Búcsú a jogállamtól

Felcsuti Péter

A mostani kormányban sok a jogász, ideértve magát a kormányfőt is. Nem lehet kétséges, hogy egyetemi éveik alatt tanulták a jogállamiság lényegét. De ez nem jelent sokat, legfeljebb csak annyit, hogy rafináltabban bujkálnak a paragrafusok között. Ügyes, mondhatnánk a viccbeli Kohn bácsival.

Rule of law vagy rule by law. Nagyon nem mindegy.

Nézem a reggeli beszélgetős műsort; a műsorvezető hölgy arról próbálja meggyőzni az igazságügyi államtitkárt, hogy a kormány a multikat diszkrimináló törvényeket hoz néhány, a kormányhoz közelálló belföldi szereplő érdekében. Az amúgy jogvégzett államtitkár indignálódva tiltakozik: a törvény mindenkire nézve kötelező, akire az adott feltételek vonatkoznak: a multikra vonatkoznak, az érintett szereplőkre nem, mi itt a gond? Szomorú, hogy az amúgy többnyire jól felkészült műsorvezető adós maradt a válasszal.

Ez az írás arról szól, hogy „mi itt a gond”.

Először azonban nézzünk még más példákat, kezdve a legfrissebbel!

Orbán Viktor miniszterelnök válaszul az Alkotmánybíróság határozatára, amely megsemmisítette a hajléktalanokat a közterületekről kitiltó törvényt, közölte, ha kell, módosítják az alaptörvényt, és ezzel a kérdés kikerül az AB joghatósága alól. De ez csak az utolsó eset egy hosszú sorban, amely jóformán azon a napon kezdődött, amikor a Fidesz átvette a kormányrudat:

Az érvényben lévő jogszabályok szerint 70 éves kor felett nem lehet nagykövetet kinevezni: ám a kormány jelöltje a washingtoni nagyköveti posztra a sok érdemet szerzett Szapáry György, egykori MNB-alelnök akkortájt történetesen 72 éves volt. Nosza, változtassuk meg a szóban forgó jogszabályt, amely immáron felemeli a korhatárt.

Vagy nem lehet pénzintézeti vezető, akinek nincs szakirányú felsőfokú végzettsége. Az MFB kiszemelt vezérigazgató-helyettesének, az azóta miniszterré avanzsált Németh Lászlónénak történetesen nem volt. Gond egy szál se, eltöröljük a rendelkezés idevonatkozó passzusát.

Törvényt hozunk, amely 98 százalékos adóval sújtja a végkielégítéseket az állami szférában, ám hirtelen rájövünk arra, hogy ez valamelyik hívünket is érinti, sebaj, egy képviselői indítvánnyal olyan időbeli korlátot iktatunk a törvénybe, amely épp csókos barátunkat, a PSZÁF régi-új elnökét, Szász Károlyt mentesíti a különadó megfizetése alól.

Vagy, hogy ezeknél fajsúlyosabb példát mondjunk: nem akarjuk, hogy az Alkotmánybíróság foglalkozzon adózási ügyekkel, hajrá, megváltoztatjuk az alkotmányt (alaptörvényt, ha így jobban tetszik), úgy, hogy az elveszi ezt a lehetőséget az Alkotmánybíróságtól. Meg akarunk szabadulni pár száz bírótól, mert nem szeretjük őket, elküldjük őket nyugdíjba, s mert tudjuk, hogy ez normál törvényi úton védhetetlen lesz, hoppá, beteszünk egy ilyen értelmű rendelkezést az alkotmányba (ezúttal az átmeneti rendelkezések közé). Külön pech, hogy a törvény így is védhetetlen maradt.

Ezen intézkedések mindegyike, de legalábbis a többsége, formális értelemben támadhatatlan, hiszen a kormány, illetve a parlamenti többség az alkotmányban előírt utat betartva hozott sarkalatos törvényt, egyszerű törvényt vagy kormányrendeletet, mikor melyikre volt szükség. Ám eközben éppen annak a nagybetűs törvénynek a szellemét sértették meg, amely a demokratikus társadalmak alapját jelenti, és amit összességében jogállamiságnak nevezünk. Nem csak arról van szó, hogy az ilyen törvény létrehozza azokat az intézményeket, amelyek meggátolják a hatalom önkényes gyakorlását, ugyanennyire fontos az is, hogy a hatalom birtokosai képesek legyenek az önkorlátozásra, azaz ne tegyenek olyat, ami a törvény szellemével ellentétes, még akkor sem, ha az intézményi korlátok – történetesen a kétharmad okán – nem működnek.

Ezt jelenti, jelentené a jog uralma (rule of law). A fenti esetek és még sok más, amelyeket a hely hiánya nem enged felsorolni, azonban nem a jog uralmára példák, hanem éppen ellenkezőleg, a joggal mint eszközzel történő visszaélésre (rule by law).

A mostani kormányban sok a jogász, ideértve magát a kormányfőt is. Nem lehet kétséges, hogy egyetemi éveik alatt tanulták, némelyek utána még oktatták is a jogállamiság lényegét, a rule of law és a rule by law közötti különbséget. Ismerik is, tudják is, de ez nem jelent sokat, legfeljebb csak annyit, hogy esetenként ügyesebb konstrukciókat eszelnek ki, rafináltabban bujkálnak a paragrafusok között.

Ügyes, mondhatnánk a viccbeli Kohn bácsival, hiszen látjuk, hogy az ügyeskedés, a bűvészkedés a joggal korántsem eredménytelen, sem bel-, sem külföldön.

Ám az ember nem akarja elhinni, hogy tartós lehet az a kormányzás, amely lassan, de biztosan kitolja hazánkat Európából Kelet felé, amely így a demokratikus országok közössége helyett hovatovább Fehéroroszország, Azerbajdzsán és a hozzá hasonlók között kereshet barátot és szövetségest magának. Muszáj hinni abban, hogy az ország lakossága a Nyugathoz akar tartozni, ahol a „rule of law” uralkodik, és nem a „rule by law”. Valójában ez 2014 tétje, ezért kell az ellenzéknek összefognia, hogy győzhessen a választásokon.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.