Az emlékév átszabása

  • Kálmán C. György
  • 2014. január 22.

Első változat

Ügyes. Azt kell mondanom: nagyon ügyes.

Mert gondolja csak meg a kedves olvasó: ki hallgat ünnepi beszédeket, ki megy el alkalmi kiállításokra, megemlékezésekre, tudományos ülésszakokra? És ha ezekről szóló újságcikkbe, tévé- vagy rádiótudósításba, internetes híradásba botlik – ki figyel oda? És milyen teher ez a szervezőknek is – csupa protokoll, óvatoskodás, kiegyensúlyozás; meg a résztvevőknek – időkorlát, a közeg mérlegelése, öltözet és szavak gondos megválogatása és így tovább. Merő érdektelenség, semmi új információ, de rengeteg formalitás. És sok-sok pénz, ami ilyenkor számolatlanul folyik.

Mármost, mint kedves olvasóim jól tudják, régi meggyőződésem, hogy minden jónak a legfőbb forrása kormányunk és vezető pártja(i), és fordítva, ami a kormánytól és vezető pártjától (pártjaitól) ered, az csakis jó lehet. Most is erre kell gondolnom. A keserves, erőltetett, unalmas ünnepségeket immár elfelejthetjük, valami ennél sokkal fontosabb, érdekesebb és – ami a lényeg – a közvéleményt sokkal inkább megmozgató eseménysorozat vette kezdetét a holokausztévvel.

Nem túlzás azt állítani, hogy pár nap alatt sokkal többen és sokkal mélyebben értesültek a kamenyec-podolszki eseményekről, mint eddig bármikor; remek történészek és újságírók alapos írásokban tárták fel az akkori események valóságos lefolyását, fő szereplőit, mozgatórugóit. Rengeteg új – vagyis eddig csak a történészek és a téma iránt különösen érdeklődők körében ismert - információval lettek gazdagabbak mindazok, akik kicsit is odafigyeltek. Nem, ezek az írások és beszámolók nem a száraz, poros megemlékezések sorát szaporították, amelyeket unottan tol félre az olvasó. Ahogyan a német megszállás is fontos, érdekes és nagyszerű írásokban taglalt témává vált. Ugyan, megtudott volna bármi érdekeset a hétköznapi ember a rég elhalványult középiskolai élményeken túl, átgondolta volna valaha a 44-es események súlyát, kronológiáját, értelmezését, ha nincs a Szabadság térre szánt szobor terve?

Most, hogy a valódi emlékezés, a borzalmas események igazi felidézése megkezdődött, nemcsak a díszünnepségek illemtudó közönsége éli át (vagy tesz úgy, mintha átélné) a szörnyű múlt néhány pillanatát – most már át is alakulhat az egész emlékév; azzá, aminek mindig is lennie kellett volna. Előjöhetnek a régi családi emlékek, a szomszédok, kollégák, barátok régi történetei, a háztömb vagy a falu öregjeitől hallott elbeszélések. Ki-ki csendben számot vethet felmenői cselekedeteivel, legyenek azok gaztettek vagy szenvedések. Minden katonai tiszteletadás, egyházi pompa vagy kibírhatatlan díszszónoklat mellőzésével elmehetünk halottaink sírjához, ha megvannak; múzeumok nélkül is előkereshetjük a hamis papírok foszlányait vagy a vaskereszteket. És – hála bölcs kormányunknak és vezető pártjának – naponta lesz rá alkalom, hogy a legkiválóbb történészek gondos elemzéseit olvassuk nagy izgalommal.

Igazán furfangos ötlet.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.