Várhegyi Éva: Ekotrip

Közfertőző önfényezés

Egotrip

A véletlen úgy hozta, hogy egyszerre vettem kézbe két, magyarul nemrég megjelent, provokatív közgazdasági könyvet. Thomas Piketty A tőke a 21. században címmel most már magyarul is olvasható műve napjaink egyik legfontosabb kérdését, a társadalmi egyenlőtlenségek tendenciáit és okait vizsgálja, mennyiségében és minőségében is minden eddigit felülmúló adat feldolgozásával, mégis olvasmányos stílusban. A 700 oldalas könyv állításait 110 grafikon és táblázat illusztrálja, de aki mélyebbre kíván ásni, annak a szerző az összes forrást elérhetővé teszi az interneten.

A papírfedelű Piketty-kötetnél is súlyosabb Matolcsy György hasonló lapszámú, de fényes fotópapírra nyomtatott, 300 színes grafikonnal megtűzdelt könyve, az Egyensúly és növekedés. Ám az elegáns külcsín sem tudja leplezni a mű közreadása mögött meghúzódó szándék gyarlóságát és az érvelés fogyatékosságát. Az Orbán-éra gazdasági éceszgébere nem kevesebbet állít könyvében, mint hogy a 2010 és 2014 között folytatott gazdaságpolitika az elmúlt száz év (!) gazdaságtörténetének „kivételes sikere”.

A jeles szerző tehát bármiféle történelmi távlat nélkül minősíti saját tevékenységét, ráadásul ezt azzal a szándékkal teszi, hogy „segítse a közgazdasági oktatást és a pénzügyi műveltség szélesítését”. Nyilván ezt a nemes célt kívánta szolgálni a félszáz hivatali beosztottja munkáját bevallottan felhasználó jegybankelnök azzal is, hogy az MNB pénzén kiadott, a Piketty-kötet árának alig feléért árusított könyvet jutalomként osztogatta a tavaszi országos tudományos diákköri konferencián.

Matolcsy önfényezése és közfertőzése tehát a közpénz és a köztudás gátlástalan használatával párosul. Bár a kötet létrehozásában (gondolom, nem önként) segédkező jegybanki kutatóknak gálánsan köszönetet mond a főnök (igaz, csak a miniszterelnöknek, a kormánypártoknak és az őket támogató választóknak lerótt háláját követően), a szakirodalmi előzmények iránt már nem mutat tiszteletet. A magyar gazdaságról és gazdaságpolitikáról szóló könyv irodalomjegyzékében alig találjuk a ki­emelkedő magyar tudósok hasonló tárgyú műveit. Hogy csak egy kiáltó példát mondjak: Kornai János munkásságát teljes mértékben mellőzte a szerző.

Bár Pikettyt és Matolcsyt egy lapon említeni sem volna méltó, mégsem tudok ellenállni az összevetés kísértésének, ha már egyszerre került az asztalomra a két, egyaránt jókora adattengerre építő, gazdaságtörténeti megközelítésű mű. A két szerző gyökeresen eltérő habitusa mind az állítások tudományos megalapozottságából, mind a tárgyalás hangneméből kiviláglik. Igaz, Piketty sok tekintetben tabut döntő elméletét sem osztja mindenki, ám tudományos teljesítményét a tényeket másként interpretálók sem kérdőjelezik meg. Sokan vitatják például a hosszú távú trendek alapján előrevetített (apokaliptikus) jövőképét, amelyben a lassú növekedés mellett az örökölt vagyon és a belőle származó járadékjövedelem válik mindinkább meghatározóvá a munkajövedelemmel szemben, és még többen gondolják elhibázottnak a növekvő társadalmi egyenlőtlenségek megfékezését megcélzó javaslatát a globális progresszív tőkeadóra. Ám ők is méltányolják a múltbeli folyamatok úttörő elemzését, érvelését és problémafelvetései jogosságát.

