Ilyen, amikor Szijjártó és a Facebook találkozik

  • BSK
  • 2020. április 18.

Fekete Lyuk

A külügyminiszter csak nemrég robbant be a közösségi médiába, de a járvány kitörése óta nagyot megy a nyugatot szidó és a keleti barátokat tömjénező csatornája.

„Én azt gondolom, hogy nagyszerű dolog, hogy ezekben a nehéz időkben is vannak barátok, baráti nemzetek, akikre számíthatunk. Nagyon hosszú azon országok listája, akik tőlünk segítséget kérnek, kértek. Többnek segítettünk is. Viszont nagyon rövid azoknak az országoknak a listája, akik segítséget ajánlottak. Közös bennük, hogy mind keletre találhatók tőlünk, és Kína kivételével mind tagjai a Türk Tanácsnak is...”– számol be egyik videójában Szijjártó Péter külügyminiszter arról, kiket tekint Magyarország barátainak a jelen helyzetben.

A naponta többször frissülő közösségi média oldalt egy ideje már a keleti nyitás célországait tömjénező posztok dominálják, a miniszter számos posztban mutatja be, hogyan telefonál vagy tart videokonferenciát a NER újdonsült barátaival.

false

 

Fotó: Facebook / szijjarto.peter.official

Máskor helyzetjelentést ad: „Az imént egyeztettem telefonon Mukhtar Thleuberdi kazah külügyminiszterrel. Kazahsztán 100 ezer maszkot adományozott Magyarországnak, így immáron a Türk Tanács négy tagállamától kaptunk segítséget a koronavírus elleni küzdelemhez.”

De általános trendeket is vázol a keleti nyitás jegyében: „Magyarország egészségügyi eszközökkel történő ellátása keletről történik és a Kínából érkező szállítmányok az elkövetkező hetekben, hónapokban is kulcsszerepet fognak játszani az egészségügyi védekezésben.”

false

 

Fotó: Facebook / szijjarto.peter.official

És ez csak pár darab azok közül a posztok közül, amelyekkel Magyarország külügyminisztere jelzi a követőinek, kiket tekint Magyarország szövetségeseinek, és kik azok, akik szerinte cserben hagytak minket. Az európai országok közül alapvetően csak a V4-ekről és a Nyugat-Balkán országairól olvashatunk pozitív véleményt. De ettől még nem kell találgatásokba bocsátkoznunk arról, mit gondol Szijjártó úgy általában az Európai Unió (nyugati) tagállamairól, megosztja azt is az olvasókkal:

Pénteken újra »összeültünk« mi, az EU-tagországok külügyminiszterei, hogy átbeszéljük a koronavírus miatt kialakult helyzetet. Most már csak 27-en vagyunk, de nyugodtan odatehettünk volna egy huszonnyolcadik széket is a virtuális asztal köré – a képmutatásnak.

Miközben ugyanis mantraszerűen hangzottak el az »egység«, a »Team Europe«, az »EU-t közel kell vinni az emberek szívéhez« és az »együtt erősebbek vagyunk« kifejezések, számos kolléga egész héten önfeledten terjesztette a magyar koronavírus-törvényről szóló hazugságokat, csúsztatásokat, álhíreket.

Mindezt természetesen pénteken a szemükre vetettem. Megkértem őket arra, hogy először olvassanak, aztán beszéljenek. Nyilvánvaló ugyanis, hogy egyikük sem olvasta el a törvényt, mielőtt nyilatkozott róla. Pedig az nem hosszú: három oldal, és minden »aggodalmukra« ott van benne a válasz.

false

 

Fotó: Facebook / szijjarto.peter.official

Már egy ideje divat a külügyminiszteri Facebook

A világ egyik legismertebb pr- és kommunikációs ügynöksége, a Burson-Marsteller pár éve megvizsgálta a világ vezetőinek Facebook-használati szokásait. Már ekkor megállapították, hogy a kormány- és államfők (Orbán Viktor régóta Facebook celebritásnak számít) mellett a külügyminiszterek is előszeretettel jelenítik meg magukat a közösségi médiában. Akkor úgy számolták, hogy 87 államfőnek, 82 miniszterelnöknek és 51 külügyminiszternek volt személyes Facebook-oldala. A számuk azóta nagy valószínűséggel meredeken nőtt. Érdekesség, hogy a felmérés készültekor a legnépszerűbb külügyminiszter az etióp Tedrosz Adhanom Gebrejeszusz volt (most a WHO főigazgatójaként szerepel rengeteget a hírekben): neki 600 ezer követője volt. Szijjártó nehezen tud ilyen számokat produkálni, hiszen a kontentet kizárólag magyarul gyártja, Magyarország lakossága pedig alig egytizede Etiópiáénak, de 57 ezer lájkolójával és 83 ezer követőjével ő sem szégyenkezhet.

