Gonosz, vérző nők és egyéb szexizmusok Hollywoodban

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 30.

Fekete Lyuk

Színészek, rendezők, írók mesélnek arról, hogy mennyi hátrány éri őket csak azért, mert nők. A Guardian valami igen súlyosba és sötétbe világít bele.

„Az első filmemnél, miután befejeztem a legelső jelenetemet, a stáb egyik férfi tagja odajött hozzám, és megkérdezte, hogy tudom-e, miért véreznek a nők. Amikor kissé összezavarodva ránéztem, megválaszolta: Azért, mert gonoszak.”

Amma Asante, a Belle rendezője meséli ezt a Guardian nagyon erős összeállításában, amelyben a filmszakma női alkotóit kérdezik arról, hogy tapasztaltak-e már szexizmust a munkájuk során.

Gyakorlatilag minden megszólaló határozott igennel felel, és a cikkben távolról sem csupán olyan hétköznapi tahóságokról mesélnek, mint mondjuk egy illetlen beszólás, hanem a legsötétebb, a nemek közti egyenlőség eszméjét nyíltan tagadó tényekről is.

Lexi Alexander (A Megtorló – Háborús övezet) rendező például elmeséli, hogy egy bokszolós filmnél a producerek ragaszkodtak a férfi rendezőhöz (miközben Alexander küzdősportbajnok volt fiatal korában), máskor pedig a tervezett film férfi sztárja nem volt hajlandó olyan produkcióba szerződni, ahol a rendező nőnemű, így a producerek végül mégsem neki adták az egyébként neki szánt munkát.

Emma Watson

Emma Watson

 

Emma Watson színésznő (Hermione a Harry Potter-sorozatból, aki az ENSZ jószolgálati nagykövete is) pedig kiemeli: életében 17 férfi és csupán 2 női rendezővel volt szerencséje együtt dolgozni, míg a producerek között ez az arány 13:1 volt.

Agnes Godard operatőr (Kínzó mindennapok, Az új Éva) pedig arra mutat rá, hogy bár a nők helyzete a filmiparban valamennyit javult az elmúlt évtizedek során, bizonyos büdzsé fölött ma sem szerződtetnek a filmekbe női operatőrt.

A teljes összeállítás színészek, rendezők és operatőrök megszólalásaival itt olvasható.

De vajon mit mesélnének a magyar kolléganők?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."