Jön az ellenség

  • Kálmán C. György
  • 2012. június 2.

Első változat

Szót sem érdemelne, tizenkettő egy tucat – a házelnök nyilván hetente tart egy-egy efféle beszédet, mint amilyet most Szabolcs községben, emlékezve arra, hogy ott kilencszázhúsz évvel ezelőtt, 1092. május 20-án Szent László király egyházi zsinatot és törvényhozó országgyűlést tartott.

De éppen ezért lehet érdekes egy ilyen szöveg – mintegy az átlagot, a szokásosat, a mindennapit képviseli, gondolhatnánk; egy évfordulós megemlékezésen így szólal meg a magyar országgyűlés elnöke, unalmas kora nyári délutánokon ekként jár az agya.

Nos – azért meglepődhetünk. Kövér László nemcsak, hogy széles ívű képet ad a magyar történelem ezeréves tragédiasorozatáról, de a jelenről is már-már víziókban gazdag, látomásos módon emlékezik meg, olyan indulatok, félelmek és képzelmek mozdulnak meg a beszédben (s ennek nyomán nyilván hallgatóiban is), amelyek mégsem egészen mindennaposak.

Megtudhattuk a házelnök úrtól, hogy kivételes teljesítmény volt ilyen sokáig megtartani a kultúrát és a nyelvet, de ráadásul mindez különös kegy is; s ha sorra szállták is meg birodalmak hazánkat, nem sikerült magukba olvasztaniuk. Mindez még nem volna meglepő: a történelem, végül is, leírható úgy is, hogy birodalmak elnyomó-bekebelező törekvéseinek sorozatát látjuk benne – még ha nem kellene is kifelejtenünk e sorból saját hazánk hasonló próbálkozásait (és sikereit). A fordulat a szónoklatban ekkor következik, mert a látható, tapasztalható, tényszerű történelem helyett váratlanul a jelen lévő misztikus erők jelennek meg. Mert ma – ahogyan a megemlékező állítja – egy kevéssé látható, de mindent behálózó, minden eddigi ellenfélnél hatalmasabb erő próbálja akaratát a magyarokra kényszeríteni.

Ajaj.

Azért ez nagy szívás, drága honfitársaim. Mert az addig még rendben volna, hogy „az egy ezredév alatt többször maradtunk egyedül, csendes magányunkban, a vérzivataros időkre emlékezve”, már csak ilyen a magyar, egyedül van, aztán valahogy mégis mindig megmarad; azt is gyorsan megértjük, hogy össze kell tartanunk (ezt van hivatva megvilágítani a [református templomban!] felidézett Szent László-legenda a szekérről, amely zötykölődik, de egyben marad, mert az utasok összetartanak*) –, de ugyan mihez kezdjünk egy olyan ellenséggel, amely ilyen hatalmas, de kevéssé látható? Amely mindent behálóz, és ránk akarja kényszeríteni az akaratát? Annál ijesztőbb, annál rettenetesebb, hogy ennyire keveset tudunk róla. Vagy tudunk, de ki sem merjük mondani? Vagy ez költői kép volna – a Nagy Kaszás fenyegető árnyáról, amely viharos őszi alkonyon átsuhan a tarlón? Történetfilozófiai hipotézis a sikeres birodalmak (Babilon, Athén, Róma) szükségszerű romlásáról? Ne adj’ isten: célzás az IMF gonosz üzelmeire?

Sokértelmű (s ezért nyilván: bölcs) szavak, rettenetes jóslatok. Hirtelenjében nem is tudjuk, mit tegyünk. Emlékezzünk-e csendes magányunkban a vérzivataros időkre, gyűjtsünk-e erőt (és akaratot) az összetartozáshoz, avagy szálljunk-e szembe a… mivel is?

Szorongó szívvel várjuk a megfejtést. Addig meg úgy összetartunk, zabszem se férne be.

 

 


 

* Szekeres Szent László-legendát én csak egyet ismerek, de azon a szekéren én nem szívesen lennék – az ugyanis a kocsis és kísérők nélkül meginduló halottas szekérről szól.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.