Gonosz, vérző nők és egyéb szexizmusok Hollywoodban

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 30.

Fekete Lyuk

Színészek, rendezők, írók mesélnek arról, hogy mennyi hátrány éri őket csak azért, mert nők. A Guardian valami igen súlyosba és sötétbe világít bele.

„Az első filmemnél, miután befejeztem a legelső jelenetemet, a stáb egyik férfi tagja odajött hozzám, és megkérdezte, hogy tudom-e, miért véreznek a nők. Amikor kissé összezavarodva ránéztem, megválaszolta: Azért, mert gonoszak.”

Amma Asante, a Belle rendezője meséli ezt a Guardian nagyon erős összeállításában, amelyben a filmszakma női alkotóit kérdezik arról, hogy tapasztaltak-e már szexizmust a munkájuk során.

Gyakorlatilag minden megszólaló határozott igennel felel, és a cikkben távolról sem csupán olyan hétköznapi tahóságokról mesélnek, mint mondjuk egy illetlen beszólás, hanem a legsötétebb, a nemek közti egyenlőség eszméjét nyíltan tagadó tényekről is.

Lexi Alexander (A Megtorló – Háborús övezet) rendező például elmeséli, hogy egy bokszolós filmnél a producerek ragaszkodtak a férfi rendezőhöz (miközben Alexander küzdősportbajnok volt fiatal korában), máskor pedig a tervezett film férfi sztárja nem volt hajlandó olyan produkcióba szerződni, ahol a rendező nőnemű, így a producerek végül mégsem neki adták az egyébként neki szánt munkát.

Emma Watson

Emma Watson

 

Emma Watson színésznő (Hermione a Harry Potter-sorozatból, aki az ENSZ jószolgálati nagykövete is) pedig kiemeli: életében 17 férfi és csupán 2 női rendezővel volt szerencséje együtt dolgozni, míg a producerek között ez az arány 13:1 volt.

Agnes Godard operatőr (Kínzó mindennapok, Az új Éva) pedig arra mutat rá, hogy bár a nők helyzete a filmiparban valamennyit javult az elmúlt évtizedek során, bizonyos büdzsé fölött ma sem szerződtetnek a filmekbe női operatőrt.

A teljes összeállítás színészek, rendezők és operatőrök megszólalásaival itt olvasható.

De vajon mit mesélnének a magyar kolléganők?

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.