Jellem/szokás/legelő/tartózkodási hely

  • Kukorelly Endre
  • 2012. augusztus 9.

Ezer és 3

Éthosz anthropo daimón – az ember sorsa: a jelleme.

(Hérakleitosz töredékeiből)

Az „egyes sportcélú ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről szóló 1996. évi LXV. törvényt” módosítják. Ilyenek, hogy a sportigazgatási szerv méltányosságból hozzájárulhat a sportcélú ingatlan „elidegenítéséhez, ha azt azonos vagy hasonló sportcélú értékében egyező, vagy azt meghaladó ingatlan szerzése, építése érdekében kérik”. Magyarán eladhatnak sportpályákat. 2012. április 5-én Sashalmon sajtótájékoztatót tartottunk arról, hogy a Sasvár/Keringő u. sarkán lévő gyönyörű kis lepukkant futballpályát a XVI. kerületi önkormányzat „elidegeníti”. El akarják adni. 91 éves, mint anyukám, 1921-ben alapították sashalmi polgárok, mert volt hozzá, nem is tudom, kedvük. De honnan? Abban a depresszióban, vörös- és fehérterror, Trianon után. Világégés után stb. Volt ethosz. Hely, ahol tartották magukat. Hérakleitosz töredékét sokféleképp fordították: az ember éthosza a daimónja, sajátsága az éthosza, lényege az erkölcsiség. Heidegger szerint a daimón nem erkölcs, nem lelkiismeret, hanem isten, és az éthosz: tartózkodási hely (tehát: az ember tartózkodási helye az isten, magyarán: élj összhangban a teremtővel/teremtéssel!). A sajtótájékoztató alatt két helyi kisegyesület kölyökjátékosai edzettek, a pályán tes’vériesen megosztozva. Ezek ki lesznek onnan paterolva. A kisfiúk abbahagyják, nem fognak kilométereket bumlizni az Ikarus-pályáig. A területet fölparcellázzák, beépítik. Százával szűntek meg pályák Budapesten, ahogy kitört a vadkapitalizmus. Le veau d’or est toujours debout. Ördögi. Ahelyett, hogy radikálisan fejlesztenék a zöldfelületet, beépítenek mindent. Ahelyett, hogy volna szívük, nincs szívük. Összefacsarodik a lelked, ha erre gondolsz. Összeszorul a gyomrod, ha látod. Az Országgyűlés tavaly június 27-én elfogadta a 2011. évi LXXXII. számú törvényt: a látványcsapatsportot (futball, kézilabda, kosárlabda, vízilabda, jégkorong) űző egyesületek, ha a jogszabály alapján regisztráltatták magukat, jogosultak a támogatást a rendkívüli ráfordítások között elszámolni (nem kell vele adóalapot növelniük), és a teljes összeggel a fizetendő társasági adójukat is csökkenthetik 70%-ig. Ha pályákat bezárnak, a kisegyesületek becsuknak. Maradnak a profik. Profi, 70%-ban idegenlégiósokat foglalkoztató magyar futballcsapatok az első-második körben kizúgnak névtelen kis csapatok ellen. Szerencsére, így megússzák, hogy pofozógépek legyenek. Az olimpián magyar nem-látvány nem-csapatsportolók győznek. Ők nem csapat? Nem látvány, ahogy Pars szorongatja Németh Pál arcképét? A kajak négyes lányai nem egy látvány? Nem egy csapat? Hogy Dombi és Kökény 5 centivel nyer, az nem látvány? Szilágyi kardozása nem volt a legnagyobb látvány? Berki lengése nem maga a látvány? És vegyük hozzájuk még Ungvári és Lőrincz Tamás elképesztő, megszállott vehemenciáját. Mert megengedem, ők, ezek a sportok a magyarokon meg legyőzött ellenfele(in)ken kívül senkit nem érdekelnek, hogy a Bolt futása után kiürült stadionban Parsnak még rendesen körbefutnia sem volt szabad: de nekünk mégiscsak ez a látvány, nem? Mi azért, akárhogy is, vagyunk, vagy nem? Lőrincz boldogságában csinál egy dobást az edzőjén, Baji Balázs a 110 gát döntője után fölemeli a sérült Liu Hsziang karját, ez magyar és látvány és csapat és sport.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.