Az emlékév átszabása

  • Kálmán C. György
  • 2014. január 22.

Első változat

Ügyes. Azt kell mondanom: nagyon ügyes.

Mert gondolja csak meg a kedves olvasó: ki hallgat ünnepi beszédeket, ki megy el alkalmi kiállításokra, megemlékezésekre, tudományos ülésszakokra? És ha ezekről szóló újságcikkbe, tévé- vagy rádiótudósításba, internetes híradásba botlik – ki figyel oda? És milyen teher ez a szervezőknek is – csupa protokoll, óvatoskodás, kiegyensúlyozás; meg a résztvevőknek – időkorlát, a közeg mérlegelése, öltözet és szavak gondos megválogatása és így tovább. Merő érdektelenség, semmi új információ, de rengeteg formalitás. És sok-sok pénz, ami ilyenkor számolatlanul folyik.

Mármost, mint kedves olvasóim jól tudják, régi meggyőződésem, hogy minden jónak a legfőbb forrása kormányunk és vezető pártja(i), és fordítva, ami a kormánytól és vezető pártjától (pártjaitól) ered, az csakis jó lehet. Most is erre kell gondolnom. A keserves, erőltetett, unalmas ünnepségeket immár elfelejthetjük, valami ennél sokkal fontosabb, érdekesebb és – ami a lényeg – a közvéleményt sokkal inkább megmozgató eseménysorozat vette kezdetét a holokausztévvel.

Nem túlzás azt állítani, hogy pár nap alatt sokkal többen és sokkal mélyebben értesültek a kamenyec-podolszki eseményekről, mint eddig bármikor; remek történészek és újságírók alapos írásokban tárták fel az akkori események valóságos lefolyását, fő szereplőit, mozgatórugóit. Rengeteg új – vagyis eddig csak a történészek és a téma iránt különösen érdeklődők körében ismert - információval lettek gazdagabbak mindazok, akik kicsit is odafigyeltek. Nem, ezek az írások és beszámolók nem a száraz, poros megemlékezések sorát szaporították, amelyeket unottan tol félre az olvasó. Ahogyan a német megszállás is fontos, érdekes és nagyszerű írásokban taglalt témává vált. Ugyan, megtudott volna bármi érdekeset a hétköznapi ember a rég elhalványult középiskolai élményeken túl, átgondolta volna valaha a 44-es események súlyát, kronológiáját, értelmezését, ha nincs a Szabadság térre szánt szobor terve?

Most, hogy a valódi emlékezés, a borzalmas események igazi felidézése megkezdődött, nemcsak a díszünnepségek illemtudó közönsége éli át (vagy tesz úgy, mintha átélné) a szörnyű múlt néhány pillanatát – most már át is alakulhat az egész emlékév; azzá, aminek mindig is lennie kellett volna. Előjöhetnek a régi családi emlékek, a szomszédok, kollégák, barátok régi történetei, a háztömb vagy a falu öregjeitől hallott elbeszélések. Ki-ki csendben számot vethet felmenői cselekedeteivel, legyenek azok gaztettek vagy szenvedések. Minden katonai tiszteletadás, egyházi pompa vagy kibírhatatlan díszszónoklat mellőzésével elmehetünk halottaink sírjához, ha megvannak; múzeumok nélkül is előkereshetjük a hamis papírok foszlányait vagy a vaskereszteket. És – hála bölcs kormányunknak és vezető pártjának – naponta lesz rá alkalom, hogy a legkiválóbb történészek gondos elemzéseit olvassuk nagy izgalommal.

Igazán furfangos ötlet.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.