Alba Regia

  • ételhordó
  • 2016. június 10.

Ételhordó

Senki nem akarja, hogy a vendég bele­ugorjon a nagybőgőbe.
false

Képünk megtévesztő, hiszen az étterem csak a háttérben, a bokrok mögül bújik elő. Mégsem véletlenül választottuk, úgy negyven-ötven évvel ezelőtt ennek az olcsóboltnak a helyén állott az Alba Regia. A XI. kerületi lakosok tetőteraszos szórakozóhelye, ahol megannyi táncmulatság zajlott a lenyugvó nyári nap fényében. Míg a mostani (a Fehérvári út 38. alatt található) étterem kiülős részén bokrok takarják a kilátást, a régi helyen egyáltalán nem volt baj a nem éppen makulátlan panoráma. Pedig a korabeli rongylábkirályok legfeljebb a Hamzsabégi úti vasúti töltést, illetve a mögötte elterülő ipari övezetet láthatták, mivel akkoriban még gyárak álltak a síneken túl. De érdekelt ez valakit? A Triple sec vagy a Mecseki Itóka mámora sok mindent eltakart.

Csakhogy a régi Alba Regia szolgáltatásai a vendéglátós zene színvonalával arányosan pusztultak, akárcsak az épület. A terasz évtizedek óta lezárva, a házban tanyázó üzlet neve pedig száz szónál többet mond: One Euro Market… Voltaképpen ez is egy darabka rendszerváltás.

A mostani Alba Regiának nincsenek nagyra törő ambíciói, itt senki nem akarja, hogy a vendég bele­ugorjon a nagybőgőbe, a maximum célnak a kisvendéglői tisztes üzletmenet tűnik. Ennek megfelelően a szolid árak és a nem különösebben kreatív ételek játszanak, bár biztos, ami biztos, pizzát is sütnek.

A lila hagymával és paradicsommal kiegészített padlizsánkrém (950 Ft) sokkal jobb az átlagnál. Kár, hogy a mellé adott pizzakenyér legfeljebb jóindulattal közepes. A rozmaringos bárányleves (650 Ft) szinte főzelék: a zöldborsó túlfőtt, a sárgarépa majdnem nyers, úgyhogy a karalábét hozzuk ki győztesnek. No meg a várakozáson felüli húst. A grillezett sajt salátaágyon (1650 Ft) kellemes meglepetés, szó sincs olajos őrjöngésről, gumiszerű mutatványról. Akármilyen különös, a sajt leginkább rétesre emlékeztet, belül puha, a teteje ropogós. A bécsi borjúszűz (2750 Ft) sem okoz csalódást, főleg azért, mert semmi eredetieskedést nem látunk rajta, így aztán eszünkbe sem jut citromot facsarni rá. Végül a Gundel-palacsinta (500 Ft) is hozza az átlagot, szóval, ha a tulajdonosok valóban egy tisztes kisvendéglőt képzeltek el az egykori nagy hírű nevében, akkor minden a legnagyobb rendben.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.