Központosítási javaslat

  • Kálmán C. György
  • 2014. január 19.

Első változat

Mindenki tudomást szerezhetett arról a kormányzati tervről, de legalábbis szándékról, hogy a komolyzene irányítása egyetlen központ kezében összpontosuljon. Bölcs, remek elképzelés, nem is értem, hogyan történhetett meg eddig, hogy összevissza, lépten-nyomon, mindenféle önállóskodó koncerttermekben, operákban, s még ki tudja, miféle szedett-vedett, gyanús helyszíneken csendültek fel – mindennemű ellenőrzés nélkül! – hazánk egyik legfőbb szellemi értékének kincsei.

A következő logikus intézkedéseket – a kiállításrendezés centralizálása, a könyvkiadási rendszer egyszerűsítése (a könyvkiadók, sőt folyóiratok racionális összevonása) stb. – a felkészült és e lépésekre már nyilván nagy erővel készülő kormányzati szakemberekre hagyom. Eggyel továbblépnék, mindennapi életünk felé, amely ugyancsak rászorulna gondosan megtervezett, átlátható, valamennyiünk üdvét szolgáló változtatásokra.

Az élelmiszer-ellátás kormányzati irányítása lesz az egyszerűbb ügy, ezért most a folyamat másik végére összpontosítanék, hiszen népünk régóta várja már a hathatós intézkedéseket az ürítkezés központi szabályozására. Hogy mást ne mondjak, köztudomású, hogy a magyar termőföld micsoda károkat szenved amiatt, hogy faluhelyen nem egy példa van arra: a lakosság (például éjjel, nagy viharban, vagy csak széles jókedvében) nem az arra kijelölt helyen, hanem a mezőn, a kert végében, a nagy fa tövében végzi a dolgát, számos mérgező, savas (vagy lúgos), rossz kisugárzású vagy élősködőket odavonzó anyaggal szennyezvén az édes anyaföldet. A városlakók egynémelyikének helytelen defekációs szokására pedig éppen maga a főpolgármester hívta fel nemrég a figyelmet. (Erre is vonatkozik miniszterelnökünk örökbecsű mondása: „Nem hagyunk senkit az út [az árok] szélén [a dolgát végezni].”)

Az új jogszabály – egyelőre! – nem érintené a lakosság magántulajdonban vagy tartós bérleményben levő lakhelyeit, de igenis kiterjedne a nyilvános helyekre és a közterületekre. Először is: nem lehet tovább tűrni, hogy bizonyos helyeken – még külföldi tulajdonú vendéglátó-ipari egységekben is! – ingyenes a toalett használata; az így kieső (papírhasználati, takarítási és felügyelői) díjat nyilván busásan megfizettetik a fizető vendégekkel, és felbecsülhetetlen extraprofitot kasszíroznak. Nem is szólva arról, hogy milyen hátrányos helyzetbe hozzák a becsületes magyar kiskereskedőket, akik azonnal és készpénzben kénytelenek elkérni a használatért joggal elvárható pénzt. Mostantól minden nyilvános illemhely – legyen az akár az utcán, akár valamely kereskedelmi egység részeként – olyan automatikus pénztárgéppel lesz felszerelve, amelyet közvetlen kapcsolat köt a NAV-hoz, így az adóhivatal azonnal értesül minden hólyag- és bélmozgási esemény sikeres (vagy sikertelen) kifejletéről. (A gépek gyártását és telepítését Mészáros Lőrinc cégére bíznám.)

Másodszor, a lakosság régi vágyát váltja majd valóra az az országos (nemzeti) videofigyelő rendszer, amely – kellő számú adat összegyűjtése után – képes lesz felismerni az illemhelyre betérőket, több szempontból osztályozza, értékeli és segíti őket, néven tudja szólítani, fontos figyelmeztetésekkel ellátni, irányítani valamennyi klienst. Különösen fontos, hogy a népesedési mutatók tekintetében is robbanásszerű áttörést hozhat, mert gátat vet a fiatalok nemi eltévelyedéseinek (ajánlott szakirodalom itt). A rendszert a most alakuló IntimControl Kft. üzemelteti majd (ügyvezető: Kubatov Gábor).

Természetesen – harmadszor – elő kell készíteni a továbblépést is, ezért várható, hogy a megalakítandó Nemzeti Anyagcsere Központ járási megbízottai (lesznek megyei és országos apparátusok is) rajtaütésszerű ellenőrzésekkel bizonyosodnak majd meg arról, hogy senki nem vizel a kádba (még zuhanyozás közben sem!), oda nem való dolgokat nem tesz a kagylóba – és egyáltalán, rendeltetésszerűen használja a mellékhelyiséget.

Méltán vívjuk majd ki a világ elismerését, ilyen szisztéma egész Európában nincs. A centrális erőtér végre a mindennapok kisebb-nagyobb dolgaiban, hol sürgető, hol nehézkesen sikerülő teendőiben is rendet tesz.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.