Figyeljünk Amartya Senre!

Felcsuti Péter

A jelenleg regnáló kormány a középosztály megerősítését helyezi gazdaság- és társadalompolitikája középpontjába kimondva-kimondatlanul azt remélve, hogy annak jólétéből valamennyi majd az alacsonyabb néprétegek számára is „lecsurog”.

Ez a furcsa nevű (kiejtése: Ómorto Sen) indiai közgazdász 1998-ban kapott Nobel díjat elsősorban az éhínségek, a szegénység és a nemek közötti egyenlőtlenség terén végzett kutatásai elismeréseképpen. A közgazdaságtudomány Teréz anyjának, a közgazdaságtudomány lelkiismeretének is nevezik. Több, mint 90 egyetem és akadémia fogadta tiszteletbeli tagjává, illetve adományozott neki címet. Többek között egyik vezetője volt annak a tudósokból álló bizottságnak is, amely Sarkozy francia köztársasági elnök felkérésére a gazdasági növekedés mérésének alternatíváival foglalkozott (l. eggyel korábbi bejegyzésem).

Sen a szabadsággal, az igazságossággal és a jóléttel foglalkozva bevezeti a képességközpontú megközelítést. A szabadság kétféle definíciója közül (kényszerektől való mentesség – negatív szabadság, és hogy mit tud az egyén megtenni, azaz valamire való szabadság – pozitív szabadság) a pozitív megközelítésben elsőrendűvé válik a célokhoz rendelt eszközök megléte vagy hiánya. Ebben az értelemben Sen a szegénységet a képességek hiányaként fogja fel; azokról a képességekről van szó, hogy az egyén hosszú életet éljen, jól táplálkozzon, egészséges lehessen, gazdasági tranzakciókat végezzen és részt vegyen a közéletben, hogy képviselhesse politikai és más érdekeit, stb.

A képességközpontú megközelítés szemben áll a hagyományos közgazdaságtan hasznosság alapú megközelítésével (amikor a racionális egyének jólétük – hasznosságuk – maximalizálásra törekszenek). És a legfontosabb: a képességközpontú megközelítés az így definiált szabadságot társadalmi kötelezettségként fogja fel, azaz a közösségnek elsőbbséget kell biztosítania az egyéni szabadságok minél teljesebb megvalósulásának.

Több tucatnyi műve közül magyarul csupán A fejlődés, mint szabadság jelent meg még 2003-ban. Amennyire meg tudom ítélni, különösebb visszhangot nem váltott ki, nézetei a szűk szakmai vitákban megjelennek, ám nem részei a szélesebb közéleti illetve politikai közbeszédnek.
Pedig azok lehetnének.
Korábban a véleményformáló elit talán szégyenlősen hallgatott róla, mára már azonban szinte közhely, hogy a szegénység méretét és intenzitását tekintve a legsúlyosabb társadalmi problémák egyike Magyarországon. Eltérő becslések szerint több mint egy millió ember él tartósan a szegénységinek tekintett küszöb alatt (lakásra, élelelemre, fűtésre, rezsire nem jut elég pénz) és nagyjából háromszázezren élnek mélyszegénységben.

Sent követve a szegénység természesen korántsem csupán anyagi - jövedelmi kérdés, az érintettek jellemzően alacsonyabb iskolázottságúak, rosszabb az egészségi állapotuk, részvételük a közéletben, különösen, ami érdekérvényesítő képességüket illeti, igen korlátozott és a sort lehetne folytatni; a lényeg, hogy ezek a deprivációk összeadódnak és egymást erősítik.

Magyarországon a szegénységkutatás igen fejlett, ám megállapításai kevéssé jelennek meg a közbeszédben, a gyakorlati politizálás tekintetében pedig kifejezetten nagy a tanácstalanság. A helyzet talán még ennél is rosszabb; a jelenleg regnáló kormány a középosztály megerősítését helyezi gazdaság- és társadalompolitikája középpontjába kimondva-kimondatlanul azt remélve, hogy annak jólétéből valamennyi majd az alacsonyabb néprétegek számára is „lecsurog”. Addig a szegénységpolitika a rendvédelem a közmunka és az oktatáspolitika valamilyen kombinációjában merül ki.

Ezért kellene figyelnünk Amartya Sen-re.
Hivatkozott könyvében például arról ír, hogy a szegénységben élő amerikai feketék a magasabb jövedelem ellenére sokkal rosszabb halálozási statisztikákkal rendelkeznek, mint számos fejlődő, köztük afrikai országbeli társuk. A jövedelem önmagában tehát biztosan nem elégséges az így értelmezett szabadsághiány megszüntetéséhez. Sen tehát különbséget tesz az alacsony jövedelemmel és az elégtelen képességekkel mért szegénység között. Pusztán a jövedelem növelésére irányuló erőfeszítések nem lehetnek eredményesek, ha nem fejlesztjük az érintettek képességét, hogy a megszerzett pénz révén a pozitív szabadság – valamire való szabadság – is jellemezze őket.

Gondolkozzunk el egy pillanatra a következő gondolatmeneten: „Veszélyes a szegénységet szűken, jövedelemhiányként értelmezni, majd azon az alapon igazolni az oktatásba, az egészségügybe és egyebekbe való beruházást, hogy az jó eszköz a jövedelmmel mért szegénység csökkentésére. Ez a célok és az eszközök összezavarása lenne.... A képességek bővítése segíti, hogy az emberek élete gazdagabbá...váljon.”
Helyettesítsük be a ’gazdagabb’ jelzőt, a ’tartalmas’, ’élhető’, ’emberhez méltó’ szavakkal, és jobban megértjük, mire gondol a szerző.

Ez az etikai mozzanat teszi Sen közgazdasági és társadalompolitikai nézeteit annyira vonzóvá, ennek az etikai szempontnak kellene megjelennie a szegénységről történő hazai közgondolkodásban és politikai cselekvésben is.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.