Van élet az Activityn túl – mivel játsszunk szilveszterkor?
dixie_top_story_lead.jpg

Van élet az Activityn túl – mivel játsszunk szilveszterkor?

Élet + Mód

Kitalálós, asszociációs, beszélgetős, nyomozós vagy nagy nevetéseket ígérő játékok – javaslunk néhányat, amik nekünk beváltak partyjátékként. 

Aki beszélgetősebb-csendesebb estét tervez az év végére, annak jó választás lehet egy játék, amivel fel lehet dobni a hangulatot, ami összekovácsolja a társaságot és amivel el lehet kerülni a kínos hallgatásokat. Társasjátékozni nem ciki, sőt, a társasjátékesteknek, -bároknak és tematikus blogoknak köszönhetően komoly közönségük van már itthon is.

Viszont évente annyi játék kerül a piacra, hogy nehéz lehet választani közülük. Most néhány olyat ajánlunk, amelyek nagyobb társaságban is játszhatók, és amik garantáltan feldobják az estét. 

Az Activityn túl

Ki ne ismerné az örök klasszikust, a rajzolás-magyarázás-mutogatás hármasára építő Activityt, amely az egyik legklasszikusabb partyjáték 1990-es első kiadása óta? A játék a hagyományos verziója mellett azóta számos tematikus kiadást is megért, például a 18+-os feladványokat (is) tartalmazó Club Editiont; de az Activityhez hasonló állócsillag a szintén klasszikus 1989-es Tabu is, amelyben csak a körülírás a feladat, annyi nehezítéssel, hogy a kártyákon azt is kikötik, milyen szavakat nem lehet felhasználni hozzá. 

Mindkét játék megunhatatlan, de ha bejöttek a feladványos-kitalálós játékok, viszont kipróbálnánk valami mást, számos olyan játék van, ami ezt a vonalat továbbgondolva visz új kalandok felé. A 2015-ben megjelent Imagine például a rajzolás és a mutogatás sajátos egyvelegére épül: a játékhoz járó átlátszó műanyag kártyákon szereplő előre megrajzolt elemekből (például háromszög, négyzet, kör, vonal, emberke, zászló stb.) kell úgy összeraknunk valamit az asztalon, hogy a többiek rájöjjenek az olykor igazán trükkös feladványokra. Lehet egymásra pakolni a kártyákat, hogy így kvázi „lerajzoljuk” a feladványt, de mozgathatjuk is őket, vagy komplett jeleneteket is el lehet velük játszani. Az előre gyártott elemekből építkezés mindenesetre igazán kreatív megoldásokra kényszeríti a játékosokat.

A 2013-as Concepttel már-már az asszociációs játékok felé tehetünk egy lépést. A játékhoz jár egy tábla, rajta különböző piktogramokkal, szimbólumokkal, a feladványokra pedig a piktogramok mellé helyezett jelzőkockákkal kell megpróbálnunk rávezetni a többieket. A kockákat a feladvány kitalálásáig szabadon pakolgathatjuk, de a lényeg, hogy a feladat megoldásához elemeire kell bontanunk egy-egy fogalmat, vagy akár filmcímet, ami néha a legrutinosabb játékosoknak is igazi kihívást tud jelenteni. 

A 2016-os Álmodj velem!-ben bár szintén egy-egy szót kell kitalálni, mindezt bekötött szemmel (a játékhoz jár egy csinos kis szemfedő is) az alapján, hogy a játékostársaink mire asszociálnak az adott szóról, és milyen segítséget kapunk tőlünk a feladványok kitalálásához. A játéknak az ad még egy plusz csavart, hogy a játékostársak nem mindegyike érdekelt abban, hogy eltaláljuk a megfejtést: a körönként leosztott szerepek szerint a tündérek próbálják rávezetni az éppen „álmodó” játékost a megfejtésekre, a „mumusok” szeretnék, ha minél kevesebbet találna ki, ezért félre akarják vezetni, az „álommanók” pedig kiegyensúlyozott eredményre törekszenek.

