"Ott valamit elkaptam" - L. Laki László a Cinetripről

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2013. május 10.

Élet + Mód

Audiovizuális attrakciója mára húzóágazattá vált a globális partikultúra világában. Energiáit mostanában a VJ Torna elnevezésű nemzetközi rendezvénysorozat köti le, amit a stábjával a Cinetriphez hasonlóan ő tett menővé.

Magyar Narancs: Némafilmek zenei aláfestéssel, ritmusra pancsoló tömeg, reggelig tartó buli a gőzben. Vizesblokk nélkül is elképzelhető a Cinetrip?

L. Laki László: Szerveztünk eseményeket szárazföldre is, sőt, az első Cinetripet 1997 nyarán egy telken rendeztük meg. Csak utána, 1998. január 1-jén mentünk vízre.

MN: Annak idején máshol is voltak efféle zenés, dia- és filmvetítős események. Például hatalmas bulik a Frankhegyen. A Cinetrip lenne a nagy túlélő?

LLL: A partikultúrához is kellett a jó magyar, zsíros föld és a jó időben, jól elvetett kitűnő mag. 15 év alatt rengeteg telken jártam, ahol elkezdődött valami, aztán elhalt, ahogy a Cinetripből kinövő kisebb projektjeink némelyike is. Volt, ami megerősödött, és van, ami máig elketyeg. A Water Circus 200 fős stábbal szintén a Cinetrip projektjeként futott 3 évig. De nekem a Cinetrip volt a legnagyobb show, zenével, filmmel, olykor artistákkal, mozgásszínházzal, irodalmi és egyéb társművészeti programokkal.

MN: Az utóbbi időben mégsem hallottunk rólatok.

LLL: Jókora kihagyással idén januárban indultunk újra a Rudasban, de szinte csak a turistákra építünk. Manapság visszafogottan lehet a hazai fizetőképes kereslettel számolni. A magyar fiatalok, ha a kocsmában szól a zene, már partiznak is. Oda járnak, ahol nincs belépő, események nélkül is elvannak.

MN: A Cinetrip annak idején számos fürdőben felbukkant. Most milyen a viszonyotok a fürdőigazgatósággal?

LLL: Szuper korrekt.

MN: Ezek szerint nem volt mindig így?

LLL: Minden kurzusváltásnál előjön, hogy én azt szeretném - én meg nem. Mindenkinek lehetnek előítéletei arról, amit még nem ismer. De már megszoktuk: így működünk 1998 óta.

MN: Mi viszont már 1990-ben ismertük egymást. A Tilos az Á-ban pultosként melóztál. Hogy emlékszel arra az időszakra?

LLL: Én is fel voltam dobva, ahogy majdnem mindenki. 22 évesen életem legcsodásabb időszakát éltem. Ott találkoztam azokkal az emberekkel, gondolatokkal, történetekkel, akik, amik meghatározták az életemet. És minden az undergroundból jött: az 1990-ben induló Nap Nap Fesztivál, a Tilos rádió, a zene ünnepe...

MN: Emlékszem, hogy akkoriban mindig, mindenhol valamiztél!

LLL: Azóta is mindig valamiben valamizem. A Tilos rádió első adásában például Palotai Zsolt keze alá dolgoztam...

MN : Az akkoriban körvonalazódó hazai független színházi élet egyik jelentős műhelyében, a Mozgóházban viszont már előadó-művészkedtél.

LLL: Igen, ott zenei és egyéb hangeffekteket csináltam. Mindenhol tanultam valamit.

MN: Ami a Cinetripben teljesedett ki?


 

LLL: A első kvázi Cinetrip-élményem a Nap Nap Fesztivál megálmodóihoz, a Kontroll Csoport-os Kistamás Lacihoz és Kelényi Krisztián Tódorhoz kötődnek, ők vezették az Ego Centrum kultúrkocsmát a Lőrinc pap téren, a Tilos az Á szomszédságában. Kitalálták, hogy csináljunk délutáni mozit orosz némafilmekkel. Pultos dj-ként dolgoztam náluk, én nyomtam a filmek alá a zenét, ha már úgyis ott voltam. Két-három napon át csináltuk, voltunk vagy tizenöten, nagyjából a személyzet, de ott valamit elkaptam. Aztán, mikor 1992-ben a Fiatal Művészek Klubjában Király Tamás divatshow-jára jött egy holland dj, az meghatározó flash volt! Évekkel később, amikor elkezdték bezárni a kertmozikat, Csillaghegyen egy telekre meghívtam a dj-haverokat: némafilmeket vetítettünk és zenélgettünk. Háromnapos buli volt, ezer emberrel. Igazából akkor született a Cinetrip.

