Jön az ellenség

  • Kálmán C. György
  • 2012. június 2.

Első változat

Szót sem érdemelne, tizenkettő egy tucat – a házelnök nyilván hetente tart egy-egy efféle beszédet, mint amilyet most Szabolcs községben, emlékezve arra, hogy ott kilencszázhúsz évvel ezelőtt, 1092. május 20-án Szent László király egyházi zsinatot és törvényhozó országgyűlést tartott.

De éppen ezért lehet érdekes egy ilyen szöveg – mintegy az átlagot, a szokásosat, a mindennapit képviseli, gondolhatnánk; egy évfordulós megemlékezésen így szólal meg a magyar országgyűlés elnöke, unalmas kora nyári délutánokon ekként jár az agya.

Nos – azért meglepődhetünk. Kövér László nemcsak, hogy széles ívű képet ad a magyar történelem ezeréves tragédiasorozatáról, de a jelenről is már-már víziókban gazdag, látomásos módon emlékezik meg, olyan indulatok, félelmek és képzelmek mozdulnak meg a beszédben (s ennek nyomán nyilván hallgatóiban is), amelyek mégsem egészen mindennaposak.

Megtudhattuk a házelnök úrtól, hogy kivételes teljesítmény volt ilyen sokáig megtartani a kultúrát és a nyelvet, de ráadásul mindez különös kegy is; s ha sorra szállták is meg birodalmak hazánkat, nem sikerült magukba olvasztaniuk. Mindez még nem volna meglepő: a történelem, végül is, leírható úgy is, hogy birodalmak elnyomó-bekebelező törekvéseinek sorozatát látjuk benne – még ha nem kellene is kifelejtenünk e sorból saját hazánk hasonló próbálkozásait (és sikereit). A fordulat a szónoklatban ekkor következik, mert a látható, tapasztalható, tényszerű történelem helyett váratlanul a jelen lévő misztikus erők jelennek meg. Mert ma – ahogyan a megemlékező állítja – egy kevéssé látható, de mindent behálózó, minden eddigi ellenfélnél hatalmasabb erő próbálja akaratát a magyarokra kényszeríteni.

Ajaj.

Azért ez nagy szívás, drága honfitársaim. Mert az addig még rendben volna, hogy „az egy ezredév alatt többször maradtunk egyedül, csendes magányunkban, a vérzivataros időkre emlékezve”, már csak ilyen a magyar, egyedül van, aztán valahogy mégis mindig megmarad; azt is gyorsan megértjük, hogy össze kell tartanunk (ezt van hivatva megvilágítani a [református templomban!] felidézett Szent László-legenda a szekérről, amely zötykölődik, de egyben marad, mert az utasok összetartanak*) –, de ugyan mihez kezdjünk egy olyan ellenséggel, amely ilyen hatalmas, de kevéssé látható? Amely mindent behálóz, és ránk akarja kényszeríteni az akaratát? Annál ijesztőbb, annál rettenetesebb, hogy ennyire keveset tudunk róla. Vagy tudunk, de ki sem merjük mondani? Vagy ez költői kép volna – a Nagy Kaszás fenyegető árnyáról, amely viharos őszi alkonyon átsuhan a tarlón? Történetfilozófiai hipotézis a sikeres birodalmak (Babilon, Athén, Róma) szükségszerű romlásáról? Ne adj’ isten: célzás az IMF gonosz üzelmeire?

Sokértelmű (s ezért nyilván: bölcs) szavak, rettenetes jóslatok. Hirtelenjében nem is tudjuk, mit tegyünk. Emlékezzünk-e csendes magányunkban a vérzivataros időkre, gyűjtsünk-e erőt (és akaratot) az összetartozáshoz, avagy szálljunk-e szembe a… mivel is?

Szorongó szívvel várjuk a megfejtést. Addig meg úgy összetartunk, zabszem se férne be.

 

 


 

* Szekeres Szent László-legendát én csak egyet ismerek, de azon a szekéren én nem szívesen lennék – az ugyanis a kocsis és kísérők nélkül meginduló halottas szekérről szól.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.