Reklám

  • Kálmán C. György
  • 2014. október 3.

Első változat

Volt egy irodalmi pályázat, ami remek reklám a kiíróknak, némi pénz a győzteseknek. Hát nem így kellene támogatni a kultúrát?

Megint nagyon pozitív és előremutató leszek, és ezúttal semmi csavar, irónia, visszavonás vagy dupla fenék; sőt – anélkül, hogy kiváló bloggertársam kenyerét el akarnám venni – egyenesen reklámozni szeretnék.

Ráadásul ez a reklám – ingyenreklám, amit bőven kiérdemel az, aki még csak fel sem kért rá. Röviden: arról van szó, hogy a Lézeres Látásjavító Központ meghirdetett egy novellapályázatot, összeállt egy kiváló zsűri, és a cég fennállásának 25. évfordulója alkalmából kiírt pályázatra kiváló írók (és sok kezdő) küldtek (állítólag) remek szövegeket.

Garaczi László - a fődíjas

Garaczi László – a fődíjas

Fotó: Simonyi Balázs

Ez a lépés – hogy egy cég ilyen eseménnyel támogatja a kultúrát – feltűnést kellene, hogy keltsen nálunk, és önmagában remek hírverés; persze, senki nem fog elszaladni emiatt lézeres szemműtétre, de megjegyzi a központ nevét, alkalomadtán eszébe jut, javasolja másoknak. Számukra nyilván ez az érdekes és fontos benne – nekünk, kívülállóknak (nagyközönségnek, fogyasztóknak, utazóközönségnek és lakosságnak) pedig az, hogy valakiknek eszükbe jutott: úgy tud magának hírt és (bizony) rangot szerezni, azzal növelheti a presztízsét, hogy nem zsákban futást rendez vagy ingyensört osztogat, nem reklámújságok felületére vagy villogó-felugró webes hirdetésre költ, hanem az irodalmat támogatja.

Tudom, az ötlet nem teljesen egyedi – van biztosító is, kis ruházati cég is, magánember is, amely és aki ekként segít az íróknak, akik (még a legbefutottabbak is) rászorulnak némi pénzre. Ezúttal a pályázat jó játék is volt (a cég megadott két jelszót, ami köré a szövegeknek épülniük kellett), és hát nem is került olyan túl sokba – ennyit egy jól menő vállalkozás könnyedén kibír, nyilván ötévente, ha ismételni fogja. Meg vannak olyan nagyvállalatok és bankok, amelyek olykor meg-megtámogatnak egy-egy szimfonikus zenekart, koncertet, színházi előadást, kiállítást – nagyon jól teszik, mély tisztelet nekik (is).

De a reklám nem is csak a fent említett cégnek szól, hanem az ötletnek. Az volna jó, ha sok-sok olyan vállalkozás, amelyik megengedheti magának, követné a szemműtétközpont példáját. Ha a fejükhöz kapnának, hogy milyen kis ráfordítással milyen jól terjedhetne a nevük szerte a médiában – ha a kultúrát támogatnák. Hogy kevesen vannak a kultúra fogyasztói? Lehet; de vajon hányan olvassák el a hirdetéseket az újságban vagy a monitoron? Nem sokkal feltűnőbb, ha olyan helyeken bukkannak fel a vállalatok nevei, ahol senki nem számít rájuk? Egy pár száz példányban kiadott karcsú verseskötet kolofonjában; egy kis galéria bejáratánál; egy kortárs zenei koncert műsorfüzetében?

Mert pontosan lemásolni a cég ötletét nyilván értelmetlen volna; ötven irodalmi pályázat és számolatlanul áradó novellák, versek, drámák – ez csak inflálná a remek elgondolást. De annyi más lehetőség van. Valamikor régen, amikor már látszott, hogy finanszírozás dolgában az államra egyre kevésbé számíthat a kultúra, majdnem ugyanezen a helyen arról írtam, hogy nekünk, a kultúra fogyasztóinak kellene összedobnunk a hiányzó pénzt. Azóta a helyzet rosszabbodott – mindenki (na jó, nem mindenki…) egyre rosszabbul áll anyagilag, míg a kultúra termelői egyre nagyobb létbizonytalansággal néznek szembe. Ez a kezdeményezés azért kiváló, mert kicsit leveszi a terhet a kultúrafogyasztó magánemberek válláról, és kicsit segít – ezúttal – az íróknak. (Nem nagyon persze – nem kapnak akkora pénzt.)

Az a ritka eset, amikor mindenki nyer, és senkinek nem kell szégyellnie magát. Ez megér némi reklámot.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.