MN: Ami idővel nemzetközivé lett. Hogyan működik ez?

LLL: Megkeresem a helyi szervezőket, szponzorokat. Most Berlinben készülök egy fürdős eseményre. Beszéltem az önkormányzat és az ottani fürdőigazgatóság illetékeseivel, elmondtam, mit csináltam Budapesten, és nagyon örültek neki. Azt mondták: "ez milyen jó lesz Berlinnek..." Most két projekten is dolgozom a német fővárosban, az egyik egy vizes cucc, a másik meg egy audiovizuális fesztivál, a VJ Torna.

MN: A partikultúrán innen csak kapkodjuk a fejünket az új kifejezések hallatán. Megkülönböztetünk dj-t, aki a zenét csinálja, és vj-t, aki a zene alá képet vetít. A torna ismerősen cseng, bár egy totál futurisztikus világba csöppensz, mikor rákeresel a neten a VJ Tornára. Mi ez az egész?

LLL: Az audiovizuális ágazat fejlődéséhez is szükség volt utánpótlásra. Kellett egy olyan váltás, ami átmozgatja a szakmát, ezért még 2004-ben Budapesten létrehoztuk a VJ Tornát, ahol nyolc országból regisztrált vj-k mérhették össze tudásukat, és menő külföldi szakemberek tartottak előadásokat, workshopokat, show case-eket - ingyen. A dolog nagyon bejött, és azóta újabb és újabb kategóriák születtek. Ilyen nóvum például az élő mapping-show.

MN: Amikor rákerestem a kifejezésre, ezt találtam: "Az architekturális mapping, más néven video projection mapping vagy mozgóképes épületfestés a 21. század egyik legújabb vizuális műfaja, mely a vetített épület, térbeli installáció architektúráját felhasználva bontja azt részekre és építi újjá - vizuális illúziót keltve az adott felületen, térbeli testen."

LLL: Ez egy kurzusunkat hirdető oldal megfogalmazása, remélem, mindenki számára érthetően írja le a lényeget a VJ Torna egyik legkedveltebb kategóriájáról. Kezdetben saját zsebből finanszíroztuk a tornákat, több helyen is, a Merlinben, a Millenárison, aztán 2010-ben egy meghívással Brazíliába, S-o Paulóba is eljutottunk, ahol beszállt egy szponzor. Kidobott 80-100 repülőjegyet, ráadásul az európai méretű Brazília összes neves vj-je is összejött. Kilencven százalékuk akkor találkozott először.

MN: Hogy találtak meg a brazilok?

LLL: A Cinetrippel nemzetközileg elismert partisorozattá váltunk, de a brazilok már jártak a budapesti VJ Tornákon, ahol kidolgoztunk egy szabályrendszert, többek közt, hogy a topalkotókból, top-fesztiválszervezőkből, top-szoftverfejlesztőkből álló öttagú, független nemzetközi zsűri, mint a szervező csapat is, állandóan változik.

MN: Csak egyvalaki állandó. Ha jól tudom, nélküled sehol a világon nincs VJ Torna.

LLL: Egyelőre nincs.

MN: Azt beszélik, te vagy a vj-zés Ecclestone-ja.

LLL: Én szoktam mondogatni, röhögök is rajta.

MN: Mi a siker titka?

LLL: Ahol megjelenünk a tornával, mindent megmozgatunk. Egy ilyen esemény nemzetközi sajtóval és hatalmas felhajtással jár. Házhoz jön egy nemzetközi fesztivál - ingyen! Van egy erős víziónk, amit évek tapasztalatai alapján dolgoztunk ki Sztojánovits Andreával, aki nyolc éve a munkatársam. De a tornák mellett több közös projektünk van, például az általa alapított Audio Visual Open School, ami a Professzorok Házában működik, a Dürer kertnél. Ez Kelet-Európa egyetlen, folyamatos üzemű audiovizuális iskolája, idén februárban indult, neves hazai és külföldi vizuális művészektől és kutatóktól lehet tanulni.

