Silhouette – Szentendre

  • ételhordó
  • 2015. május 8.

Ételhordó

Ennél a panírozott Osztapenko-szobor is jobb lett volna.

„A reggelitől az ebéden át a vacsoráig, az intim találkozóktól az üzleti tárgyalásokig mindenki jól érezheti magát nálunk. Igyekszünk megragadni az értéket, ami az emberi kapcsolatokban rejlik, és lehetőséget adni a tehetségnek, hogy felfedhesse magát.” Az idézet a szentendrei Silhouette kávéház beharangozójából való, tegye fel a kezét, aki előtt nem valamiféle bohémtanya jelenik meg, lumpoló képzőművészek sokaságával. Pláne, ha még azt is tudja, hogy a magát „art kiállítóhelyként” is pozicionáló létesítmény az ún. régi művésztelep szomszédságában áll, annak a szoborparknak a közepén, ahol Kerényi Jenő (1908–1975) nagyméretű műveit állították fel.

false

Noha a mester legismertebb alkotása, Osztapenko kapitány egy másik szoborparkban tekinthető meg, ne gondoljon senki szocreál ámokfutásra: a hatvanas, hetvenes évek köszönnek vissza kőbe faragva, bronzba öntve, mi több, a Silhouette pavilonja régebben kiállítóteremként működött.

Ennek ellenére kevés szomorúbb helyszínen jártunk idén, pedig elhihetik, eddig sem Disneyland volt a mérce. Kedden kora délután a környék olyan kihalt, mintha épp légiriadó lenne, ráadásul a legtöbb bolton, épületen „eladó, kiadó” táblát látni. A Silhou­ette-ben sem jobb a helyzet. Mindössze három vendég, ketten kávéznak, a harmadik a tévét bámulja.

Hamar kiderül, hogy napi menü nincs, leves meg soha nem volt. A szendvicseket, reggeliket leszá­mítva összesen négyféle ételből (csirkemell, illetve -szárny, rántott borda, libamáj) és háromféle köretből (rizs, krumpli, saláta) választhatunk. A legizgalmasabbnak természetesen a libamáj tűnik, amit „pirított pecsenyeként” jellemeznek. Kissé gyanús az 1490 forintos fogyasztói ár. Azon már csak mosolyogni tudunk, hogy a roppant kedves felszolgáló hölgy kérésünkre, azt válaszolja, hogy „mindjárt megkérdezem”, majd elsétál a tévét néző úrhoz, aki – némi sugdolózás után – a kulisszák mögé siet. Kérünk egy csirkeszárnyat (750 Ft) is meg rizst, salátát (mindkettő 440 Ft).

Kezdjük az utóbbival. A paprikás-hagymás-fejes salátát megbolondították ugyan némi reszelt sajttal is, de sokkal jobb hír, hogy úgy tűnik, frissebb nem is lehetne, nem beszélve arról, hogy máshol kétszer ennyit is elkérnének valami vacak növényi eredetű termékért. Ami az alapot illeti, a csirkeszárny is teljesen rendben van: átsült, ropogós, de a vállalt csípős fűszerezés nem jött össze. Azt pedig főleg a nagyétkűeknek jeleznénk, hogy a beígért hét darab valóban annyi, csak éppen félszárnyak.

De itt is van a libamáj, és nem hiszünk a szemünknek. Egy olyan klasszikus, hagymás pirított máj érkezik, ráadásul a klasszikus kavicsos állagú rizskörettel, hogy erre még az egykori Boráros téri önkiszolgáló étterem (a „Lordok Háza”) konyhafőnöke is elégedetten csettintene, bár ő minden bizonnyal elsózta volna a cuccot. Itt fordítva igaz, nekünk kell a sótartó után nyúlnunk, hogy legalább valami íze legyen a roppant érdekes, libamájnak nevezett ételnek.

Desszertnek mákos gombócot (750 Ft) kérünk. A (gyorsfagyasztott) knédlire emlékeztető „tésztát” megszórták mákkal, belül meg nyelvégetően forró szilvalekvár lapul. Nem lepődnénk meg, ha a legközelebbi közért mirelitpultjában valami hasonlóra bukkannánk fagyos állapotban, valami jegesmedvés zacskóba csomagolva.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.