Az egymásra hangolódásért

De ha meghittebbre vennénk a bulit, és inkább jó beszélgetésekbe mennénk bele, akkor Győri Zoltán 2018-as Igen? című játékát ajánljuk. A magyar fejlesztésű játék nagy előnye, hogy rengeteg kérdést tartalmaz, a lényege pedig az, hogy a játékosoknak ezekre a kérdésekre kell igen-nemmel felelni, valamint megtippelni, hogy a többiek mit válaszolhattak. Ha ez így nem is feltétlenül hangzik olyan izgalmasnak, a kérdések garantáltan azzá teszik, mert olyan elvontabb témákról is szó van benne, mint hogy ki tartja magát kedvesnek, ki lenne a világ ura, vagy hogy ki lenne jóban saját magában? Egyaránt jó játék egymást kevésbé ismerő társaságoknak, és olyanoknak is, akik azt hitték, hogy már mindent tudnak a másikról. 

Jó beszélgetéseket tud inspirálni az asszociációs játékok királya, a 2008-ban megjelent Dixit is, bár a játékosok száma itt korlátozott (hivatalosan 3-6 fős, és 6 fő felett talán már nem is lenne különösebben élvezetes). Ebben a játékban a játékosoknak maguknak kell a művészi kivitelezésű, de meglehetősen álomszerű jeleneteket ábrázoló kártyákról egy-egy gondolatot mondaniuk. A többi játékosnak ezt alapul véve kell a sajátjaik közül egy-egy kártyát választani, majd végül eltalálni, hogy melyik is volt az eredeti. Amellett, hogy érdemes elengedni a fantáziánkat, a játék része az is, hogy elkezdjünk a többiek fejével gondolkozni, és ezt az egyes körök után jól megbeszéljük. 

dixie.jpg

 
Dixit-kártyák

És ha már elegünk van a beszélgetésekből, akkor elővehetjük a 2018-as The Mindot, ami mindent felülír, amit a társasjátékokról gondolunk. Ez a játék ugyanis jószerivel csak számlapokból áll 1-től 100-ig, a feladat pedig az, hogy egyetlen szó elhangzása, vagy bármilyen jelzés nélkül a játékosok emelkedő sorrendben rakják le a kezükben lévő kártyákat. Az elején még csak 1-1 lapot kap mindenki, a kör sikeres teljesítésével viszont mindig eggyel többet kapnak a játékosok az újrakevert pakliból, vagyis egyre nehezebb lesz a feladat. Azt gondolhatnánk, hogy ez így képtelenség, pedig nem az – ugyanis valahogy a többiek ritmusára kell ráérezni. Egy a probléma, a játékot legfeljebb 4 főnek ajánlják, és minél többen vagyunk, annál lehetetlenebbnek is tűnik a feladat teljesítése. Cserébe viszont igazán felemelő élmény tud lenni, ha mindenkinek sikerül sorrendben leraknia a kártyáit.

Csapatban

A Dixit és az Activity sajátos keveréke a csapatban játszható 2017-es Múzsa, amelyben művészi kivitelezésű kártyákra kell rávezetnünk a csapattársainkat, de az ellenfél által választott módszerrel, ami lehet táncolás, könyökkel rajzolás, egyetlen arckifejezés, mozdulat, esetleg egyetlen autómárka vagy épület megnevezése. A játék része az is, hogy minél nehezebb feladványt válasszunk az ellenfélnek, de attól igazán élvezetes, hogy a rendhagyó feladványok miatt kénytelenek vagyunk a megszokottól eltérően gondolkodni. 

Csapatban játszható, de szintén az asszociációra épít a cseh fejlesztésű 2015-ös Fedőnevek (nem mellesleg a 2016-os Spiel des Jahres, vagyis az Év Játéka). Ebben az asztalra kitett 20 kártya közül kell a csapatoknak beazonosítani a hozzájuk tartozókat azon utalások alapján, amelyeket a csapat egy-egy tagja ad a társainak. A "mesélők" látják a kártyák kiosztását, és egyetlen szó segítségével próbálják rávezetni a többieket arra, hogy melyek az övéik. Persze mivel a cél az, hogy a másik csapat előtt mutassunk rá a hozzánk tartozó összes kártyára, ezért érdemes olyan szót találni, ami egyszerre több kártyára is utal. És ettől igazán izgalmas a játék, ugyanis olykor egymástól teljesen különböző dolgokat kell – olykor igen távoli asszociációkkal – összekötni úgy, hogy azt a csapattársak is értsék, és tényleg ugyanarra gondoljanak, mint mi. A játéknak van szavas és képes verziója is, a képes szerintünk azért izgalmasabb, mert maguk a rajzok is meglehetősen szürreálisak, így sokkal nagyobb teret adnak az asszociációra – és a tévedésre is. Ráadásul mivel mindig más a kártyák helyzete és kiosztása, ezért soha nem válik unalmassá.

