Búcsú a jogállamtól

Felcsuti Péter

A mostani kormányban sok a jogász, ideértve magát a kormányfőt is. Nem lehet kétséges, hogy egyetemi éveik alatt tanulták a jogállamiság lényegét. De ez nem jelent sokat, legfeljebb csak annyit, hogy rafináltabban bujkálnak a paragrafusok között. Ügyes, mondhatnánk a viccbeli Kohn bácsival.

Rule of law vagy rule by law. Nagyon nem mindegy.

Nézem a reggeli beszélgetős műsort; a műsorvezető hölgy arról próbálja meggyőzni az igazságügyi államtitkárt, hogy a kormány a multikat diszkrimináló törvényeket hoz néhány, a kormányhoz közelálló belföldi szereplő érdekében. Az amúgy jogvégzett államtitkár indignálódva tiltakozik: a törvény mindenkire nézve kötelező, akire az adott feltételek vonatkoznak: a multikra vonatkoznak, az érintett szereplőkre nem, mi itt a gond? Szomorú, hogy az amúgy többnyire jól felkészült műsorvezető adós maradt a válasszal.

Ez az írás arról szól, hogy „mi itt a gond”.

Először azonban nézzünk még más példákat, kezdve a legfrissebbel!

Orbán Viktor miniszterelnök válaszul az Alkotmánybíróság határozatára, amely megsemmisítette a hajléktalanokat a közterületekről kitiltó törvényt, közölte, ha kell, módosítják az alaptörvényt, és ezzel a kérdés kikerül az AB joghatósága alól. De ez csak az utolsó eset egy hosszú sorban, amely jóformán azon a napon kezdődött, amikor a Fidesz átvette a kormányrudat:

Az érvényben lévő jogszabályok szerint 70 éves kor felett nem lehet nagykövetet kinevezni: ám a kormány jelöltje a washingtoni nagyköveti posztra a sok érdemet szerzett Szapáry György, egykori MNB-alelnök akkortájt történetesen 72 éves volt. Nosza, változtassuk meg a szóban forgó jogszabályt, amely immáron felemeli a korhatárt.

Vagy nem lehet pénzintézeti vezető, akinek nincs szakirányú felsőfokú végzettsége. Az MFB kiszemelt vezérigazgató-helyettesének, az azóta miniszterré avanzsált Németh Lászlónénak történetesen nem volt. Gond egy szál se, eltöröljük a rendelkezés idevonatkozó passzusát.

Törvényt hozunk, amely 98 százalékos adóval sújtja a végkielégítéseket az állami szférában, ám hirtelen rájövünk arra, hogy ez valamelyik hívünket is érinti, sebaj, egy képviselői indítvánnyal olyan időbeli korlátot iktatunk a törvénybe, amely épp csókos barátunkat, a PSZÁF régi-új elnökét, Szász Károlyt mentesíti a különadó megfizetése alól.

Vagy, hogy ezeknél fajsúlyosabb példát mondjunk: nem akarjuk, hogy az Alkotmánybíróság foglalkozzon adózási ügyekkel, hajrá, megváltoztatjuk az alkotmányt (alaptörvényt, ha így jobban tetszik), úgy, hogy az elveszi ezt a lehetőséget az Alkotmánybíróságtól. Meg akarunk szabadulni pár száz bírótól, mert nem szeretjük őket, elküldjük őket nyugdíjba, s mert tudjuk, hogy ez normál törvényi úton védhetetlen lesz, hoppá, beteszünk egy ilyen értelmű rendelkezést az alkotmányba (ezúttal az átmeneti rendelkezések közé). Külön pech, hogy a törvény így is védhetetlen maradt.

Ezen intézkedések mindegyike, de legalábbis a többsége, formális értelemben támadhatatlan, hiszen a kormány, illetve a parlamenti többség az alkotmányban előírt utat betartva hozott sarkalatos törvényt, egyszerű törvényt vagy kormányrendeletet, mikor melyikre volt szükség. Ám eközben éppen annak a nagybetűs törvénynek a szellemét sértették meg, amely a demokratikus társadalmak alapját jelenti, és amit összességében jogállamiságnak nevezünk. Nem csak arról van szó, hogy az ilyen törvény létrehozza azokat az intézményeket, amelyek meggátolják a hatalom önkényes gyakorlását, ugyanennyire fontos az is, hogy a hatalom birtokosai képesek legyenek az önkorlátozásra, azaz ne tegyenek olyat, ami a törvény szellemével ellentétes, még akkor sem, ha az intézményi korlátok – történetesen a kétharmad okán – nem működnek.

Ezt jelenti, jelentené a jog uralma (rule of law). A fenti esetek és még sok más, amelyeket a hely hiánya nem enged felsorolni, azonban nem a jog uralmára példák, hanem éppen ellenkezőleg, a joggal mint eszközzel történő visszaélésre (rule by law).

A mostani kormányban sok a jogász, ideértve magát a kormányfőt is. Nem lehet kétséges, hogy egyetemi éveik alatt tanulták, némelyek utána még oktatták is a jogállamiság lényegét, a rule of law és a rule by law közötti különbséget. Ismerik is, tudják is, de ez nem jelent sokat, legfeljebb csak annyit, hogy esetenként ügyesebb konstrukciókat eszelnek ki, rafináltabban bujkálnak a paragrafusok között.

Ügyes, mondhatnánk a viccbeli Kohn bácsival, hiszen látjuk, hogy az ügyeskedés, a bűvészkedés a joggal korántsem eredménytelen, sem bel-, sem külföldön.

Ám az ember nem akarja elhinni, hogy tartós lehet az a kormányzás, amely lassan, de biztosan kitolja hazánkat Európából Kelet felé, amely így a demokratikus országok közössége helyett hovatovább Fehéroroszország, Azerbajdzsán és a hozzá hasonlók között kereshet barátot és szövetségest magának. Muszáj hinni abban, hogy az ország lakossága a Nyugathoz akar tartozni, ahol a „rule of law” uralkodik, és nem a „rule by law”. Valójában ez 2014 tétje, ezért kell az ellenzéknek összefognia, hogy győzhessen a választásokon.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.