Tekintély

  • Kálmán C. György
  • 2013. június 28.

Első változat

Akkor most tegyünk még egy lépést.

Nemcsak arról van szó, hogy nem ölelünk a keblünkre olyanokat, akik megbocsáthatatlan dolgokat műveltek, és azóta sem volt egyetlen megbánó vagy mentegetőző szavuk erről; nemcsak arról, hogy az „összefogás” nem szabadna, hogy akolmeleget jelentsen, amikor is mindenkinek mindent elnézünk, a pillanatnyi jó érzés kedvéért.

Számoljunk le a „vitathatatlan tekintélyek” keresésével is. Először is, semmi és senki nem vitathatatlan: azért vagyunk gondolkodó lények, hogy vitázzunk, ne értsünk egyet, vonjunk kétségbe bármit, érveljünk és (esetleg végül) elismerjünk; legfeljebb alkalomszerűen és nagyon személyesen (csak a magunk számára és semmiképpen nem másokra erőltetve) fogadjunk el tovább nem tárgyalható tényként egyes értékeket. Másrészt, nagyon óvatosan kell bánni a tekintéllyel: nemcsak azért, mert mások (más csoportok) számára ezek mindig kikezdhetők, hanem mert a legkiválóbb embereknek is vannak botlásaik, gyengébb pillanataik vagy sötétebb oldalaik.

Bizonyára bennem van a hiba, de én még azokra a nagyon kiváló, komoly teljesítményű és nagy hatású emberekre is gyanakvással nézek, akiket mesternek, gurunak, meghatározó személyiségnek neveznek mások (gyakran még életükben); jó, elfogadom, hogy sokaknak szükségük van efféle fároszokra, akikre felnéznek, és akik útmutatást adnak; elhiszem, hogy a súlyos szavak (vagy az alapos tudás) lenyűgözőleg hat. Lelkesedni jó. És aligha van olyan ember, aki ideig-óráig át ne adná magát az elragadtatásnak – legyen a tárgy bár kedvenc rocksztár, színész, hegedűművész, egyetemi tanár vagy televíziós jós. De azért azt naponta megtapasztaljuk, hogy szó sincs univerzális értékekről – mások furcsálkodva vagy épp ellenségesen néznek, ha rajongásunkat hangoztatjuk.

De mindezzel semmi baj nincs – így működik a kultúra, tekintélyeket tisztelünk és bírálunk, értékeket átértékelünk és újakat állítunk, veszekszünk a világ dolgain, nemigen értünk egyet –, szóval semmi baj, amíg mindez valahogyan nem kerül a politika mezejébe (vagy valami átfedésbe azzal). Onnantól kezdve bizonyos nagy emberek egy-egy politikai oldal vagy álláspont révén szentelődnek meg vagy hullanak a sárba; ez vagy az a lovagregényszerző, dorombvirtuóz vagy bolhaszakértő nemcsak egyszerűen zseniális, hanem „rendes ember”, a mi nézeteink rendíthetetlen pártfogója, és ha bárki kétségbe vonja nagyságát, ezzel egyenesen a politikai elkötelezettségéről is tanúságot tesz. És ekkor már nincs helye annak, hogy a tekintélyszemélyek valóságos értékéről szó essék.

Ezért aztán valamennyi oldal tele van erősen túlértékelt és valóságos jelentőségük szempontjából soha meg nem vitatott tekintélyekkel – amelyeket (akiket) a másik oldal természetesen igyekszik (és nem mondhatjuk, hogy alaptalanul) lerántani az aranyozott posztamensről. Kerényivel, Biró Zoltánnal, Tőkéczki Lászlóval viszonylag könnyű a helyzet, a Kozmosz már kinevezése pillanatában a vérbe cikizte Schmittet, még szó sem volt plágiumügyről; de Vidnyánszky nagy tehetségének mítosza is foszladozóban. Ideát viszont ugyancsak rengeteg hasonló figura van; a művészetek és a média világából csakúgy, mint a tudomány szférájából.

Ha volna tanácsom a jelenlegi kormánnyal szemben álló erők számára, az az lenne: ne hagyatkozzanak semmiféle tekintély csillogására; ne szorongassák tekintélyes emberek kezét, ne üljenek be koncertjeikre, előadásaikra, meccseikre, ne lapogassák a hátukat, ne vonják be őket a politikai játszmákba. Nemcsak azért, mert gusztustalan, taszító, elidegenítő – hanem mert hihetetlenül veszélyes. A tekintély ugyanis, mint mondtam, soha nem vitathatatlan; hamar eljön az az idő, amikor valakik (nyilván elsőként a másik oldal) nekiállnak kétségbe vonni, kinevetni, tönkretenni. Okkal, ok nélkül, alappal, alaptalanul, gonosz módon vagy megfontoltan. És jól teszik.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.