Ezzel szemben Matolcsy nagyra törő könyve nélkülözi a tudományos érvelést, amit csak súlyosbít, hogy művét kimondottan „a közgazdasági és pénzügyi tudás gyarapítására” szánta. Csak remélni lehet, hogy a tetszetős külcsínhez képest mérsékelt (erősen támogatott) ár és az ingyenes osztogatás ellenére is korlátozott marad a könyv hatósugara, hiszen önigazoló szándéka, propagandisztikus hangneme és tudománytalan érvelése nemhogy gyarapítaná, de még rombolja is a közgazdasági gondolkodást. Mert hogyan is lehet a 2010 nyarától életbe lépett gazdaságpolitika sikerességét a 2014 szeptemberéig megfigyelt tények alapján bizonyítottnak tekinteni? Hiszen nyilván­való, hogy bármely gazdaságpolitikai intézkedés és pláne egy komplex, a szerző szerint a kritikus tömeget elérő „strukturális reform” jó pár éves latenciával fejtheti csak ki a hatását, és még akkor sem lehetünk biztosak e hatások tartósságában. Ha a tudós pózában tetszelgő gazdaságpolitikus bizonyítani akarja, hogy reformja tartós fordulatot (fenntartható növekedést és egyensúlyt) idézett elő a gazdaságban, akkor ehhez türelemre, a három évet jócskán meghaladó időtáv tényadataira van szükség. Ezek hiányában mit sem ér a nagyszámú, tetszetős grafikon: tézise merő spekuláció marad.

Pedig Matolcsy (amúgy szűkkeblű) irodalmi ajánlásai között Piketty könyvének amerikai kiadása is szerepel. Ám láthatóan kevés nyomot hagyott rajta az elismert tudós módszertani alapossága, aki már a bevezetőben jelezte, hogy válaszai, noha az eddigi elemzéseknél jóval szélesebb körű történeti, összehasonlító adatokra támaszkodnak, „tökéletlenek és hiányosak”. A tudományos alázat szikráját sem felmutató Matolcsyról francia kollégája azon intése is lepattant, hogy a csupán néhány év alapján végzett összehasonlításokból „akármilyen következtetés, sőt annak az ellenkezője is levonható” (534. o.). Matolcsy egyetlen (előzetes) növekedési adat, a 2014. év teljesítménye alapján vonja le merész következtetését négyéves gazdaságpolitikája „kivételes sikerességéről”, elfelejtve a statisztikában jártas Piketty figyelmeztetését, hogy „néhány éven belül a növekedés sokféle okból kifolyólag ingadozhat, amiből lehetetlen bármilyen következtetést levonni” (669. o.).

A Matolcsy által „gazdaságtörténeti áttörésként” értelmezett „növekedési fordulat” mögött (ha ez majdan valóban beigazolódik) elvileg sokféle tényező állhat, amelyek között még csak nem is biztos, hogy kimutatható lesz a 2010-es gazdaságpolitikai fordulat hatása. E kérdésre azonban az impozáns, bár statisztikai verifikálásra alkalmatlan adattömeggel operáló szerző a történelmi távlat hiányában csalárd ígé­rete ellenére sem adhatott még választ. Az, hogy csodafegyvere, a strukturális reformokhoz társuló „új közteherviselés” (amely a magas jövedelműek terhének mérséklését a főleg a szegényeket sújtó áfaemeléssel és ágazati külön­adókkal ellentételezi) fenntartható növekedést generál, ma még legfeljebb gyenge hipotézisként fogalmazható meg.

A közgazdasági tudás szempontjából, melynek célzatos alakítására az MNB elnöke százmilliárdokat fordít közpénzből, nem is az a fontos, hogy állítását (pontosabban: feltételezését) igazolja-e majd az idő, vagy sem. A könyv leginkább azzal gyarapítja a tudást, hogy prímán demonstrálja: hogyan nem szabad érvelni. Ezt a (nem szándékolt) küldetését különösen akkor teljesíti, ha, miként a véletlen folytán én tettem, kontrasztként Piketty vagy más tisztességes tudós művével együtt olvassák.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.