Gonosz, vérző nők és egyéb szexizmusok Hollywoodban

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 30.

Fekete Lyuk

Színészek, rendezők, írók mesélnek arról, hogy mennyi hátrány éri őket csak azért, mert nők. A Guardian valami igen súlyosba és sötétbe világít bele.

„Az első filmemnél, miután befejeztem a legelső jelenetemet, a stáb egyik férfi tagja odajött hozzám, és megkérdezte, hogy tudom-e, miért véreznek a nők. Amikor kissé összezavarodva ránéztem, megválaszolta: Azért, mert gonoszak.”

Amma Asante, a Belle rendezője meséli ezt a Guardian nagyon erős összeállításában, amelyben a filmszakma női alkotóit kérdezik arról, hogy tapasztaltak-e már szexizmust a munkájuk során.

Gyakorlatilag minden megszólaló határozott igennel felel, és a cikkben távolról sem csupán olyan hétköznapi tahóságokról mesélnek, mint mondjuk egy illetlen beszólás, hanem a legsötétebb, a nemek közti egyenlőség eszméjét nyíltan tagadó tényekről is.

Lexi Alexander (A Megtorló – Háborús övezet) rendező például elmeséli, hogy egy bokszolós filmnél a producerek ragaszkodtak a férfi rendezőhöz (miközben Alexander küzdősportbajnok volt fiatal korában), máskor pedig a tervezett film férfi sztárja nem volt hajlandó olyan produkcióba szerződni, ahol a rendező nőnemű, így a producerek végül mégsem neki adták az egyébként neki szánt munkát.

Emma Watson

Emma Watson

 

Emma Watson színésznő (Hermione a Harry Potter-sorozatból, aki az ENSZ jószolgálati nagykövete is) pedig kiemeli: életében 17 férfi és csupán 2 női rendezővel volt szerencséje együtt dolgozni, míg a producerek között ez az arány 13:1 volt.

Agnes Godard operatőr (Kínzó mindennapok, Az új Éva) pedig arra mutat rá, hogy bár a nők helyzete a filmiparban valamennyit javult az elmúlt évtizedek során, bizonyos büdzsé fölött ma sem szerződtetnek a filmekbe női operatőrt.

A teljes összeállítás színészek, rendezők és operatőrök megszólalásaival itt olvasható.

De vajon mit mesélnének a magyar kolléganők?

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.