Várhegyi Éva: Ekotrip (Az állami tulajdon dicsérete)

  • 2003. szeptember 25.

Egotrip

A tőkés rend megdöntésén fáradozó TGM elegáns mozdulattal illesztette forradalmi hevületébe az utóbbi hetek korrupciós botrányait. Érvelése hibátlan: "vagy minden tulajdon lopás, vagy egyik se", ergo ne a korrupció ellen harcoljunk (hiszen ezzel csak legitimáljuk a nagy lopást, a magántulajdont), hanem a tőkés gazdasági rendszert döntsük meg, úgy, ahogy van. Döntsd a tőkét, ne siránkozz! - zárhatta volna írását stílszerűen, de nem ezzel zárta, hanem Brecht nem kevésbé forradalmi ihletésű és egyben aktuálisabb mondása felidézésével: "mi egy bank kirablása egy bank alapításához képest?" (Tamás Gáspár Miklós: Korrupció és forradalmi politika. Népszabadság, 2003. szeptember 13.)

Az állami tulajdon dicsérete

A tőkés rend megdöntésén fáradozó TGM elegáns mozdulattal illesztette forradalmi hevületébe az utóbbi hetek korrupciós botrányait. Érvelése hibátlan: "vagy minden tulajdon lopás, vagy egyik se", ergo ne a korrupció ellen harcoljunk (hiszen ezzel csak legitimáljuk a nagy lopást, a magántulajdont), hanem a tőkés gazdasági rendszert döntsük meg, úgy, ahogy van. Döntsd a tőkét, ne siránkozz! - zárhatta volna írását stílszerűen, de nem ezzel zárta, hanem Brecht nem kevésbé forradalmi ihletésű és egyben aktuálisabb mondása felidézésével: "mi egy bank kirablása egy bank alapításához képest?" (Tamás Gáspár Miklós: Korrupció és forradalmi politika. Népszabadság, 2003. szeptember 13.)

A megvilágosodás eme fokára nekem még nem sikerült följutni (pedig szorgalmasan olvasom TGM és elvtársai írásait), de a korrupciós botrányok bennem is megvilágosítottak valamit az állami és a magántulajdon különbözőségéről. Azt, hogy ami a magáncégeknél bűncselekménynek számít, és amire ezért jó eséllyel lesújt a törvény, az állami társaiknál legfeljebb a jó erkölcsbe ütközik, ezért az és akkor mi van? legyintéssel egyszerűen lezárható.

Visszamehetnénk akár az MDF és a Fidesz tisztikaszinós bizniszéig vagy az MSZP és az SZDSZ Tocsik-ügyéig (csak hogy politikailag kiegyensúlyozottak legyünk), mely ügyek aligha képzelhetők el akkor, ha tétjük nem állami vagyon és pénz. De nem kell ilyen őskövületekre (ősbűnökre) hivatkozni ahhoz, hogy észleljük a különbséget állami és magántulajdon között, ehhez a ma közszájon forgó ügyek is elegendőek.

Azt senki nem vonja kétségbe: Kulcsár Attila ülni fog egynehány évet, mert aki csalással, sikkasztással megkárosít valakit (itt most mindegy, hogy a bank magántulajdonosait vagy magán- és állami ügyfeleit, netán mindnyájukat), arra lesújt a törvény keze. Kulcsár Attilának és számos más, a magánszektorban ügyködő svindlis társának számolnia kell azzal, hogy ha kiderül a lopás (csalás, sikkasztás), akkor nincs menekvés: a lopást (csalást, sikkasztást) az ügyészség és a bíróság is lopásnak (csalásnak, sikkasztásnak) fogja látni. A tét csupán az, milyen súlyosnak ítéli meg a bíróság a lopás (csalás, sikkasztás) társadalmi veszélyességét, minthogy ennek függvényében rója ki a penitenciát.

Az állami cégeknél vagy az állami pénzzel-vagyonnal gazdálkodó szerveknél viszont egészen mások a szabályok. Ott nem kell a büntetőtörvényben nevesített cselekményt elkövetni ahhoz, hogy tekintélyes summák és vagyonok kerüljenek át az államiból magántulajdonba. Ott elegendő olyan (állami) megrendeléseket adni, amelyek extraprofithoz juttatják a baráti cégeket; elegendő olyan munkaszerződést kötni, amely többéves (állami) jövedelemhez juttatja a leváltott vezetőt; elegendő hűségjutalmat adni hűtlen kezelésért; elegendő hagyni, hogy a dolgozók hazavigyék (állami) jussukat (mondjuk az MTV archívumának rájuk eső részét). Ott ugyanis minden jogszerű, amit az állami tulajdonost képviselő politikus annak lát, láttat.

Mindez feketén-fehéren kiderül abból, hogy az ilyen-olyan állami szerveknél ilyen-olyan úton-módon elsíbolt pénzek, vagyonok ügyében beindult nyomozás a legtöbb esetben akkor sem jut el a vádemelésig, ha nyilvánvaló kár keletkezett az állami vagyonban, és emellett az ügylet minden szereplője ismert. A legtöbb esetben már a rendőrség, a fennmaradókban pedig az ügyészség dönt a büntetőeljárás megszüntetéséről, merthogy időközben rájönnek: akármennyi közpénzt, közvagyont sajátítottak el, bűncselekmény nem történt.

Engem, bár nem vagyok jogász, meggyőzött Polt Péter érvelése, hogy ahol nem mutatható ki jogsértés, ott nincs jogsértés. Én simán el tudom hinni, hogy az MTV-től, a Millenáris Kht.-től, az Országimázs Központtól éppolyan jogszerűen kerültek magánzsebekbe állami pénzek és vagyonok, mint mondjuk az ÁPV Rt.-től, az MFB-től vagy a Nemzeti Autópálya Rt.-től. Én simán el tudom hinni, hogy arra nemcsak Princz Gábornak, hanem minden kormánynak futotta az erejéből, hogy a megfelelő helyre a megfelelő képességű embert ültesse. Sőt, Princzhez képest a kormányoknak még az a hallatlan előnyük is megvolt, hogy a kívánt lenyúláshoz jogszerű hátteret biztosító módon alakíthatták a jogszabályokat.

Vagyis éppen az állami berkekben lehet úgy lopni (csalni, sikkasztani) meg hűtlenül kezelni, hogy közben ne történjen bűncselekmény a szó büntetőjogi értelmében. Ez a tökéletes bűntett: nemcsak a nyomok hiányoznak, hanem maga a bűntény is. Miközben a károkozás és előnyszerzés a napnál világosabban megvalósul.

Ha nem tisztelném TGM (és elvtársai) őszinte meggyőződését, kajánul azt mondanám: nos, ebben áll az állami (közösségi) tulajdon magasabbrendűsége a magántulajdonnal szemben. Meg még sok másban. Például abban, hogy míg egy magáncégnél páros lábbal rúgják ki azt, aki pazarlással megkárosítja a tulajdonost, állami intézménynél időnként maga a tulajdonos képviselője utasítja a vezetőt pazarlásra, a cég vagyonának elkótyavetyélésére. Nemcsak büntetőjogi, de még politikai felelősség sem terheli például azokat, akik megakadályozták, hogy a CW Bank székházát kedvező áron értékesítse az MNB, és ezzel milliárdos veszteséget okoztak a magyar államnak. Miként azokat sem, akik pályáztatás nélkül bíztak meg százmilliárdos útépítéssel olyan céget, amely így annyit kérhetett, amennyit nem szégyellt.

Hogy én is aktualizált bölcsességgel zárjam írásomat: mi egy magáncég kirablása az állami vagyon eltulajdonításához képest?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.