Állampapír, költségvetés, IMF

Felcsuti Péter

A kormányzati szakember még azt is hozzátette, hogy az IMF-megállapodásnak az is a szerepe, hogy a magyar kockázati felár mérséklése révén a magyar államkötvényektől elvárt hozam a mostaninál elviselhetőbb szintre csökkenjen. Ezen a ponton a lakosság megnyugodva hátradőlhet: a kormány immáron érti a helyzetet és tudja a dolgát. Ám van egy zavarba ejtő mozzanat.

A minap részt vettem egy konferencián, amelyen a gazdaságpolitikáért felelős államtitkár arról értekezett, hogy az állampapírhozamokat 7 százalék alá kell szorítani, mert ilyen ár mellett a költségvetés finanszírozhatatlan. Egyetértően bólogattam, hiszen alig hat hónappal korábban az egyik gazdasági hetilapban arról írtam, hogy megengedhetetlenül magas ár – 7 százaléknál alig valamivel kevesebb hozam – mellett bocsátott ki a magyar állam egy euró- és egy dollárkötvényt (azaz a kamathoz még a forint leértékelődésének kockázata is hozzáadódik). Mindez a „szabadságharc” tetőpontján történt, amelynek jegyében a kormány kurucos daccal 7 százalékos kamatozású finanszírozásra cserélte le a „kipenderített IMF” 5 százalékos kamatozású hitelét.

Nem kell képzett közgazdásznak vagy pénzügyérnek lenni, hogy lássuk: e dac minden 1 milliárd forintnyi lejáró hitel után évi 20 millió forint többlet-kamatkiadást „ér”, márpedig a tét évente nem egy-, hanem több mint ezermilliárdos nagyságrendű.

Ez azonban csak a történet egyik fele: a kamatokat a költségvetésnek többletbevételekből kell kitermelnie (ha nem akarja a kiadásokat csökkenteni vagy adókat emelni – lásd megszorítások). Normális viszonyok között pedig miből lehet többlet-adóbevétel? Nyilván abból, ha a gazdaság szereplőinek árbevétele/nyeresége/fogyasztása növekszik, és abból több adóbefizetést teljesítenek. Erősen leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a költségvetés összes többi bevételi és kiadási tényezőjét változatlannak tekintve a gazdaságnak legalább olyan ütemben kell évről évre növekednie, hogy a költségvetés a kamatokat ki tudja fizetni. A 2011 tavaszán elfogadott Széll Kálmán-terv 2024-ig – dicséretes óvatossággal – évi 3-3,5 százalék GDP-növekedéssel számolt. Ez éppen elég lenne a nagyjából 3-3,5 százalék mértékű reálkamat (nominális kamat mínusz infláció) és valamennyi árfolyamveszteség kifizetésére, ám ekkor az adósság összegét még egy fillérrel sem csökkentettük. De hol vagyunk ebben a pillanatban az évi 3-3,5 százalékos GDP-növekedéstől?

A magas nominális (és reál)kamat, illetve az árfolyamkockázat tehát már most könnyen adósságcsapdába lökheti a magyar gazdaságot, ami azt jelenti, hogy nem csupán a lejáró hitelek megújítására, de a kamatok egy részének a kifizetésére sem lesz elég költségvetési többletbevétel (a megszorításoknak vannak a társadalom tűrőképessége által megszabott korlátai), azaz hitelt kell igénybe venni. Magyarán az államadósság ismét növekedésnek, méghozzá mértani haladvány szerinti növekedésnek indulhat.

Nyilván ez a felismerés állt a kormányzati szakember kijelentése mögött, aki még azt is hozzátette – ugyancsak helyesen –, hogy az IMF-megállapodásnak az is a szerepe, hogy a magyar kockázati felár mérséklése révén a magyar államkötvényektől elvárt hozam a mostaninál elviselhetőbb szintre csökkenjen. Ezen a ponton a történet happy enddel akár véget is érhetne, a lakosság, benne e sorok írója megnyugodva hátradőlhet: a kormány immáron érti a helyzetet és tudja a dolgát. Ám van egy zavarba ejtő mozzanat.

A kormányfő legutóbbi brüsszeli sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy a kormány igazán nem is akarja az IMF-hitelt, vagy ahogy fogalmazott, a „német adófizetők pénzét” igénybe venni, valójában csak védőhálóra van szükségünk, mert mi továbbra is a piacról szeretnénk lejáró hiteleinket újakkal megújítani. Tegyük most egy pillanatra félre azt a kérdést, hogy mi köze az IMF-hitelnek a német adófizetők pénzéhez (csak nagyon közvetett és nagyon részleges), inkább vizsgáljuk meg, mi a kapcsolat az IMF-megállapodás létrehozása és a piaci finanszírozás között. Másképpen szólva jogosan feltételezhető-e, hogy az IMF-megállapodás létrejöttét követően a piaci lehetőségek azonnal megnyílnak, és ami még ennél is fontosabb, olyan áron nyílnak meg, ami közel esik, netán megegyezik az IMF-finanszírozás költségével.

Ez bizony nehezen képzelhető el, legalábbis rövid távon biztosan. A piacról kiszorult állami szereplők természetesen arra törekednek, hogy mielőbb visszatérjenek a piacra, elsősorban presztízsokokból; egyetlen kormány sem szereti, ha egy külső szereplő – az IMF – gyámkodására szorul. Ám a visszatérés a piacra korántsem automatikus – a piacnak és a piaci értékítéletet befolyásoló hitelminősítőknek valamennyi időre van szükségük, hogy meggyőződjenek arról, az IMF-fel egyeztetett program végrehajtása megfelelően halad, és ezzel ismét bizalmat szavazzanak az illető országnak. Mivel az IMF-program negyedéves felülvizsgálattal jár, legalább egy-két felülvizsgálaton kell sikeresen átesnünk, hogy ez megtörténjen. Ezért nagyon nehezen képzelhető el, hogy az IMF-megállapodás puszta létrehozása önmagában megnyitná a lehetőséget Magyarország számára, hogy visszatérjen a piaci finanszírozáshoz. És amikor majd hat vagy kilenc hónap múlva visszatér, az ár szükségképpen magasabb lesz, mint amennyi mellett az IMF finanszírozza az országot. Valamennyivel magasabb árat a visszatérés érdekében mindenképpen meg kell fizetni, de nagyon nem mindegy, hogy mennyivel magasabbat.

Ne felejtsük el: a kamatokat a költségvetés fizeti, amelyből már most is sokkal kevesebb jut oktatási, egészségügyi és szociális célokra. Minden egyszázaléknyi többletköltség tízmilliárd forintot – vagy többet – ér. Nagy baj lenne, ha a kormány az országot amúgy is nyomasztó adósságszolgálatot dzsentrigőgből, kivagyi kuruckodásból a feltétlenül szükségesnél jobban növelné.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.