Az emlékév átszabása

  • Kálmán C. György
  • 2014. január 22.

Első változat

Ügyes. Azt kell mondanom: nagyon ügyes.

Mert gondolja csak meg a kedves olvasó: ki hallgat ünnepi beszédeket, ki megy el alkalmi kiállításokra, megemlékezésekre, tudományos ülésszakokra? És ha ezekről szóló újságcikkbe, tévé- vagy rádiótudósításba, internetes híradásba botlik – ki figyel oda? És milyen teher ez a szervezőknek is – csupa protokoll, óvatoskodás, kiegyensúlyozás; meg a résztvevőknek – időkorlát, a közeg mérlegelése, öltözet és szavak gondos megválogatása és így tovább. Merő érdektelenség, semmi új információ, de rengeteg formalitás. És sok-sok pénz, ami ilyenkor számolatlanul folyik.

Mármost, mint kedves olvasóim jól tudják, régi meggyőződésem, hogy minden jónak a legfőbb forrása kormányunk és vezető pártja(i), és fordítva, ami a kormánytól és vezető pártjától (pártjaitól) ered, az csakis jó lehet. Most is erre kell gondolnom. A keserves, erőltetett, unalmas ünnepségeket immár elfelejthetjük, valami ennél sokkal fontosabb, érdekesebb és – ami a lényeg – a közvéleményt sokkal inkább megmozgató eseménysorozat vette kezdetét a holokausztévvel.

Nem túlzás azt állítani, hogy pár nap alatt sokkal többen és sokkal mélyebben értesültek a kamenyec-podolszki eseményekről, mint eddig bármikor; remek történészek és újságírók alapos írásokban tárták fel az akkori események valóságos lefolyását, fő szereplőit, mozgatórugóit. Rengeteg új – vagyis eddig csak a történészek és a téma iránt különösen érdeklődők körében ismert - információval lettek gazdagabbak mindazok, akik kicsit is odafigyeltek. Nem, ezek az írások és beszámolók nem a száraz, poros megemlékezések sorát szaporították, amelyeket unottan tol félre az olvasó. Ahogyan a német megszállás is fontos, érdekes és nagyszerű írásokban taglalt témává vált. Ugyan, megtudott volna bármi érdekeset a hétköznapi ember a rég elhalványult középiskolai élményeken túl, átgondolta volna valaha a 44-es események súlyát, kronológiáját, értelmezését, ha nincs a Szabadság térre szánt szobor terve?

Most, hogy a valódi emlékezés, a borzalmas események igazi felidézése megkezdődött, nemcsak a díszünnepségek illemtudó közönsége éli át (vagy tesz úgy, mintha átélné) a szörnyű múlt néhány pillanatát – most már át is alakulhat az egész emlékév; azzá, aminek mindig is lennie kellett volna. Előjöhetnek a régi családi emlékek, a szomszédok, kollégák, barátok régi történetei, a háztömb vagy a falu öregjeitől hallott elbeszélések. Ki-ki csendben számot vethet felmenői cselekedeteivel, legyenek azok gaztettek vagy szenvedések. Minden katonai tiszteletadás, egyházi pompa vagy kibírhatatlan díszszónoklat mellőzésével elmehetünk halottaink sírjához, ha megvannak; múzeumok nélkül is előkereshetjük a hamis papírok foszlányait vagy a vaskereszteket. És – hála bölcs kormányunknak és vezető pártjának – naponta lesz rá alkalom, hogy a legkiválóbb történészek gondos elemzéseit olvassuk nagy izgalommal.

Igazán furfangos ötlet.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.