A legmagyarabb angol és a meleg pornók hangjai

  • narancs.hu
  • 2014. június 3.

Fekete Lyuk

Mire fülel a világ egyik legjobb fiatal filmrendezője? És hogy jön a képbe Budapest? Végre választ kaptunk a kínzó kérdésekre.

A brit Peter Strickland jelenleg a legizgalmasabb fiatal filmrendezők egyike – és ezt távolról sem csak azért mondjuk, bár büszkék vagyunk rá, mert nagyszerű első filmjét, a Varga Katalin balladáját magyar színészekkel és magyar nyelven forgatta. Hanem azért, mert azóta már láttuk a második filmjét is, a Berberian Sound Studiót, amely történetesen az elmúlt 5 év legizgalmasabb horrorfilmje volt, és amelyről kritikusunk anno ezt írta: „bátor, szép és szabálytalan munka, igazi esemény”. Márpedig igazi mozis eseményből mostanában feltűnő hiány mutatkozik.

Peter Strickland

Peter Strickland

 

Aki pedig látta Strickland bármelyik filmjét, az pontosan tudhatja, hogy a rendező különös érzékenységgel kezeli a zajokat, a zörejeket és a zenét. Így aztán nagy örömünkre szolgál, hogy végre megtudhattuk (a brit The Quietus segítségével), hogy melyik volt az a 13 album, amely élete során a legnagyobb hatást gyakorolta a rendezőre.

A sor elég változatos: a zajos gitárzenéktől a meleg pornók hangjain át egészen a New York-i avantgárdig ível. És szóba kerül a cikkben (mely itt böngészhető végig) Budapest is!

Egy csemege Strickland kedvencei közül:

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.