A miniszteri Facebook oldalak rendszerint azt mutatják be, mit csinál az adott miniszter a munkaidejében – de olykor betekintést engednek abba is, mire használják a kevéske szabadidejüket (a magyar külügyminiszter például megmutatja, hogyan biciklizik a gyerkőcökkel, illetve miként bonyolítják le egy járvány idején a tojáskeresést). Minisztériumok sokszor arra is használják a platformot, hogy megmutassák, mely ügyeket tartanak most igazán fontosnak; például 2015 végén a francia külügy a párizsi klímakonferenciát hirdette a felületein – a magyar külügy esetében hasonlóan fontos ügynek feltehetőleg a keleti nyitást tekinthetjük. Ezeket az oldalakat általában közösségi médiában jártas szakemberek kezelik, de nem mindig: például Guyana külügyminisztere az elemzés idején még büszkén újságolta követőinek, hogy a profilját a gyerekei kezelik.

false

 

Fotó: Facebook / szijjarto.peter.official

Nem meglepetés a hangvétel sem

Persze, a magyar külügyi Facebook-csatornán látottakon nem kell meglepődnünk. Korábbi riportunkban is megírtuk, hogy a Martonyi-évek végéig euroatlanti elkötelezettségű, évtizedek óta a külügy szolgálatában lévő szakemberekre építő külügyminisztériumot (vagyis Szijjártó kereskedelmi fókusza miatt most már Külgazdasági és Külügyminisztériumot) szép lassan olyan új arcokkal töltötte fel az egykor Orbán-szóvivőként tevékenykedő új miniszter, akik jobban értenek a kampányoláshoz, mint a külpolitika műveléséhez. „Akik most irányítják a házat, mind fiatalemberek, akik a mozgalomban szocializálódtak. Nem ismernek más működési módot” – mondta egy külügyre rálátó forrásunk, hozzátéve, hogy a mozgalmi mentalitásból kiindulva a minisztériumot Szijjártóék egy „folyton kampányüzemmódban lévő pártszervezetként” próbálják működtetni.

false

 

Fotó: Facebook / szijjarto.peter.official

Látványosan viszi a politikai vonalat az MTVA-tól igazolt Menczer Tamás tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkár. Kommunikációjának kitűnő esszenciája a diplomácia napja alkalmából tartott beszéde a „magyar diplomácia aktuális irányairól és az elmúlt év eredményeiről”, melynek leghangsúlyosabb része ez volt: „Az, amit a Momentum és minden őt támogató párt csinál, az undorító. Émelyeg a gyomrom, amikor arra gondolok, hogy mit műveltek. Tehát ez egy ronda lila lufi (…), amiben semmi más tartalom nincs, csak a legrosszabb liberális, kommunista és szocialista, gyurcsányista örökség.”

De Szijjártó Péter sem szeretne lemaradni. Ahogy ez a videó is mutatja:

Az állampolgárok hazahozatala rengeteg lehetőséget ad arra, hogy a miniszter szerepeljen. Korábban beszámoltunk arról is, hogy a külügyminiszter hű államtitkárával, Magyar Leventével szappanoperába illő megrendezett jelenetekkel telepakolt videót gyártott, ahol Péter és Levente, a két főhős homlokát ráncolva oldja meg a világ problémáját – és közben visszaköszön az olcsó katasztrófafilmekből ismerős valamennyi klisé, a zsebbe dugott kéz, drámai vágások, a fiatalokat célzó, moblira optimalizált formátum.

Végezetül csodáljanak meg további pillanatképeket:

Ezeken láthatják a zsákmányt, a tárgyalásokat, és Váradi Józsefet, a Wizz Air vezérigazgatóját, aki a mostani helyzetben segítő kezet nyújt a miniszternek.

false

 

Fotó: Facebook / szijjarto.peter.official

 

false

 

Fotó: Facebook / szijjarto.peter.official

false

 

Fotó: Facebook / szijjarto.peter.official

 

false

Fotó: Facebook / szijjarto.peter.official


Figyelmébe ajánljuk