Vajda Gergely

Zene hetilapra

Egotrip

Akit megettek az oroszlánok

Ma Seiber Mátyásról szól a mese. Volt egyszer, hol nem volt, volt a 20. század elején Budapesten egy jó nevű zongoraművésznő, Patay Berta, akinek 1905-ben Mátyás nevű kisfia született. Seiber Mátyás jó tanuló volt, különösen a matek és a latin érdekelte, ám 1918-ban mégis a Zeneakadémia előkészítő szakára nyert felvételt csellistaként, majd zeneszerzőként. Hiába, muzsikus család! Az ifjú Mátyást nemcsak a klasszikus zene vonzotta, de tanárával, Kodály Zoltánnal közösen népdalokat is gyűjtött, sőt a Bartók- és Kodály-féle népzenei gyűjtemény tudományos feldolgozásában is részt vett. Húszéves volt, amikor hátára véve a csellóját hajóra szállt. Az Észak- és Dél-Amerika partjainál közlekedő óceánjárón muzsikálva ismerte meg a feketék zenéjét. Európába visszatérvén a frankfurti Dr. Hoch’s Konservatoriumban, 1928-tól a világ első akadémiai szintű dzsessz tanszakának professzora lett. 

„A fő cél nyilván a jazz »megszelídítése« volt. Ez csak akkor érthető, ha találkozunk az elképzelhetetlen indulatokkal, amelyeket a jazz első világháború utáni rohamos terjedése és a klasszikus hagyomány fennköltségét romboló, baccháns gyakorlata az akkori »magaszenészek« körében kiváltott.” Ezek már Dolinszky Miklós zenetörténész, esszéista szavai egy vele 2017-ben Zipernovszky Kornél jazzkritikus (lapunk állandó szerzője – a szerk.) által a Replika folyóirat számára készített interjúból. Dolinszky a továbbiakban idézi Seiber egykori főiskolai főnökét, a zeneszerző-zongorista-karmester Bernhard Seklest, aki 1928-ban a The New York Timesnak ekként nyilatkozott. „A jazz oktatása nemcsak joga, hanem kötelessége is minden korszerű zenei intézménynek. (…) a komoly jazz-stúdium fiatal muzsikusaink legnagyobb hasznára válik majd. A néger vér mit sem árthat. Hozzásegít majd az egészséges ritmusérzék kifejlesztéséhez, ami a zene első számú életeleme.” A jazz ezek szerint arra volt jó – talán a 20-as években egyre fokozódó és hamarosan hivatalos német politikává váló rasszizmus ellensúlyozásán kívül (Sekles maga zsidó volt, és hamarosan el is vesztette főiskolai állását) –, hogy elsősorban a jazz praxisán alapuló ritmusérzék fejlesztésén keresztül a klasszikus előadói gyakorlatba is életet leheljen. Ennek az iránynak megfelelően Seiber már 1929-ben kiadott egy ütőiskola-kötetet, amelyben elsősorban az akkor jazznek nevezett zene, azon belül is a jazz band ütőhangszeres gyakorlatát taglalja, függelékbeli hivatkozásokkal az akkori modern komolyzeneszerzők, például Hindemith vagy Stravinsky műveire. A nácik hatalomra kerülése után a világelső jazz tanszéket felszámolták. Seiber egy rövid és furcsa kunkort – Magyarország, Szovjetunió – követően 1935-ben az Egyesült Királyságba emigrált.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.