MN: Iskolát nyitottatok, pedig te annak idején épp csak, hogy beleszagoltál az intézményes oktatásba.

LLL: Szolnokon születtem, többször költöztünk, a gimnázium meg szakmunkásképző miatt koleszban is laktam. Miután kicsaptak a gimiből, nem sok választásom maradt, úgyhogy az erősáramú villamosberendezésre azt mondtam: jó lesz. De onnan is kicsaptak, nem bírták a gyűrődést. Ja, és 1987-ben kerültem Pestre.

MN: "Utánpótlást a megfáradt retináknak!" Ezzel a mottóval indult április első hetében a VJ Torna International a Dürer Towerben.

LLL: Egy négynapos ingyenes buli volt kiállításokkal, performanszokkal, workshopokkal, partikkal, előadásokkal, beszélgetésekkel. A rendezvény a legnagyobb audiovizuális fesztivál, a római Live Performers Meeting kiemelt eseménye volt.

MN: A Cinetrip az elmúlt 15 év jelentős kulturális innovációja volt. Elmondhatjuk ezt a VJTornákról is?

LLL: A Cinetrip a partikultúra innovációja lett, míg a VJ Torna az audiovizuális kultúrát szolgáló szoftvertechnológia húzóágazata. 2010-ben mi mutattuk be azt a szoftvert, ami széles körben hozzáférhetővé tette a video-mapping műfaját az egész világon. Ez megváltoztatta az audiovizuális performansz hagyományos formáit és a hagyományos koncertszínpadi dizájnt.

MN: Nevezhetjük a Cinetripet, a VJ Tornát hungarikumnak?

LLL: Ne nevezzük annak! Inkább mondjuk azt, hogy a tornával meghatározó lett a magyar jelenlét a világban. Az elmúlt három évben a VJ Torna lett a világ legnagyobb, legtöbb helyen megvalósított audiovizuális megmérettetése. Ma már világszerte a művészeti egyetemeken tanítják azt, amit mi az akadémiákon kívül, a partikon kísérleteztünk ki és fejlesztettünk tovább.

MN: Melyik helyszín volt eddig a legizgibb?

LLL: Mexico Cityben egy hatvan méter magas torony, aminek mi csináltuk volna a fényprogramozását is. De közbeszólt a politika. 410 regisztrált művész, 120 külföldi fellépő szervezésén voltunk túl, mikor jöttek a helyiek, hogy srácok, baj van, a fesztivál idejére szerveződik egy óriási tüntetés az épület köré! Kiderült, hogy nem a kultúra, hanem a közpénzlopás szimbóluma az építmény. Helyi segítséggel, egy héttel a rendezvény előtt átszerveződtünk a Centro Nacional de las Artesba, és végül itt, a művészeti egyetemek és művészeti intézmények központjában, egy hatalmas parkban jött létre a mexikói VJ Torna! Az installációkat utóbb odaajándékoztuk az egyetemnek, a mexikói mapper-képzés azokon a díszleteken folyik, amiket a tornára gyártattunk. Ha két-három év múlva elmész egy mexikói színházba, biztos, hogy mappelt díszletek is lesznek.

MN: Többet vagy külföldön, mint Magyarországon. Mi hajt, kalandvágy?

LLL: Az idei naptáram nagyjából így fest: Róma, Dél-Afrika, Berlin, Bombay és reményeim szerint ismét Brazília. Jövőre már biztos, hogy Ausztrália jön, és valószínűleg New York, talán Tokió is. Legutóbb Brazíliában éltem egy fél évet. Fölkértek egy ottani tévétől, a Globótól, ami az egyik legnagyobb dél-amerikai médiavállalkozás, hogy készítsek a riói karnevál tévés reklámjához vetített, mappelt díszletet, hátteret. Ez lett a világ első mappelt tévés díszlete. Kérdeztem a producert, mondjon már számokat! Hány ember fogja ezt látni? Adásonként kb. tízmillió. És hányszor megy le? Huszonhétszer biztos, de lehet, hogy negyvenszer. Szóval, 270 millióan tutira látták a melómat. Máshol számok vannak, méretek vannak, van fizetőképes kereslet - itt meg: semmi! És a nagy, üres semmi nem annyira szórakoztató, hogy egy életet pazaroljon rá az ember.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.