17 kérdés

  • Kukorelly Endre
  • 2012. október 30.

Ezer és 3

avagy a költő ír, a macska miákol és az eb von’, avagy szerintem szükségünk van-e egy Kerényi meg 2 akárki által kötetenként cirka huszonkétmillióért előállított, politikusoknak meg boldog-boldogtalannak ingyen osztogatott sorozatra?

Azokon kívül, akik benne vannak a buliban?
Persze a kulturálisan vérbefrusztráltakon kívül, akik télleg’ úgy vélik, mint ez a szerencsétlen Kerényi, hogy a ballib kánon, értsd zsidók s bérenceik, lehengerelték a magyarokat, ezért aztán durr!?
Puff!?

Nincs pénz, de A régi házra van egy húszas?
Hogy az ugorkafa jobbszélen ingó ágára fölkapaszkodott, a kultúrából tudatosan kiiratkozva, azt csupán paravánnak használó surmó, első generációs politikai esztablisment A régi házat ingyen kapott berendezési tárgyként fölpakolhassa koloniál könyvespolcára?

Nekem amúgy spec. családilag van meg A régi ház – noha keresztmaminak, akitől a könyvet örököltem, megvolt a véleménye Tormay Cécile-ről, mert nem a fiúkat szerette –, tudom, miről beszélnek, én igazán ismerem, anyanyelvem az, amit ezek a suttyók felnőttkoruk derekán igyekeznek bebiflázni, törnek keresztbe, lévén az a keresztény úri középosztály, a „fasizoid feudal-plutokrata gentry közkereseti társaság gemildert durch Pluralismus” (Márai) nyelve, bár nemigen látom, mi ebben, ami itt folyik, a pluralizmus?

Hogy hol marad mások, a másfajta vélemény akceptálása, legalább minimális konzultáció a szakmával, nem a szakmaiság totális megvetése-e, amit ezek a nyomorultak produkálnak?

Vajh’ a talpnyalizókon kívül kit érdekel, hogy a kormány vagy mi a szösz el-e fogadja a nem tom’ mit, ja igen, „a még mindig uralkodó balliberális irodalmi kánont”, vagy nem-e? Mer’ mi köze hozzá a közszolgák hadának?

Ha szabad érdeklődnöm?

És mi az egyáltalán, hogy ballib kánon, ahhoz képest, hogy kánonjavaslatok versengéséből alakul, ami alakul, és mindenki játszik, aki akar?
Persze kemény, sokszor igazságtalan és méltánytalan a verseny, ámde – a nemzetközi zsidó összeesküvést leszámítva – mi az, ami a javaslattevőket, mondjuk, akadályozza abban, hogy erősen javasoljanak?

Vidáman, élvezettel, szívből-igazán?

Vajon korrekt javaslat-e az, ha a köz, valamennyiünk pénzén, kurvára sok pénzért, minden arányosságot cinizmussal szertedúlva, bizonytalan ízlésű korlátolt pökhendiek odavetik a magyar kultúrát pártpolitikai, szavazatmaximálási szempontjaiknak?

Hajdan Kertész Imre Nobel-díját – Mészáros Sándortól hallottam az anekdotát, ő meg Jánossy Lajostól, úgyhogy tuti forrás – akként vélelmezte a Moszkva téri könyvárus, miszerint úgymond, tudod, haver, az ukránok leuralták a műkorcsolyázást, a zsidók leuralták az irodalmat – no, hát nem ezek mennek, nem ilyesmi laspadt nejlonzacsik hada szálldos a széllben a Moszkván?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.