Mississippi kormányzója aláírta a szívdobbanás törvényt

  • Narancs.hu/MTI
  • 2019. március 21.

Élet + Mód

Az Egyesült Államok egyik legszigorúbb abortusztörvénye lépett életbe.

Az amerikai Mississippi állam republikánus kormányzója, Phil Bryant csütörtökön aláírta az abortusz szigorításáról szóló törvényt. Ezzel az Egyesült Államok egyik legszigorúbb abortusztörvénye lépett életbe.

A törvény értelmében tilos és büntetendő mesterséges terhesség-megszakítást végezni a magzat első szívdobbanásának ideje után, amelyet általában a terhesség hatodik hetében regisztrálnak. A törvényt ezért is nevezték el Mississippiben "szívdobbanás törvénynek".

Attól az orvostól, aki a magzat első szívdobbanása után is abortuszt hajt végre, bevonják a működési engedélyét. A törvény ugyanakkor lehetővé teszi a terhesség hatodik hete utáni abortuszt abban az esetben, ha az anya élete, vagy életfunkcióinak egy része veszélyben van.

A mississippi törvényhozás mindkét háza elutasította azokat a kezdeményezéseket, amelyek az abortusz engedélyezését szorgalmazták nemi erőszak vagy vérfertőzés után bekövetkezett terhességek esetében.

A törvény aláírásának ünnepsége után Bryant kormányzó azt mondta újságíróknak, hogy nem érdekli, ha különböző civil szervezetek pert indítanak. Mint fogalmazott: ezek a szervezetek "nem tisztelik az élet szentségét, harcolni fogunk ellenük, megéri a küzdelem".

Hillary Schneller, a Reproduktív Jogok Központja nevű szervezet jogásza rögtön a törvény aláírása után kiadott közleményében azt hangoztatta: a törvényhozók "elszántan meg akarják fosztani a mississippieket az abortusz jogától, és teszik ezt a nők egészségének kárára és az adófizetők pénzéből. Schneller alkotmányellenesnek minősítette a törvényhozók döntését, de nem közölte, hogy szervezete indít-e pert az ügyben.

Hasonló törvényt írt alá Kentucky kormányzója, a szintén republikánus Matt Bevin március 14-én. Életbe léptetését azonban - miután egy civil szervezet azonnal megtámadta - egy szövetségi bíró átmeneti időre felfüggesztette.

De szigorításokra készülnek Georgia és Tennessee államokban is.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.