programmá formálni a WEF-jelentés üzenetét, más helyekről is kaphat segítséget. A hitelminősítők elemzéseiben található implicit ajánlások mellett az OECD tavasszal közreadott felmérése explicit módon is megfogalmaz javaslatokat, mint például a szabályozás átláthatóságának és stabilitásának növelése, a verseny növelése a kiváltságok és diszkriminá­ciók megszüntetésével vagy a technológiaváltás megkönnyítése a képzések javításával.

Épeszű kormány már csak önös érdekéből sem hagyná figyelmen kívül az elismert nemzetközi szervezetek egybehangzó értékeléseit, hiszen ezek orientálják a befektetőket is. Ideig-óráig talán nélkülözhetők az állami támogatások nélkül, pusztán üzleti indíttatásból betelepülő vállalkozások. Ám ha tartóssá válik az utóbbi évek tendenciája, hogy több működő tőke távozik az országból, mint amennyi bejön, akkor hamar kifullad a jószerivel már csak uniós forrásokból táplálkozó gazdaság, ami mégoly kiterjedt propagandagépezet mellett is járhat politikai konzekvenciákkal.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.