Rút kiskacsa a vörös szőnyegen

  • Donáth Mirjam
  • 2012. június 13.

Éjfélkor New Yorkban

„Rút kis jószág, az igaz, de jólelkű teremtés,

úszni meg éppen úgy úszik, mint akármelyik, sőt,

bátor vagyok kijelenteni, hogy még különbül.”

Az egyetlen ok, amiért nem írtam a Jöttszembe blogra sztárokról, az, hogy sosem jönnek szembe. New York City ide vagy oda. Négy év után ugyan gyanús, hogy én lehetek sztárvak, hiszen még az egy-egy hétre hozzám látogató barátok is összefutnak velük. Józsa László például Edward Nortonnal futotta le 2009 novemberében a New York-maratont. Lackó bő három perccel jobb idővel érkezett, úgy, hogy futás közben még egy lánykérést is megejtett*. Ugyanettől a Nortontól – akitől az Amerikai história X kötelezően megnézendő film – öt hónapon keresztül egy saroknyira laktam. Ezt a szövetségi titkosszolgálatosokkal vetekvő New York-i portások egyikétől tudtam meg, bár most látom a New York Magazin sztártérképén, Winona Ryder – Kisasszonyok! – is a szomszédom volt fél évig a Gramercy negyedben. Igaz, dátum nincs a térképen, és nem ma állíthatták össze – például TomCatéket nem jelöli. Pedig veterán filmes tudósítónktól, Kriston Lászlótól tudom, hogy Tom Cruise-nak a 13. utcában van lakása a 3. és a 4. sugárút között. Laci forrása az ugyanabban a házban élő barátja. Azt meg az itteni sajtóból tudni, hogy Sarah Jessica Parker, a Szex és New York főhőse már elköltözött a Village-ből. A University Place-en lakik, saroknyira Edward Nortontól. Ha oknyomoznék, elég lenne követnem a kamerákat csütörtökön. Akkor rendez ugyanis nyílt vacsorát az elnöki párnak – amolyan „Barack Obama azt üzente, elfogyott a regimentje” szellemben, hogy minél több kampánypénzt kalapozzon össze a demokrata érzelmű New York-iaktól. „Az idén túl sok forog kockán” – így mondta a színésznő. A két elnökjelölt májusi kampánygyűjtését látva – okkal: Mitt Romney republikánus jelölt ugyanis 16 millió dollárral többet szerzett, mint a regnáló elnök.

Velem tehát nem jönnek szembe a sztárok, de egy hónapja belém bújt a kisördög: ha ők nem, hát majd én. Ezzel az elhatározással bólintottam rá fotós kollégáim kérésére, hogy segítsek nekik a Met-gálán. A Metropolitan Museum of Art New York Szépművészeti Múzeuma. A francia Louvre ihlethette, bár erről nem szól a fáma, csak arról, hogy megálmodója, John Jay ügyvéd 1866-ban Párizsban kapott kedvet egy amerikai művészeti galéria alapítására. Az épület a Central Park keleti oldalában az Upper East Side-i múzeumnegyed – a Museum Mile – „királynője”. Az éves Met-gála pedig „Az év partija” címet viseli, amit New Yorktól kiérdemelni nagy szó, még akkor is, ha errefelé gyorsan közömbössé válik az ember a szuperlatívuszok iránt. Az esemény a divatvilág magamutogatása, fő attrakciója nem is a parti maga, hanem az érkezés. Hogy ki, kivel, és legfőképpen: miben.

