Figyeljünk Amartya Senre!

Felcsuti Péter

A jelenleg regnáló kormány a középosztály megerősítését helyezi gazdaság- és társadalompolitikája középpontjába kimondva-kimondatlanul azt remélve, hogy annak jólétéből valamennyi majd az alacsonyabb néprétegek számára is „lecsurog”.

Ez a furcsa nevű (kiejtése: Ómorto Sen) indiai közgazdász 1998-ban kapott Nobel díjat elsősorban az éhínségek, a szegénység és a nemek közötti egyenlőtlenség terén végzett kutatásai elismeréseképpen. A közgazdaságtudomány Teréz anyjának, a közgazdaságtudomány lelkiismeretének is nevezik. Több, mint 90 egyetem és akadémia fogadta tiszteletbeli tagjává, illetve adományozott neki címet. Többek között egyik vezetője volt annak a tudósokból álló bizottságnak is, amely Sarkozy francia köztársasági elnök felkérésére a gazdasági növekedés mérésének alternatíváival foglalkozott (l. eggyel korábbi bejegyzésem).

Sen a szabadsággal, az igazságossággal és a jóléttel foglalkozva bevezeti a képességközpontú megközelítést. A szabadság kétféle definíciója közül (kényszerektől való mentesség – negatív szabadság, és hogy mit tud az egyén megtenni, azaz valamire való szabadság – pozitív szabadság) a pozitív megközelítésben elsőrendűvé válik a célokhoz rendelt eszközök megléte vagy hiánya. Ebben az értelemben Sen a szegénységet a képességek hiányaként fogja fel; azokról a képességekről van szó, hogy az egyén hosszú életet éljen, jól táplálkozzon, egészséges lehessen, gazdasági tranzakciókat végezzen és részt vegyen a közéletben, hogy képviselhesse politikai és más érdekeit, stb.

A képességközpontú megközelítés szemben áll a hagyományos közgazdaságtan hasznosság alapú megközelítésével (amikor a racionális egyének jólétük – hasznosságuk – maximalizálásra törekszenek). És a legfontosabb: a képességközpontú megközelítés az így definiált szabadságot társadalmi kötelezettségként fogja fel, azaz a közösségnek elsőbbséget kell biztosítania az egyéni szabadságok minél teljesebb megvalósulásának.

Több tucatnyi műve közül magyarul csupán A fejlődés, mint szabadság jelent meg még 2003-ban. Amennyire meg tudom ítélni, különösebb visszhangot nem váltott ki, nézetei a szűk szakmai vitákban megjelennek, ám nem részei a szélesebb közéleti illetve politikai közbeszédnek.
Pedig azok lehetnének.
Korábban a véleményformáló elit talán szégyenlősen hallgatott róla, mára már azonban szinte közhely, hogy a szegénység méretét és intenzitását tekintve a legsúlyosabb társadalmi problémák egyike Magyarországon. Eltérő becslések szerint több mint egy millió ember él tartósan a szegénységinek tekintett küszöb alatt (lakásra, élelelemre, fűtésre, rezsire nem jut elég pénz) és nagyjából háromszázezren élnek mélyszegénységben.

Sent követve a szegénység természesen korántsem csupán anyagi - jövedelmi kérdés, az érintettek jellemzően alacsonyabb iskolázottságúak, rosszabb az egészségi állapotuk, részvételük a közéletben, különösen, ami érdekérvényesítő képességüket illeti, igen korlátozott és a sort lehetne folytatni; a lényeg, hogy ezek a deprivációk összeadódnak és egymást erősítik.

Magyarországon a szegénységkutatás igen fejlett, ám megállapításai kevéssé jelennek meg a közbeszédben, a gyakorlati politizálás tekintetében pedig kifejezetten nagy a tanácstalanság. A helyzet talán még ennél is rosszabb; a jelenleg regnáló kormány a középosztály megerősítését helyezi gazdaság- és társadalompolitikája középpontjába kimondva-kimondatlanul azt remélve, hogy annak jólétéből valamennyi majd az alacsonyabb néprétegek számára is „lecsurog”. Addig a szegénységpolitika a rendvédelem a közmunka és az oktatáspolitika valamilyen kombinációjában merül ki.

Ezért kellene figyelnünk Amartya Sen-re.
Hivatkozott könyvében például arról ír, hogy a szegénységben élő amerikai feketék a magasabb jövedelem ellenére sokkal rosszabb halálozási statisztikákkal rendelkeznek, mint számos fejlődő, köztük afrikai országbeli társuk. A jövedelem önmagában tehát biztosan nem elégséges az így értelmezett szabadsághiány megszüntetéséhez. Sen tehát különbséget tesz az alacsony jövedelemmel és az elégtelen képességekkel mért szegénység között. Pusztán a jövedelem növelésére irányuló erőfeszítések nem lehetnek eredményesek, ha nem fejlesztjük az érintettek képességét, hogy a megszerzett pénz révén a pozitív szabadság – valamire való szabadság – is jellemezze őket.

Gondolkozzunk el egy pillanatra a következő gondolatmeneten: „Veszélyes a szegénységet szűken, jövedelemhiányként értelmezni, majd azon az alapon igazolni az oktatásba, az egészségügybe és egyebekbe való beruházást, hogy az jó eszköz a jövedelmmel mért szegénység csökkentésére. Ez a célok és az eszközök összezavarása lenne.... A képességek bővítése segíti, hogy az emberek élete gazdagabbá...váljon.”
Helyettesítsük be a ’gazdagabb’ jelzőt, a ’tartalmas’, ’élhető’, ’emberhez méltó’ szavakkal, és jobban megértjük, mire gondol a szerző.

Ez az etikai mozzanat teszi Sen közgazdasági és társadalompolitikai nézeteit annyira vonzóvá, ennek az etikai szempontnak kellene megjelennie a szegénységről történő hazai közgondolkodásban és politikai cselekvésben is.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?