étel, hordó

L. A. Bodegita

  • ételhordó
  • 2013. február 22.

Ételhordó

Az elnevezés a régi operettslágert juttatja eszünkbe, mely szerint "Los Angeles a zsebembe' lesz...", ott is az olasz negyedet, ahol Al Pacino- meg Joe Pesci-kinézetű, ám pofátlanul fiatal emberek szelik a pizzát utcán át - lehetőleg borotvával. Csakhogy a Pozsonyi út elején álló "L. A." esetében szó sincs "elé"-ről, Lajsz András bajusz- és koktélkirály monogramját jelentik a bűvös betűk.

Mi sem természetesebb, hogy előítéleteink menetrend szerint érkeznek: a celebgasztronómia mifelénk veszélyes üzem, még akkor is, ha csak koktélra korlátozódik. Lajsz munkásságát leginkább a Diri-dári és más kertévés műsorokból ismerjük, ahol sok minden szokott lenni, de kóstolás soha. Ráadásul enni jöttünk, és nem koktélrákot.

Az első meglepetésünk, hogy az L. A. Bodegita cseppet sem a kilencvenes éveket idéző rongyrázást ultramodernnek mutatni próbáló hely, sokkal inkább a tipikus újlipótvárosi "szerény, de igényes" átlagát hozza. Itt a dekorációt főleg kubai vonatkozású - talán nem annyira közhelyes (főleg szivar tárgyú) - fotók és relikviák jelentik; egyáltalán nincs rossz érzésünk. (A honlap még szivarszobát is említ, de az már történelem.)

 


Noha a latin vonal is végigszalad az étlapon (tapasok), inkább a magyar konyha játszik. A főnök kedvencei között szereplő hortobágyi palacsintával (950 Ft) a szakács bizonyítja, hogy komolyan veszi a dolgát, viszont az erőleves konyakos pulykahúsgaluskával (790 Ft) nem váltja be a hozzá fűzött reményeket: a konyak leheletét nem érezni, a pulykagombóc túl darabos. Nem így a leveshez hasonlóan "játékos" nevű libamáj rántva, körteduettel (3550 Ft), amelyben a köretkettős vörösboros körtét és körte formájú krokettet jelent, ám ez szerencsére nem csak nettó jófejeskedés. A dolog minden ízében működik, és annak ellenére kiváló, hogy ezerszer megfogadtuk, sosem eszünk olyat, amiben az szerepel, hogy "rántva".

 

Rosszindulatunk telén persze mocorog a kisördög: az lenne az igazi fényesség, ha még egy működő villanykörtét is a tányérra tennének. A végén megelégszünk a kubai csokis piskótával + fagylaltgombóccal (880 Ft), ami édes és finom, bár azt nem sikerül megfejteni, hogy mitől kubai. A koktélokkal viszont megvárnánk a nyarat, a januári bevezető így is sokkal jobb volt a vártnál.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.