Tekintély

  • Kálmán C. György
  • 2013. június 28.

Első változat

Akkor most tegyünk még egy lépést.

Nemcsak arról van szó, hogy nem ölelünk a keblünkre olyanokat, akik megbocsáthatatlan dolgokat műveltek, és azóta sem volt egyetlen megbánó vagy mentegetőző szavuk erről; nemcsak arról, hogy az „összefogás” nem szabadna, hogy akolmeleget jelentsen, amikor is mindenkinek mindent elnézünk, a pillanatnyi jó érzés kedvéért.

Számoljunk le a „vitathatatlan tekintélyek” keresésével is. Először is, semmi és senki nem vitathatatlan: azért vagyunk gondolkodó lények, hogy vitázzunk, ne értsünk egyet, vonjunk kétségbe bármit, érveljünk és (esetleg végül) elismerjünk; legfeljebb alkalomszerűen és nagyon személyesen (csak a magunk számára és semmiképpen nem másokra erőltetve) fogadjunk el tovább nem tárgyalható tényként egyes értékeket. Másrészt, nagyon óvatosan kell bánni a tekintéllyel: nemcsak azért, mert mások (más csoportok) számára ezek mindig kikezdhetők, hanem mert a legkiválóbb embereknek is vannak botlásaik, gyengébb pillanataik vagy sötétebb oldalaik.

Bizonyára bennem van a hiba, de én még azokra a nagyon kiváló, komoly teljesítményű és nagy hatású emberekre is gyanakvással nézek, akiket mesternek, gurunak, meghatározó személyiségnek neveznek mások (gyakran még életükben); jó, elfogadom, hogy sokaknak szükségük van efféle fároszokra, akikre felnéznek, és akik útmutatást adnak; elhiszem, hogy a súlyos szavak (vagy az alapos tudás) lenyűgözőleg hat. Lelkesedni jó. És aligha van olyan ember, aki ideig-óráig át ne adná magát az elragadtatásnak – legyen a tárgy bár kedvenc rocksztár, színész, hegedűművész, egyetemi tanár vagy televíziós jós. De azért azt naponta megtapasztaljuk, hogy szó sincs univerzális értékekről – mások furcsálkodva vagy épp ellenségesen néznek, ha rajongásunkat hangoztatjuk.

De mindezzel semmi baj nincs – így működik a kultúra, tekintélyeket tisztelünk és bírálunk, értékeket átértékelünk és újakat állítunk, veszekszünk a világ dolgain, nemigen értünk egyet –, szóval semmi baj, amíg mindez valahogyan nem kerül a politika mezejébe (vagy valami átfedésbe azzal). Onnantól kezdve bizonyos nagy emberek egy-egy politikai oldal vagy álláspont révén szentelődnek meg vagy hullanak a sárba; ez vagy az a lovagregényszerző, dorombvirtuóz vagy bolhaszakértő nemcsak egyszerűen zseniális, hanem „rendes ember”, a mi nézeteink rendíthetetlen pártfogója, és ha bárki kétségbe vonja nagyságát, ezzel egyenesen a politikai elkötelezettségéről is tanúságot tesz. És ekkor már nincs helye annak, hogy a tekintélyszemélyek valóságos értékéről szó essék.

Ezért aztán valamennyi oldal tele van erősen túlértékelt és valóságos jelentőségük szempontjából soha meg nem vitatott tekintélyekkel – amelyeket (akiket) a másik oldal természetesen igyekszik (és nem mondhatjuk, hogy alaptalanul) lerántani az aranyozott posztamensről. Kerényivel, Biró Zoltánnal, Tőkéczki Lászlóval viszonylag könnyű a helyzet, a Kozmosz már kinevezése pillanatában a vérbe cikizte Schmittet, még szó sem volt plágiumügyről; de Vidnyánszky nagy tehetségének mítosza is foszladozóban. Ideát viszont ugyancsak rengeteg hasonló figura van; a művészetek és a média világából csakúgy, mint a tudomány szférájából.

Ha volna tanácsom a jelenlegi kormánnyal szemben álló erők számára, az az lenne: ne hagyatkozzanak semmiféle tekintély csillogására; ne szorongassák tekintélyes emberek kezét, ne üljenek be koncertjeikre, előadásaikra, meccseikre, ne lapogassák a hátukat, ne vonják be őket a politikai játszmákba. Nemcsak azért, mert gusztustalan, taszító, elidegenítő – hanem mert hihetetlenül veszélyes. A tekintély ugyanis, mint mondtam, soha nem vitathatatlan; hamar eljön az az idő, amikor valakik (nyilván elsőként a másik oldal) nekiállnak kétségbe vonni, kinevetni, tönkretenni. Okkal, ok nélkül, alappal, alaptalanul, gonosz módon vagy megfontoltan. És jól teszik.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.