Gőgös gúnár

  • ételhordó
  • 2017. február 10.

Ételhordó

A galuskaköret gépinek tűnik

Már többször is megénekeltük a XI. kerületi Mészöly utca Bartók Béla út sarkán álló egykori kocsmahivatal 21. századi próbálkozásait (Étel, hordó, Magyar Narancs, 2009. december 3., 2015. június 5.). Az volt bennük a közös, hogy a cseppet sem dicsőséges múltat igyekeztek végképp eltörölni: előbb steakhouse-ként, aztán osztrák sörházként próbáltak fátylat borítani a 20. század koszos sörözőjére, ám úgy tűnik, sem a hosszabb, sem a rövidebb nemzetközi kitekintés nem hozta a várt eredményt. Most megint nevet és profilt váltottak.

false

A Gőgös Gúnár kisiskolás emlékeket idéz, elsőre eszünkbe sem jut, hogy ennyi erővel – csak a jelentést figyelve – Beképzelt Majomnak is hívhatnák a helyet, ami külsőre semmit nem változott osztrák sörházi jelmezéhez képest. Fehér falak, kockás abrosz, sörreklámok. De az étlapon hiába keresnénk húskenyeret meg kajzersmarnit, helyükbe mindenféle magyaros dolgok léptek, bár a snitzel és az ún. burgenlandi palacsinta megmaradt, ahogy a Stiegl-sörcsapot (360 Ft/3 dl, 590 Ft/5 dl) sem vitte magával a változtatni akarás szelleme.

A húsleves (890 Ft) gazdag és jóízű, ám a húsos vonalon (kacsa, pulyka, csirke vegyesen) finnyánk útját állja a maradéktalan örömnek: a csontokról lemálló darabokat, illetve a nyakat, a bőrt képtelenek vagyunk csupán hagyománytiszteletként kezelni, inkább oda sem nézünk, úgy próbáljuk megenni. A pljeskavicát (1780 Ft) elsózták, az ajvár jellegtelen, a zöldköret íztelen, egyedül a sült krumpli értékelhető: egy strandon simán megdicsérnénk. Túl sós a marhapörkölt is (1880 Ft), de már nem a „megfutott kézre” gondolunk, inkább arra, hogy ezzel csak a hús silány minőségét próbálják elfedni. A galuskaköret gépinek tűnik. A mélypont mégis a harcsapörkölt (2480 Ft): mellékíze van, ráadásul szálkás részek vannak benne, amikor meg nem, túl zsírosnak érezni az egészet.

Nem menti a helyzetet az említett burgenlandi palacsinta (680 Ft) sem. A hideg tésztában fáradt barackbefőtt, s a ráöntött vaníliapuding és a tejszínhab csak ront rajta.

Mi lenne itt sör nélkül?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.