„Torzó”

  • Kálmán C. György
  • 2013. július 2.

Első változat

A KIM képviselője azt hiszi, hogy a „torzó” valami csúnyát és ócskát jelent – ennek a jegyében államosítják az Akvárium (volt Gödör) Klubot.

Nem, felhagytam vele: nem fogok nyelvhasználati kérdéseken háborogni (vagy legalábbis visszafogom magam); ha egyszer valakik nincsenek tisztában egy-egy szó hagyományos jelentésével, és másképp használják, mint ahogyan az én tudásomnak és ízlésemnek megfelelne – hát mindegy, ilyesmin nem érdemes huzakodni. Törődjünk bele, hogy a szavak használata megváltozik, értelmetlen keresztbe feküdni a folyamatoknak.

A KIM illetékese például szentül hiszi, hogy a „torzó” szó valami csökevényeset, csekély értékűt, egyenesen rendellenest jelent – mintha bizony a „torz” szóval állna valamilyen kapcsolatban. Hadd okozzak neki némi meglepetést (amit, ha némileg belegondolt volna, nyilván maga is jó tudna): a „torzó” az olasz „törzs” jelentésű szóból ered, éppen ezért a művészettörténet legszebb szobrai között is számos torzó van – amikről mindent el lehetne mondani, csak azt nem, hogy torzak volnának. A torzóval éppen ezért semmi baj nincsen: lehet ugyan a kiegészítésen gondolkodni, oda lehet képzelni a szép test többi részét, de éppen a lényeg van meg, a törzs maga, ami szép, kifejező, erős, kecses, robusztus, törékeny, mindenféle lehet; de csak igen ritkán torz.

Mármost ez a torzó – esetünkben: a Gödör-, később Akvárium-klub – remekül működött fej és végtagok nélkül is; amióta valamiféle Navracsics-baráti társaság vette át (amióta tehát Akvárium lett a Gödörből), ugyan nem sokszor fordultam meg ott, de soha, senkitől nem hallottam olyan panaszt, hogy valamiféle sürgős végtagpótlás vagy hasonló protézis hiányozna ennek a – vezetésváltás után is elég jól elműködgető – közösségi térnek.

De a minisztériumban jobban tudják, ahogyan ott mindent jobban tudnak. Különösen persze a közigazgatásiban, mert hol máshol. A lényeg az, hogy „a Budapest Főváros Önkormányzata tulajdonában álló ingatlanok augusztus 1-jével ingyen az állam tulajdonába kerülnek, az ifjúság- és gyermekvédelmi programok, az aktív kikapcsolódás lehetőségeit ötvöző közösségi tér megteremtése és működtetése, valamint törvényben meghatározott egyéb közfeladatok ellátása érdekében”. Lesz itten állami irányítású kultúra, a kutyaúristenit. Az ember aligha tud másra gondolni, mint hogy a Gödör utáni átmeneti Akvárium-korszak csak arra szolgált, hogy tompítsa azt a nagy koppanást, amit az okozott volna, ha a Gödör Klubot egyszerűen lenyúlja az állam. Nem, nem azt nyúlta le, hanem az Akváriumot.

Mert „torzó”. Most nekiállnak bájos bicepszet, izmos vádlit, bohókás lábujjakat építeni. Csak állami legyen.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.