Első változat

Szegény ördög

  • Kálmán C. György
  • 2011. december 15.

Első változat

Azért is szeretem én a kormányt és a vele szoros szövetségbe forrt parlamenti kormánytöbbséget, mert folyamatosan és elhivatottan bővíti démonológiai tudásunkat.

 

Meg se tudom számolni, hány esetben tudtuk már meg, hogy milyen is az ördög természete: nem az ördögtől való – csak hogy néhány példát mondjak, hirtelenjében – 15 évesen munkába állni, viszont a gyerekek szavazati joga sem,  a magyar királyság vagy az EU-paktumról szóló népszavazás sem.  Most pedig az derült ki, hogy az MNB és a PSZÁF összevonása sem – nem fogják kitalálni: ez sem – az ördögtől való.

 

Komolyan aggódhatunk amiatt, hogy az ördögtől lassan semmi nem való már, hiszen ki tudna vitatkozni – noch dazu: racionális ellenérveket felhozni  – azokkal az állításokkal, amelyek az ördög fennhatóságát vonják kétségbe. Mert mit is lehetne erről mondani? Hogy igenis, az ördög eszelte ki ezt vagy azt az intézkedést, az ő ötlete volt az iskolakötelezettség korhatárának leszállítása, és így tovább? Ugyan, dehogy, ez nevetséges. Fosszuk meg az ördögöt ilyesfajta hatalmától, tagadjuk erejét, befolyását – és akkor minden rendben van. (Ez sem az ördögtől való.)

 

Hogy azért érvényre vergődjön a súlyegyen, a mindentől megfosztott ördög mégis kap némi koncot (mert létét és hatalmát azért nem tagadhatjuk): kiskorúaknak este nyilvános helyen tartózkodni, hajléktalanoknak az utcán (vagy egyáltalán:) lenni, az iskolában kicsit mást tanulni-tanítani, sztrájkolni – na, ez mind az ördögé.  Azért, ha belegondolunk, jut neki is bőven elég. Egyre több.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.