A pénteki SZFE-demonstráció a baloldali pártok kampánynyitója volt - mondta Vidnyánszky Attila

  • narancs.hu
  • 2020. október 27.

Fekete Lyuk

Az Európai Parlament Oktatási és Kulturális Bizottsága tartott meghallgatást az SZFE ügyéről, erős mondatok hangzottak el.

A bizottsági ülés magyar résztvevői - Vidnyánszky Attila mellett György László, az Információs és Technológiai Minisztérium államtitkára, Upor László, az SZFE lemondott rektorhelyettese és Milovits Hanna, a hallgatói önkormányzat alelnöke - online kapcsolódtak be a meghallgatásba.

György László kiállt az SZFE modellváltása mellett. Felidézte: 2019-20 folyamán nyolc egyetemen hajtottak végbe modellváltást, és csak az SZFE esetében volt konfliktus - írja tudósításában a Magyar Hang. Jelezte, az SZFE átalakítása összhangban van az alaptörvénnyel.

Upor László arról beszélt, az SZFE csak egy kis pont az európai felsőoktatás térképén, de ez a kis egyetem 15 ezer embert vonzott az elmúlt héten, akik az intézmény mellett tüntettek. Hozzátette, a modellváltás során a magánegyetemek közpénzt kapnak, de a közösségi ellenőrzés hiányzik: kuratórium felügyeli az intézményeket és nem az egyetem dönt a saját sorsáról. A kuratóriumot a minisztériumok nevezik ki, így a testület beavatkozik az egyetem életébe, az SZFE esetében éppen ez történt: elvették a szenátus jogait, az önrendelkezéstől fosztják meg az egyetemet, egyetlen kérésüket nem válaszolták meg, a tárgyalások során sem hallgatták meg őket. Egy kérdésre válaszolva közölte, Vidnyánszky Attila évek óta támadja az SZFE-t.

A következő megszólaló pont Vidnyánszky volt, akit először technikai probléma miatt nem hallhattak a bizottság tagjai, jóllehet elkezdte mondandóját. Majd amikor már mindenki hallotta, azt mondta, ez az eset tökéletes metaforája annak, hogy nem tudnak kommunikálni az egyetem polgáraival. A rendező szerint „a színházi élet csodálatosan gazdag”, ezt várnák el az egyetemtől is, ami évtizedek óta túlságosan zárt, nem szolgálja ki a szakma egy jelentős részét. „30-40 éves kérdésekről beszélünk” - idézte Vidnyánszkyt a 444.hu.

Az október 23-i tüntetésről azt mondta, „nem azért voltak rajta 15 ezren, ha voltak annyian, mert szolidaritást vállaltak a diákokkal, hanem mert a baloldali politikai pártok kampánynyitó politikai gyűlést tartottak.” Ismét felhozta, hogy a diákok „már augusztus elején kiképzést kaptak, ismert baloldali mozgalmárok egyetemfoglalást tanítottak nekik”. Vidnyánszky szerint az egyetemen „minden a baloldali pártok vezetésével történik”.

Arról is beszélt, aggasztó hírek érkeznek az SZFE-ről. Ennek illusztrálására bemutatott egy fotót, amelyen egy asztalon üres üvegek és műanyag palackok, egy doboz cigaretta, illetve műanyag poharak láthatók. Szerinte ez „higiéniai és tűzoltósági szempontból” is nagyon veszélyes.

„Az új vezetőségben nem vehetünk részt, semmilyen beleszólásunk nincs az egyetem működésébe, csak a kormány által létrehozott alapítványi testület dönt. Ezért foglaltuk el az épületet.” Ezt pedig Milovits Hanna mondta a bizottság tagjainak. A hallgató közölte: mivel nem látják garantáltnak az autonómiát, továbbra is fenntartják a blokádot, és bár szeretnének tárgyalni a minisztériummal, csak akkor, ha egyenlő félként kezelik őket.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.