Az Erzsébet kártya és a járadékvadászat

Felcsuti Péter

Arról sem vagyok meggyőződve, hogy a mobiltelefónia területén semmilyen szakmai tapasztalattal nem rendelkező MVM vezette konzorcium hatékonyabban (jobb minőségben és olcsóbban) nyújt majd mobiltelefon-szolgáltatást, mint a piaci szereplők. Viszont azok, akik a beszállításaikkal segítenek kiépíteni ezt a szolgáltatást, biztosan nem fognak ráfizetni.

 

A kormány államosította az étkezési utalványok rendszerét, kipenderítve a piacot uraló francia vállalatokat. Korábban a kormánypárti többségű pécsi önkormányzat a helyi vízművet államosította, visszavéve azt ugyancsak francia tulajdonosától. Az állam legutóbb a maga számára adta el a negyedik mobilszolgáltató piacra lépését lehetővé tevő 900 MHz-es frekvenciát.

A döntések nem véletlenszerűek, mögöttük a kormánypárt ideológusainak azon meggyőződése húzódik meg, hogy a természetes monopóliumok (amilyen például sok közüzem) a legjobb helyen az állam kezében vannak. Leginkább azért, mert egyes versenyterületeken a privatizáció sikertelen volt, így nem jött létre valódi, a fogyasztók érdekeit szolgáló verseny. Ez a nézet számíthat a lakosság támogatására, amely ösztönösen és esetenként érthető módon bizalmatlan a piaci szereplőkkel, különösen a nagy külföldi vállalatokkal szemben, így e megközelítés politikai természetű előnnyel is jár.

Szögezzük le elöljáróban, hogy a kormánypárti ideológusok álláspontjában sok igazság van. A kilencvenes évek sietős privatizációja különösen a közüzemek terén valóban hagyott maga után kívánnivalót mind a szolgáltatások minősége, mind az árak vonatkozásában. Ám ahogy ezzel a kormánnyal immáron sokadszor előfordul, a helyes felismerésből rendre rossz következtetések és döntések születnek.

Egyfelől igaz, hogy Adam Smith óta a közgazdaság-tudomány számára a járadékvadászat a legkárosabb dolgok egyike, ami egy gazdaságban előfordulhat. Arról van ugyanis szó, hogy az adott piaci szegmenst vagy monopóliumot uraló szereplők versenytársak hiányában nem kényszerülnek szolgáltatásaik színvonalának javítására és/vagy áraik csökkentésre, mégis képesek hosszú időn keresztül a normálisnál magasabb nyereséget realizálni.

Ez nem csupán a gazdaság szűkös erőforrásainak rossz hatásfokú allokációját, elfecsérlését jelenti, de sérti a szereplők igazságérzetét is. A kettő együtt pedig komoly hatékonyságvesztést és erkölcsi rombolást eredményez a gazdaságban, illetve a társadalom egészében. Általánosan elfogadott álláspont ezért a fejlett világban, hogy a monopóliumok ellen fel kell lépni, akár közüzemekről van szó, akár patikák, városi taxik, netán az interneten letölthető szerzői tulajdonok esetében is.

Ám ebből egyáltalán nem következik, hogy ezek a monopóliumok a legjobb helyen az államnál lennének. Igaz, a 2008-ban elindult globális válság hatására gyakran hallani, hogy éppúgy vannak magánkézben lévő rossz vállalatok, ahogy vannak állami kézben lévő jó vállalatok is. E nézetek hívei szeretnek például a nagy francia közüzemi monopóliumokra (Gaz de France, EDF, Lyonnais des Eau stb.) mint pozitív példákra hivatkozni.

De a példák egyáltalán nem meggyőzőek, hiszen nem tudjuk, hogy ezek a vállalatok mennyi „járadékot tesznek zsebre” belföldön, amiből aztán szubvencionálhatják esetenként valóban sikeres nemzetközi versenyképességüket. Ennél is fontosabb azonban, hogy nagyságrendekkel több példa bizonyítja az állam rossz gazda voltát, mint az ellenkezőjét. Gondoljunk Magyarországon a MÁV-ra, a BKV-re, a Malévra, a Volán-társaságokra és számtalan önkormányzati vállalatra. Még a sikeresnek tűnő állami tulajdonú vállalatok, mint az MVM vagy a paksi erőmű esetében sem igazán tudjuk, milyen szerepet játszik viszonylagos sikerükben, hogy maguk is járadékvadász pozícióban vannak.

Az Erzsébet kártya körüli huzavona (mely bankok fogadják el, melyik kiskereskedelmi láncban válthatók be) már most valószínűsíti például, hogy a járadékot ezúttal az állam és az államhoz közel álló szereplők „vadászhatják”. Arról sem vagyok meggyőződve, hogy a mobiltelefónia területén semmilyen szakmai tapasztalattal nem rendelkező MVM vezette konzorcium hatékonyabban (jobb minőségben és olcsóbban) nyújt majd mobiltelefon-szolgáltatást, mint a piaci szereplők. Viszont azok, akik beszállításaikkal segítenek kiépíteni ezt a szolgáltatást, biztosan nem fognak ráfizetni. De nem államosításra, hanem szabályozásra és transzparenciára van szükség, ilyen például a működési engedélyek viszonylag sűrű, szakszerű és főleg transzparens árvereztetése, vagy éppen a hatékony fogyasztóvédelem. Ez kizárja, de legalábbis jelentősen korlátozhatja a járadékvadászatot még a természetes monopóliumok területén is.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.