A nagy röhögésekért

És ha már a partyjátékoknál tartunk, akkor vannak olyan játékok, amelyek már a dizájnjukkal megalapozzák a jó hangulatot, még ha nem is különösebben bonyolult a kialakításuk. A 8 játékosig játszható 2017-es Unikornisok, a rémes ménes egy kártyajáték, amelyben olyan unikornisokat kell a karámunkba gyűjteni. Aranyosak a képek, és vicces nevei vannak az egyszarvúaknak is. De hasonlóan már alapból viccesek Matthew Inman, vagy más néven a képregényeiről is híres The Oatmeal játékai: a Robbanó cicák kártyajátékban a fő cél, hogy ne mi húzzuk fel a pakliból a robbanó kártyát, de az élvezeti értékéhez sokat hozzáad a kártyák egyedi kivitelezése, és az azokon szereplő szövegek; és hasonló stílusban született meg a Medvék a babák ellen is, amelyben saját szörnyet kell építeni, hogy legyőzzük a támadó babahadsereget. 

Már a Medvék a babák ellen sem különösebben politikailag korrekt, főleg nem kisgyerekesek körében, ezen a vonalon továbbhaladva juthatunk el a píszít még csak hírből sem ismerő Shit happenshöz (ebben kínosabbnál kínosabb szituációkat kell sorrendbe raknunk), illetve az először 2009-ben megjelent Cards against humanityhoz. Ez utóbbiban hiányos mondatokat kell kiegészítenünk a kezünkben lévő lapokon lévő  mondatrészekkel úgy, hogy az minél viccesebb legyen. A játéknak hivatalos magyar verziója nincs, de az interneten két helyen is elérhető egy-egy letölthető változat, így akár last minute házilag is elkészíthetjük magunknak. Nem mennénk bele a részletekbe, de igen jól sikerültek a magyar verziók, tele politikai utalásokkal, a játékban pedig simán előfordulhat, hogy például arra a kérdésre, hogy mit venne egy KDNP-s havi 47 ezer forintból a "használt bugyik", "Orbán Viktor", "intim testékszer", "terroristák" és "az Új Széchenyi Terv" közül kell válaszkártyát találnunk. 

A nyomozások kedvelőinek

Akik szeretik a bűnügyeket, a nyomozásokat, azoknak sem kell a Cluedónál megállnia, számos nyomozós-bűnügyes játék is elérhető a piacon, mi most ezek közül csak kettőt emelnénk ki.

Egyrészt aki szereti a szabadulószobákat, az már haza is viheti, ugyanis többféle sorozat is létezik belőle (Exit, Szabadulópakli, Escape Room) különböző témákkal és kerettörténetekkel. Egy-egy játék egy-másfél órás elfoglaltságot ígér, de nem kell elkeseredni, ha nem sikerül ennyi idő alatt végezni – nagyjából akkor lehet a meghatározott időn belül (és segítségek nélkül) helyesen teljesíteni a feladatokat, ha valaki nem most először találkozik ilyen feladattípusokkal, és tudja, hogy mit keressen, merre induljon el, ha épp elakadt. A játékokat társaságban is lehet játszani, de érdemes számításba venni, hogy ha túl sokan vagyunk, a kisebb méretű kártyákat nem fogja tudni mindenki egyszerre nézegetni. 

Gyorsan előkapható „nyomozós” játék a Fekete történetek sorozata. Ennek különböző tematikus kiadásai is vannak (például Megtörtént esetek, Szex és vér vagy Gyilkos spinék), egy dobozban pedig 50 történet szerepel. A megfejtendő történetet egy játékos ismeri teljes egészében, a többiek segítségképp csak egy mondatot kapnak, ebből kell kérdések útján felfejteniük, hogy valójában mi is történt. Kicsit mintha egy bonyolított barkochbát játszanánk, de a történetek elég csavarosak ahhoz, hogy ne legyen egyszerű dolgunk, és amilyen egyszerűnek hangzik, épp olyan szórakoztató.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.