Ott, „a királynő szoknyáján”, a Met lépcsői előtt guggolok tehát egy esős májusi este. A kis ujjatlan, fekete ruha nem melegít, a felettem felhúzott sátor mit sem ér a keleti parti szél ellen. Tiszta szerencse, hogy alattam vastag plüss-szőnyeg. A vörös. Nem túl elegáns pozícióm ideiglenes fedezék a felettem csattogó vakuktól – várom, hogy Lucas lélegzetvételnyi szünethez jusson két sztár között, és a kezembe nyomja a kártyát. A fotósokat műbokor barikád választja el a szőnyegtől, de a futók – mert aznap esti beosztásomnak neve is van: runner – nem férhetnek másképp a fotósokhoz, csak ha magán a szőnyegen lépnek eléjük. A feladatom tehát, hogy átküzdjem magam biztonságiakon és sajtósokon, s ellavírozzak a fotós kollégámig, anélkül, hogy sztáruszályban megbotlanék, celebtestet kitakarnék. Majd vissza, immáron a zsákmánnyal, melynek becses tartalmát a múzeum belsejében kialakított bázisról kell a nyugati parton készenlétben álló fotószerkesztőhöz küldenem, aki végül kilövi a képeket.

A publicist ducks in front of the camera as celebrities arrive at the Metropolitan Museum of Art Costume Institute Benefit in New York, May 7, 2012.


A publicist ducks in front of the camera as celebrities arrive at the Metropolitan Museum of Art Costume Institute Benefit in New York, May 7, 2012

Fotó: REUTERS/Lucas Jackson

Elnézem a Népszabadságnak, JOY-nak, de még a Vanity Fairnek is, hogy a fenti képet nem válogatták be a gáláról összeállított galériájukba, és hogy csak a hírügynökség galériáját egy az egyben átvevő médiumokban jelentem meg. Az ég mosolya volt, hogy aznap éjjel az ismeretlen Los Angeles-i képszerkesztő úgy ítélte meg, Lucas fényképe zseniális, még ha nem tudta is, hogy én „buktam be” – vagy szó szerint, „kacsáztam be” – a kamerák elé. Kiküldte a fotót az éterbe, mert tetszett neki.

De vissza a szőnyegre. Ha sztár kellett, megkaptam. Kéznyújtásnyira álltak meg, megannyi gyönyörű szobor a világdivat-tervezők hacukáiban pózolva. Tavaly nyáron a családommal a városban barangolva arra jutottunk, hogy New York a világ interaktív „emberkertje”. Rácsok nincsenek, egészen közelről lehet szemlélni az emberi faj egy-egy példányát, enni az eledelüket, megtekinteni élőhelyüket. Az emberkert díszpéldányai ezek a vörös szőnyegesek. Jól néztek ki. Kinek és hány óra munkája rejlik az eredményben, nem tudom. De a sztár közelről is sztár. Egyedül a Sarah Jessica Parker arcába vésődött idő lepett meg, de ez nem ér, hiszen ő a tíz évvel fiatalabb Carrie Bradshaw-ként él bennem. Ott az uszályok között várakozva fejben játszottam: hányat ismerek fel a több százas A-listásból. Scarlett Johanssont, Cameron Diazt és Heidi Klumot, igen. A három kiskorúról, akiktől az Ötödik sugárút túloldalán tolongó sztárlesők eksztatikus sikításba kezdtek, a biztonsági őrtől kértem segítséget. Mondta, hogy a Jonas testvérek tinizenekarát látom.

Ami a rút kiskacsaságot illeti, ha már „kacsázásnak” nevezte a képszerkesztő azt, amit én Angelina Jolie-féle akcióvetődésként éltem meg, az élmény újraolvastatta velem az Andersen-mesét. Valóságos reveláció volt múlni nem akaró kultúrsokkomról. A tengerentúl szépségkultuszában az égadta világon semmi kinevetni való nincsen. A gyönyörű kacsák zsibongó pitvarában csak egy szerencsétlen hattyúnak nehéz.

*Korrekció: A június 13-án megjelent cikk tévesen állította, hogy Edward Norton három perccel jobb időt futott, mint Józsa László. Épp fordítva történt.

A szerző a Reuters hírügynökség munkatársa. A cikkben kifejtett álláspont a sajátja.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.