Központosítási javaslat

  • Kálmán C. György
  • 2014. január 19.

Első változat

Mindenki tudomást szerezhetett arról a kormányzati tervről, de legalábbis szándékról, hogy a komolyzene irányítása egyetlen központ kezében összpontosuljon. Bölcs, remek elképzelés, nem is értem, hogyan történhetett meg eddig, hogy összevissza, lépten-nyomon, mindenféle önállóskodó koncerttermekben, operákban, s még ki tudja, miféle szedett-vedett, gyanús helyszíneken csendültek fel – mindennemű ellenőrzés nélkül! – hazánk egyik legfőbb szellemi értékének kincsei.

A következő logikus intézkedéseket – a kiállításrendezés centralizálása, a könyvkiadási rendszer egyszerűsítése (a könyvkiadók, sőt folyóiratok racionális összevonása) stb. – a felkészült és e lépésekre már nyilván nagy erővel készülő kormányzati szakemberekre hagyom. Eggyel továbblépnék, mindennapi életünk felé, amely ugyancsak rászorulna gondosan megtervezett, átlátható, valamennyiünk üdvét szolgáló változtatásokra.

Az élelmiszer-ellátás kormányzati irányítása lesz az egyszerűbb ügy, ezért most a folyamat másik végére összpontosítanék, hiszen népünk régóta várja már a hathatós intézkedéseket az ürítkezés központi szabályozására. Hogy mást ne mondjak, köztudomású, hogy a magyar termőföld micsoda károkat szenved amiatt, hogy faluhelyen nem egy példa van arra: a lakosság (például éjjel, nagy viharban, vagy csak széles jókedvében) nem az arra kijelölt helyen, hanem a mezőn, a kert végében, a nagy fa tövében végzi a dolgát, számos mérgező, savas (vagy lúgos), rossz kisugárzású vagy élősködőket odavonzó anyaggal szennyezvén az édes anyaföldet. A városlakók egynémelyikének helytelen defekációs szokására pedig éppen maga a főpolgármester hívta fel nemrég a figyelmet. (Erre is vonatkozik miniszterelnökünk örökbecsű mondása: „Nem hagyunk senkit az út [az árok] szélén [a dolgát végezni].”)

Az új jogszabály – egyelőre! – nem érintené a lakosság magántulajdonban vagy tartós bérleményben levő lakhelyeit, de igenis kiterjedne a nyilvános helyekre és a közterületekre. Először is: nem lehet tovább tűrni, hogy bizonyos helyeken – még külföldi tulajdonú vendéglátó-ipari egységekben is! – ingyenes a toalett használata; az így kieső (papírhasználati, takarítási és felügyelői) díjat nyilván busásan megfizettetik a fizető vendégekkel, és felbecsülhetetlen extraprofitot kasszíroznak. Nem is szólva arról, hogy milyen hátrányos helyzetbe hozzák a becsületes magyar kiskereskedőket, akik azonnal és készpénzben kénytelenek elkérni a használatért joggal elvárható pénzt. Mostantól minden nyilvános illemhely – legyen az akár az utcán, akár valamely kereskedelmi egység részeként – olyan automatikus pénztárgéppel lesz felszerelve, amelyet közvetlen kapcsolat köt a NAV-hoz, így az adóhivatal azonnal értesül minden hólyag- és bélmozgási esemény sikeres (vagy sikertelen) kifejletéről. (A gépek gyártását és telepítését Mészáros Lőrinc cégére bíznám.)

Másodszor, a lakosság régi vágyát váltja majd valóra az az országos (nemzeti) videofigyelő rendszer, amely – kellő számú adat összegyűjtése után – képes lesz felismerni az illemhelyre betérőket, több szempontból osztályozza, értékeli és segíti őket, néven tudja szólítani, fontos figyelmeztetésekkel ellátni, irányítani valamennyi klienst. Különösen fontos, hogy a népesedési mutatók tekintetében is robbanásszerű áttörést hozhat, mert gátat vet a fiatalok nemi eltévelyedéseinek (ajánlott szakirodalom itt). A rendszert a most alakuló IntimControl Kft. üzemelteti majd (ügyvezető: Kubatov Gábor).

Természetesen – harmadszor – elő kell készíteni a továbblépést is, ezért várható, hogy a megalakítandó Nemzeti Anyagcsere Központ járási megbízottai (lesznek megyei és országos apparátusok is) rajtaütésszerű ellenőrzésekkel bizonyosodnak majd meg arról, hogy senki nem vizel a kádba (még zuhanyozás közben sem!), oda nem való dolgokat nem tesz a kagylóba – és egyáltalán, rendeltetésszerűen használja a mellékhelyiséget.

Méltán vívjuk majd ki a világ elismerését, ilyen szisztéma egész Európában nincs. A centrális erőtér végre a mindennapok kisebb-nagyobb dolgaiban, hol sürgető, hol nehézkesen sikerülő teendőiben is rendet tesz.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.