Állampapír, költségvetés, IMF

Felcsuti Péter

A kormányzati szakember még azt is hozzátette, hogy az IMF-megállapodásnak az is a szerepe, hogy a magyar kockázati felár mérséklése révén a magyar államkötvényektől elvárt hozam a mostaninál elviselhetőbb szintre csökkenjen. Ezen a ponton a lakosság megnyugodva hátradőlhet: a kormány immáron érti a helyzetet és tudja a dolgát. Ám van egy zavarba ejtő mozzanat.

A minap részt vettem egy konferencián, amelyen a gazdaságpolitikáért felelős államtitkár arról értekezett, hogy az állampapírhozamokat 7 százalék alá kell szorítani, mert ilyen ár mellett a költségvetés finanszírozhatatlan. Egyetértően bólogattam, hiszen alig hat hónappal korábban az egyik gazdasági hetilapban arról írtam, hogy megengedhetetlenül magas ár – 7 százaléknál alig valamivel kevesebb hozam – mellett bocsátott ki a magyar állam egy euró- és egy dollárkötvényt (azaz a kamathoz még a forint leértékelődésének kockázata is hozzáadódik). Mindez a „szabadságharc” tetőpontján történt, amelynek jegyében a kormány kurucos daccal 7 százalékos kamatozású finanszírozásra cserélte le a „kipenderített IMF” 5 százalékos kamatozású hitelét.

Nem kell képzett közgazdásznak vagy pénzügyérnek lenni, hogy lássuk: e dac minden 1 milliárd forintnyi lejáró hitel után évi 20 millió forint többlet-kamatkiadást „ér”, márpedig a tét évente nem egy-, hanem több mint ezermilliárdos nagyságrendű.

Ez azonban csak a történet egyik fele: a kamatokat a költségvetésnek többletbevételekből kell kitermelnie (ha nem akarja a kiadásokat csökkenteni vagy adókat emelni – lásd megszorítások). Normális viszonyok között pedig miből lehet többlet-adóbevétel? Nyilván abból, ha a gazdaság szereplőinek árbevétele/nyeresége/fogyasztása növekszik, és abból több adóbefizetést teljesítenek. Erősen leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a költségvetés összes többi bevételi és kiadási tényezőjét változatlannak tekintve a gazdaságnak legalább olyan ütemben kell évről évre növekednie, hogy a költségvetés a kamatokat ki tudja fizetni. A 2011 tavaszán elfogadott Széll Kálmán-terv 2024-ig – dicséretes óvatossággal – évi 3-3,5 százalék GDP-növekedéssel számolt. Ez éppen elég lenne a nagyjából 3-3,5 százalék mértékű reálkamat (nominális kamat mínusz infláció) és valamennyi árfolyamveszteség kifizetésére, ám ekkor az adósság összegét még egy fillérrel sem csökkentettük. De hol vagyunk ebben a pillanatban az évi 3-3,5 százalékos GDP-növekedéstől?

A magas nominális (és reál)kamat, illetve az árfolyamkockázat tehát már most könnyen adósságcsapdába lökheti a magyar gazdaságot, ami azt jelenti, hogy nem csupán a lejáró hitelek megújítására, de a kamatok egy részének a kifizetésére sem lesz elég költségvetési többletbevétel (a megszorításoknak vannak a társadalom tűrőképessége által megszabott korlátai), azaz hitelt kell igénybe venni. Magyarán az államadósság ismét növekedésnek, méghozzá mértani haladvány szerinti növekedésnek indulhat.

Nyilván ez a felismerés állt a kormányzati szakember kijelentése mögött, aki még azt is hozzátette – ugyancsak helyesen –, hogy az IMF-megállapodásnak az is a szerepe, hogy a magyar kockázati felár mérséklése révén a magyar államkötvényektől elvárt hozam a mostaninál elviselhetőbb szintre csökkenjen. Ezen a ponton a történet happy enddel akár véget is érhetne, a lakosság, benne e sorok írója megnyugodva hátradőlhet: a kormány immáron érti a helyzetet és tudja a dolgát. Ám van egy zavarba ejtő mozzanat.

A kormányfő legutóbbi brüsszeli sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy a kormány igazán nem is akarja az IMF-hitelt, vagy ahogy fogalmazott, a „német adófizetők pénzét” igénybe venni, valójában csak védőhálóra van szükségünk, mert mi továbbra is a piacról szeretnénk lejáró hiteleinket újakkal megújítani. Tegyük most egy pillanatra félre azt a kérdést, hogy mi köze az IMF-hitelnek a német adófizetők pénzéhez (csak nagyon közvetett és nagyon részleges), inkább vizsgáljuk meg, mi a kapcsolat az IMF-megállapodás létrehozása és a piaci finanszírozás között. Másképpen szólva jogosan feltételezhető-e, hogy az IMF-megállapodás létrejöttét követően a piaci lehetőségek azonnal megnyílnak, és ami még ennél is fontosabb, olyan áron nyílnak meg, ami közel esik, netán megegyezik az IMF-finanszírozás költségével.

Ez bizony nehezen képzelhető el, legalábbis rövid távon biztosan. A piacról kiszorult állami szereplők természetesen arra törekednek, hogy mielőbb visszatérjenek a piacra, elsősorban presztízsokokból; egyetlen kormány sem szereti, ha egy külső szereplő – az IMF – gyámkodására szorul. Ám a visszatérés a piacra korántsem automatikus – a piacnak és a piaci értékítéletet befolyásoló hitelminősítőknek valamennyi időre van szükségük, hogy meggyőződjenek arról, az IMF-fel egyeztetett program végrehajtása megfelelően halad, és ezzel ismét bizalmat szavazzanak az illető országnak. Mivel az IMF-program negyedéves felülvizsgálattal jár, legalább egy-két felülvizsgálaton kell sikeresen átesnünk, hogy ez megtörténjen. Ezért nagyon nehezen képzelhető el, hogy az IMF-megállapodás puszta létrehozása önmagában megnyitná a lehetőséget Magyarország számára, hogy visszatérjen a piaci finanszírozáshoz. És amikor majd hat vagy kilenc hónap múlva visszatér, az ár szükségképpen magasabb lesz, mint amennyi mellett az IMF finanszírozza az országot. Valamennyivel magasabb árat a visszatérés érdekében mindenképpen meg kell fizetni, de nagyon nem mindegy, hogy mennyivel magasabbat.

Ne felejtsük el: a kamatokat a költségvetés fizeti, amelyből már most is sokkal kevesebb jut oktatási, egészségügyi és szociális célokra. Minden egyszázaléknyi többletköltség tízmilliárd forintot – vagy többet – ér. Nagy baj lenne, ha a kormány az országot amúgy is nyomasztó adósságszolgálatot dzsentrigőgből, kivagyi kuruckodásból a feltétlenül szükségesnél jobban növelné.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.