A hitetlenség felfüggesztése

  • Kálmán C. György
  • 2014. szeptember 30.

Első változat

Gyakran előfordul – műélvezet esetében mindig, de a mindennapi életben is –, hogy felfüggesztjük a hitetlenkedést. De akkor miért ne tennénk ezt általános elvvé? Legalább külügyminiszteri kontextusban.

Nagyon fontos, nemcsak a szépirodalom élvezetekor, hanem általában a mindennapi életben „a hitetlenség készakart felfüggesztése”; az a képességünk, készségünk, hajlandóságunk, hogy elhiggyük Hófehérke váratlan feltámadásától kezdve „a lét dadog” kifejezésig mindazt, ami (bizonyos körülmények között) elibénk kerül. Egy nagy angol költő fogalmazta meg egykoron, máig érvényes. Függesszük fel a racionális gondolkodást, a kétkedést, a tényszerűséget.

false

Magam is, ha csak tehetem – munka után, estefelé – felfüggesztem a hitetlenségemet, vagy ha van egy kis időm, néha csak úgy, kulturált szabadidős tevékenységként. Így azután azt is készséggel elhiszem, hogy Szijjártó Péter családi és baráti köre könnyedén összedobta azt a potom 167 milliót (vagy többet), amibe az a bizonyos dunakeszi villa került. (És a vásárláshoz – de akár a puszta megtekintéshez is – szükség van az ízlés készakart felfüggesztésére, már ha valakinek van efféléje.) Felfüggesztem a hitetlenségemet akkor is, ha a vásárló külügyminiszter nem mindig emlékezik pontosan a kölcsönkért pénzekre (magam is gyakran vagyok így ezzel). A kérdés voltaképpen az, hogy melyik az a pont, ahol a felfüggesztés leszakad – van-e egyáltalán ilyen pont, vagy ne is foglalkozzunk efféle katasztrófa-forgatókönyvekkel.

Mert azon érdemes ugyan elgondolkodni, hogy aki kölcsönbe kap ekkora összeget, az majd előbb-utóbb vissza kell, hogy fizesse – és ugyan hogyan, miből telik majd neki? Meg hogy nem fog-e hiányozni azoknak, akik adják – mert azért akár ajándékba, akár kölcsönbe ad valaki, csak annyit szokott adni, hogy ő maga ne kerüljön pénzzavarba, márpedig több tízmilliót még egy vállalkozó is megérez. És egy ekkora házat fenn is kell tartani, villany-, víz- meg gázszámla, sokba lehet. De a hitetlenség készakart felfüggesztése ilyen: ha egyszer elhisszük a hét törpét meg a mérgezett almát, akkor mi bajunk lenne az üvegkoporsóval meg a feltámadással? Hogy nincs ténybeli alapja? Ugyan, kit érdekel. A játékszabályok szerint kell eljárnunk.

Szijjártó külügyminiszter azonban furfangos: csaknem ugyanakkor, amikor azt várja el, hogy higgyünk neki, éppen azt is követeli, hogy minden állítás ténybeli alapját vegyük górcső alá. Hogy van-e. Szerinte ugyanis a hitetlenség nem függeszthető fel (készakarva) akkor, amikor az Egyesült Államok elnöke azt mondja: „Magyarországtól Egyiptomig egyre inkább véget nem érő szabályozások és nyílt megfélemlítések veszik célba a civil társadalmat.” Nem. Itt a ténybeliség válik kritériummá, jelesen, hogy az Amerikai Egyesült Államok elnökének a „magyar civil társadalom kormányzati korlátozására vonatkozó megjegyzéseinek” „nincsen ténybeli alapja”.

Kemény szavak.

Volt már alkalmam e helyütt – tisztán teoretikus célzattal – értekezni a „tényekről”; vannak némi kétségeim magának a „ténybeliségnek” a mibenlétével kapcsolatban. Elfogadom ugyanakkor, hogy bizonyos célból, bizonyos körülmények között, bizonyos emberek számára a „tények” egyértelműek lehetnek, s mivel ők ugyanezt tételezik fel másokról, vitatkozhatnak ezen tények meglétéről vagy meg nem létéről. Szijjártó külügyminiszter univerzumában az Obama elnök megállapításait alátámasztó tények nem léteznek; annyival van mégis rosszabb pozícióban, mint az amerikai elnök, hogy valaminek a nemlétét sokkal bajosabb igazolni, mint felmutatni a létét. Szóval: nem irigylem.

Holott csak annyit kellene tennie, mint a dunakeszi ingatlan esetében – nem holmi tényekről vitáznia, hanem félretolni az egész kérdést: hivatkozni a hitetlenség felfüggesztésének elvére. Hazánk a számolatlan kölcsönöknek, a civil társadalom korlátlan szabadságának és Hófehérkének a birodalma.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.