Silhouette – Szentendre

  • ételhordó
  • 2015. május 8.

Ételhordó

Ennél a panírozott Osztapenko-szobor is jobb lett volna.

„A reggelitől az ebéden át a vacsoráig, az intim találkozóktól az üzleti tárgyalásokig mindenki jól érezheti magát nálunk. Igyekszünk megragadni az értéket, ami az emberi kapcsolatokban rejlik, és lehetőséget adni a tehetségnek, hogy felfedhesse magát.” Az idézet a szentendrei Silhouette kávéház beharangozójából való, tegye fel a kezét, aki előtt nem valamiféle bohémtanya jelenik meg, lumpoló képzőművészek sokaságával. Pláne, ha még azt is tudja, hogy a magát „art kiállítóhelyként” is pozicionáló létesítmény az ún. régi művésztelep szomszédságában áll, annak a szoborparknak a közepén, ahol Kerényi Jenő (1908–1975) nagyméretű műveit állították fel.

false

Noha a mester legismertebb alkotása, Osztapenko kapitány egy másik szoborparkban tekinthető meg, ne gondoljon senki szocreál ámokfutásra: a hatvanas, hetvenes évek köszönnek vissza kőbe faragva, bronzba öntve, mi több, a Silhouette pavilonja régebben kiállítóteremként működött.

Ennek ellenére kevés szomorúbb helyszínen jártunk idén, pedig elhihetik, eddig sem Disneyland volt a mérce. Kedden kora délután a környék olyan kihalt, mintha épp légiriadó lenne, ráadásul a legtöbb bolton, épületen „eladó, kiadó” táblát látni. A Silhou­ette-ben sem jobb a helyzet. Mindössze három vendég, ketten kávéznak, a harmadik a tévét bámulja.

Hamar kiderül, hogy napi menü nincs, leves meg soha nem volt. A szendvicseket, reggeliket leszá­mítva összesen négyféle ételből (csirkemell, illetve -szárny, rántott borda, libamáj) és háromféle köretből (rizs, krumpli, saláta) választhatunk. A legizgalmasabbnak természetesen a libamáj tűnik, amit „pirított pecsenyeként” jellemeznek. Kissé gyanús az 1490 forintos fogyasztói ár. Azon már csak mosolyogni tudunk, hogy a roppant kedves felszolgáló hölgy kérésünkre, azt válaszolja, hogy „mindjárt megkérdezem”, majd elsétál a tévét néző úrhoz, aki – némi sugdolózás után – a kulisszák mögé siet. Kérünk egy csirkeszárnyat (750 Ft) is meg rizst, salátát (mindkettő 440 Ft).

Kezdjük az utóbbival. A paprikás-hagymás-fejes salátát megbolondították ugyan némi reszelt sajttal is, de sokkal jobb hír, hogy úgy tűnik, frissebb nem is lehetne, nem beszélve arról, hogy máshol kétszer ennyit is elkérnének valami vacak növényi eredetű termékért. Ami az alapot illeti, a csirkeszárny is teljesen rendben van: átsült, ropogós, de a vállalt csípős fűszerezés nem jött össze. Azt pedig főleg a nagyétkűeknek jeleznénk, hogy a beígért hét darab valóban annyi, csak éppen félszárnyak.

De itt is van a libamáj, és nem hiszünk a szemünknek. Egy olyan klasszikus, hagymás pirított máj érkezik, ráadásul a klasszikus kavicsos állagú rizskörettel, hogy erre még az egykori Boráros téri önkiszolgáló étterem (a „Lordok Háza”) konyhafőnöke is elégedetten csettintene, bár ő minden bizonnyal elsózta volna a cuccot. Itt fordítva igaz, nekünk kell a sótartó után nyúlnunk, hogy legalább valami íze legyen a roppant érdekes, libamájnak nevezett ételnek.

Desszertnek mákos gombócot (750 Ft) kérünk. A (gyorsfagyasztott) knédlire emlékeztető „tésztát” megszórták mákkal, belül meg nyelvégetően forró szilvalekvár lapul. Nem lepődnénk meg, ha a legközelebbi közért mirelitpultjában valami hasonlóra bukkannánk fagyos állapotban, valami jegesmedvés zacskóba csomagolva.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."