A válságkezelés paradoxonjai

  • 2012. február 9.

Felcsuti Péter

Ha ugyanis a terheket kizárólag vagy főképp egy csoportra, adott esetben a munkatársakra hárítják (elbocsátás, bércsökkentés, kedvezmények megvonása stb.), az joggal sértheti az érintettek igazságérzetét, ami – miután a munkatársak közreműködése kulcsfontosságú a válságkezelés sikere szempontjából – nem pusztán erkölcsi, de nagyon is gyakorlati következményekkel járó kérdés.

Aki foglalkozott már válságkezeléssel, megerősítheti: átkozottul nehéz feladat. Természetesen egészen más dolog egy vállalat válságát menedzselni – e sorok szerzőjének ebben a kétes értékű dicsőségben volt valamennyi része –, vagy egy egész országét, netán egy országcsoportét, ám abban azért mindegyik közös, hogy a válságkezelő szinte mindegyik lépését csapdahelyzetek, paradoxonok sokasága nehezíti. Ezen azt értem, hogy a helyzet jobbítása érdekében teendő intézkedések egyik csoportjának hatása megnehezíti vagy éppen ellehetetleníti az ugyanannyira szükséges többi intézkedés végrehajtását.

Egyébként már az első lépés, a bekövetkezett válság jellegének felismerése, beazonosítása sem triviális; vajon átmeneti, viszonylag rövid ideig ható eseményről, vagy ellenkezőleg, hosszú távon fennmaradó jelenségről beszélünk? A tévedésnek ára van: ha egy rövid távú megrázkódtatást tartós válságnak tekintünk, a gyors, idő előttinek bizonyuló lépéssel sok pénzt költhetünk el fölöslegesen, ha viszont fordítva, a megkésett alkalmazkodással a túlélésünket veszélyeztetjük.

A második lépés maga az alkalmazkodás; szinte mindegyik vezető bízik abban, hogy vannak gyors eredményt hozó, viszonylag könnyen végrehajtható intézkedések, és valóban vannak is ilyenek: az angolszász szakmai zsargon ügyetlen fordításban „könnyen elérhető gyümölcsöknek” (low hanging fruits) nevezi az ilyeneket. Ironikusan az ingyen használható kávéautomata leszerelését, vagy más, többé-kevésbé egyszerűen és fájdalommentesen végrehajtható költségtakarékossági intézkedéseket szokás ezek között említeni. Az ilyesmit a kormányok is szeretik, kiváltképp a kormányfők, akik ezzel bizonyíthatják, hogy képesek gyorsan, határozottan cselekedni a köz javára.

A baj az, hogy ezek a „gyümölcsök” a legritkább esetben elégségesek a kialakult súlyos helyzet valódi kezelésére. A döntéshozók előbb-utóbb kénytelenek felismerni, hogy tovább kell lépniük, és olyan intézkedéseket is fontolóra kell venniük, amelyek hatása már korántsem ennyire ártalmatlan. Ilyenformán a vállalatok gyakran kényszerülnek arra, hogy elhalasszanak korábban tervbe vett beruházásokat, amelyek a meglévő kapacitások modernizációját célozzák, vagy éppen új termékek kifejlesztését, netán a meglévő termékek minőségének javítását. Csökkenthetők a marketingkommunikációra fordított költségek, meg lehet szüntetni értékesítési csatornákat, és a munkatársak egy részét is el lehet bocsátani. Ezek mind alkalmasak a költségek lefaragására, de nyilvánvalóan rontják a vállalat jövőbeni fejlődésének esélyeit.

Ezen túlmenően, ha a megtakarítandó költségek összegét adottnak vesszük, fogós dilemma, hogy az érdekeltek (a stakeholderek) különböző csoportjai – elsősorban a tulajdonosok, a menedzserek és a munkatársak, de a tartósan együttműködő külső partnerek (hitelezők, beszállítók) is – milyen arányban részesedjenek a válságkezelés terheiből. Az e kérdésre adott válasz döntő fontosságú lehet a válságkezelés sikere szempontjából. Ha ugyanis a terheket kizárólag vagy főképp egy csoportra, adott esetben a munkatársakra hárítják (elbocsátás, bércsökkentés, kedvezmények megvonása stb.), az joggal sértheti az érintettek igazságérzetét, ami – miután a munkatársak közreműködése kulcsfontosságú a válságkezelés sikere szempontjából – nem pusztán erkölcsi, de nagyon is gyakorlati következményekkel járó kérdés.

Ám gyakran még ez sem elégséges; a vállalatok nemritkán teljes stratégiájuk felülvizsgálatára, új működési modell kialakítására és bevezetésére kényszerülnek. Az ilyen dolgoknak pedig az a természete, hogy leggyakrabban egy ideig romlanak, mielőtt javulni kezdenének. Ez arra utal, hogy a sikeres válságkezelés egyik kritikus feltétele a bizalom; minden érintettnek – tulajdonosnak, menedzsmentnek, munkatársnak és külső együttműködő partnernek – el kell hinnie, hogy a vállalt áldozatok értelmesek, és a dolgok valamennyi idő elteltével valóban a jó irányba mozdulnak el.

Az országok esetében a stakeholderek nagy száma és sokszínűsége okán a konfliktusok még élesebbek, és még nehezebben oldhatók fel.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.