A válságkezelés paradoxonjai

  • 2012. február 9.

Felcsuti Péter

Ha ugyanis a terheket kizárólag vagy főképp egy csoportra, adott esetben a munkatársakra hárítják (elbocsátás, bércsökkentés, kedvezmények megvonása stb.), az joggal sértheti az érintettek igazságérzetét, ami – miután a munkatársak közreműködése kulcsfontosságú a válságkezelés sikere szempontjából – nem pusztán erkölcsi, de nagyon is gyakorlati következményekkel járó kérdés.

Aki foglalkozott már válságkezeléssel, megerősítheti: átkozottul nehéz feladat. Természetesen egészen más dolog egy vállalat válságát menedzselni – e sorok szerzőjének ebben a kétes értékű dicsőségben volt valamennyi része –, vagy egy egész országét, netán egy országcsoportét, ám abban azért mindegyik közös, hogy a válságkezelő szinte mindegyik lépését csapdahelyzetek, paradoxonok sokasága nehezíti. Ezen azt értem, hogy a helyzet jobbítása érdekében teendő intézkedések egyik csoportjának hatása megnehezíti vagy éppen ellehetetleníti az ugyanannyira szükséges többi intézkedés végrehajtását.

Egyébként már az első lépés, a bekövetkezett válság jellegének felismerése, beazonosítása sem triviális; vajon átmeneti, viszonylag rövid ideig ható eseményről, vagy ellenkezőleg, hosszú távon fennmaradó jelenségről beszélünk? A tévedésnek ára van: ha egy rövid távú megrázkódtatást tartós válságnak tekintünk, a gyors, idő előttinek bizonyuló lépéssel sok pénzt költhetünk el fölöslegesen, ha viszont fordítva, a megkésett alkalmazkodással a túlélésünket veszélyeztetjük.

A második lépés maga az alkalmazkodás; szinte mindegyik vezető bízik abban, hogy vannak gyors eredményt hozó, viszonylag könnyen végrehajtható intézkedések, és valóban vannak is ilyenek: az angolszász szakmai zsargon ügyetlen fordításban „könnyen elérhető gyümölcsöknek” (low hanging fruits) nevezi az ilyeneket. Ironikusan az ingyen használható kávéautomata leszerelését, vagy más, többé-kevésbé egyszerűen és fájdalommentesen végrehajtható költségtakarékossági intézkedéseket szokás ezek között említeni. Az ilyesmit a kormányok is szeretik, kiváltképp a kormányfők, akik ezzel bizonyíthatják, hogy képesek gyorsan, határozottan cselekedni a köz javára.

A baj az, hogy ezek a „gyümölcsök” a legritkább esetben elégségesek a kialakult súlyos helyzet valódi kezelésére. A döntéshozók előbb-utóbb kénytelenek felismerni, hogy tovább kell lépniük, és olyan intézkedéseket is fontolóra kell venniük, amelyek hatása már korántsem ennyire ártalmatlan. Ilyenformán a vállalatok gyakran kényszerülnek arra, hogy elhalasszanak korábban tervbe vett beruházásokat, amelyek a meglévő kapacitások modernizációját célozzák, vagy éppen új termékek kifejlesztését, netán a meglévő termékek minőségének javítását. Csökkenthetők a marketingkommunikációra fordított költségek, meg lehet szüntetni értékesítési csatornákat, és a munkatársak egy részét is el lehet bocsátani. Ezek mind alkalmasak a költségek lefaragására, de nyilvánvalóan rontják a vállalat jövőbeni fejlődésének esélyeit.

Ezen túlmenően, ha a megtakarítandó költségek összegét adottnak vesszük, fogós dilemma, hogy az érdekeltek (a stakeholderek) különböző csoportjai – elsősorban a tulajdonosok, a menedzserek és a munkatársak, de a tartósan együttműködő külső partnerek (hitelezők, beszállítók) is – milyen arányban részesedjenek a válságkezelés terheiből. Az e kérdésre adott válasz döntő fontosságú lehet a válságkezelés sikere szempontjából. Ha ugyanis a terheket kizárólag vagy főképp egy csoportra, adott esetben a munkatársakra hárítják (elbocsátás, bércsökkentés, kedvezmények megvonása stb.), az joggal sértheti az érintettek igazságérzetét, ami – miután a munkatársak közreműködése kulcsfontosságú a válságkezelés sikere szempontjából – nem pusztán erkölcsi, de nagyon is gyakorlati következményekkel járó kérdés.

Ám gyakran még ez sem elégséges; a vállalatok nemritkán teljes stratégiájuk felülvizsgálatára, új működési modell kialakítására és bevezetésére kényszerülnek. Az ilyen dolgoknak pedig az a természete, hogy leggyakrabban egy ideig romlanak, mielőtt javulni kezdenének. Ez arra utal, hogy a sikeres válságkezelés egyik kritikus feltétele a bizalom; minden érintettnek – tulajdonosnak, menedzsmentnek, munkatársnak és külső együttműködő partnernek – el kell hinnie, hogy a vállalt áldozatok értelmesek, és a dolgok valamennyi idő elteltével valóban a jó irányba mozdulnak el.

Az országok esetében a stakeholderek nagy száma és sokszínűsége okán a konfliktusok még élesebbek, és még nehezebben oldhatók fel.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.