Vajda Gergely

Zene hetilapra

Egotrip

Akit megettek az oroszlánok

Ma Seiber Mátyásról szól a mese. Volt egyszer, hol nem volt, volt a 20. század elején Budapesten egy jó nevű zongoraművésznő, Patay Berta, akinek 1905-ben Mátyás nevű kisfia született. Seiber Mátyás jó tanuló volt, különösen a matek és a latin érdekelte, ám 1918-ban mégis a Zeneakadémia előkészítő szakára nyert felvételt csellistaként, majd zeneszerzőként. Hiába, muzsikus család! Az ifjú Mátyást nemcsak a klasszikus zene vonzotta, de tanárával, Kodály Zoltánnal közösen népdalokat is gyűjtött, sőt a Bartók- és Kodály-féle népzenei gyűjtemény tudományos feldolgozásában is részt vett. Húszéves volt, amikor hátára véve a csellóját hajóra szállt. Az Észak- és Dél-Amerika partjainál közlekedő óceánjárón muzsikálva ismerte meg a feketék zenéjét. Európába visszatérvén a frankfurti Dr. Hoch’s Konservatoriumban, 1928-tól a világ első akadémiai szintű dzsessz tanszakának professzora lett. 

„A fő cél nyilván a jazz »megszelídítése« volt. Ez csak akkor érthető, ha találkozunk az elképzelhetetlen indulatokkal, amelyeket a jazz első világháború utáni rohamos terjedése és a klasszikus hagyomány fennköltségét romboló, baccháns gyakorlata az akkori »magaszenészek« körében kiváltott.” Ezek már Dolinszky Miklós zenetörténész, esszéista szavai egy vele 2017-ben Zipernovszky Kornél jazzkritikus (lapunk állandó szerzője – a szerk.) által a Replika folyóirat számára készített interjúból. Dolinszky a továbbiakban idézi Seiber egykori főiskolai főnökét, a zeneszerző-zongorista-karmester Bernhard Seklest, aki 1928-ban a The New York Timesnak ekként nyilatkozott. „A jazz oktatása nemcsak joga, hanem kötelessége is minden korszerű zenei intézménynek. (…) a komoly jazz-stúdium fiatal muzsikusaink legnagyobb hasznára válik majd. A néger vér mit sem árthat. Hozzásegít majd az egészséges ritmusérzék kifejlesztéséhez, ami a zene első számú életeleme.” A jazz ezek szerint arra volt jó – talán a 20-as években egyre fokozódó és hamarosan hivatalos német politikává váló rasszizmus ellensúlyozásán kívül (Sekles maga zsidó volt, és hamarosan el is vesztette főiskolai állását) –, hogy elsősorban a jazz praxisán alapuló ritmusérzék fejlesztésén keresztül a klasszikus előadói gyakorlatba is életet leheljen. Ennek az iránynak megfelelően Seiber már 1929-ben kiadott egy ütőiskola-kötetet, amelyben elsősorban az akkor jazznek nevezett zene, azon belül is a jazz band ütőhangszeres gyakorlatát taglalja, függelékbeli hivatkozásokkal az akkori modern komolyzeneszerzők, például Hindemith vagy Stravinsky műveire. A nácik hatalomra kerülése után a világelső jazz tanszéket felszámolták. Seiber egy rövid és furcsa kunkort – Magyarország, Szovjetunió – követően 1935-ben az Egyesült Királyságba emigrált.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.