Felcsuti Péter

Gazdaság és lélektan 1.

Felcsuti Péter

A klasszikus közgazdaságtan alaptétele kimondja, hogy a gazdaság szereplőit döntéseik meghozatalában racionálisan felismert önérdekük vezeti. E jelzős szerkezet két eleme – a racionális és az önérdek – egyformán fontos. Az utóbbi azt jelenti, hogy az emberek döntéseik révén igyekeznek (anyagi vagy más gazdaságilag értelmezhető módon) jobb helyzetbe kerülni, mint annak előtte voltak. A ’racionális’ pedig azt jelenti, hogy képesek felismerni, hogy a kínálkozó lehetőségek közül melyik révén érhetik el leginkább ezt a célt. Paul Samuelson, Nobel-díjas közgazdász megfogalmazása szerint a piac szereplőit döntéseikben „mohó és intelligens önérdekük” vezeti.

Ez így meglehetősen furcsának tűnik; végülis puszta intuíciónk alapján, akár laikusként is, ellenvethetjük, hogy, az ember sokkal összetettebb jelenség sem mint, hogy egyetlen motivációval, az önérdekkel lehetne jellemezni. Mi a helyzet a lojalitással, igazságérzettel, önzetlenséggel, segítőkészséggel, a félelemmel, szorongással és a sort szinte vég nélkül folytathatnánk, amelyek emberi mivoltunk fontos összetevői és mozgatórugói? Ki gondolhatja azt, hogy egy összetett motivációkból és érzelmekből felépített ember reggel elhagyva otthonát átlépve a gazdaságba alkalmazottként vagy vállalkozóként, egy csapásra megváltozik és egydimenziós, racionális,  egoista géppé alakul át?

 

Természetesen szó sincs arról, hogy a klasszikus közgazdasági elmélet hívei ne lettek volna ezzel tisztában. Ám egyszerűen úgy gondolták, hogy a gazdaság működésének leírása és megmagyarázása, különösen, ha matematikai modellek segítségével történik, megengedi, hogy ezektől a motivációktól, mint lényegtelen részletkérdésektől elvonatkoztassanak.

Az igazi kérdés tehát az, hogy ezek a lelki tényezők valóban lényegtelenek-e a gazdaság működése során.

 

Az első kérdőjelet ezen a téren a 20. század legnagyobb hatású közgazdásza J.M. Keynes vetette fel, azaz nem is kérdezett, hanem a rá jellemző magabiztossággal a hagyományos igazságokat sutba dobva kijelentette, hogy a gazdaság szereplőiként a befektetési döntések meghozatala során nem annyira az intelligens önérdekünket, mint inkább „testünk egészséges életerejét követjük, amely a cselekvést jobban kívánja a tétlenségnél....”. Magyarán lélektanról beszélünk, azaz, ha jó a kedvünk, tele vagyunk önbizalommal, befektetünk, ha aggódunk a jövő miatt, elhalasztjuk, vagy meg sem hozzuk az ilyen döntéseket.

 

De mitől lesznek optimisták és bizakodóak az emberek és mitől vesztik el bizakodásukat?

Ám még mielőtt ezzel foglalkoznánk, nézzük meg, hogy mi a helyzet a rációval; valóban igaz-e, hogy döntéseinket racionális szempontok alapján hozzuk, vagy esetleg a lélektan itt is közbeszól?

Nos, úgy tűnik, a rációval is baj van. Daniel Kahneman és Amos Tversky, két izraeli-amerikai pszichológus az 1960-as évektől kezdődően szellemes kísérletek sorozatával bizonyította, hogy döntéseinkben nem feltétlenül az optimálisat választjuk, döntéseink sokkal nagyobb mértékben függnek attól, hogy milyen kontextusban hozzuk meg őket.

Nézzük az egyik ilyen szellemes kísérletet: A kutatók két lehetőség elő állították a kísérletben résztvevőket, amelyek közül választaniuk kellett:

(A) 80% eséllyel nyernek 4000 dollárt, 20% eséllyel semmit, vagy

(B) 100% eséllyel kapnak 3000 dollárt.

A résztvevők túlnyomó többsége természetesen a (B) verziót választotta, jóllehet az (A) matematika értéke (valószínűsége) magasabb 4000X80%=3200 dollár.

Ám ezt követően a tudósok megfordították a kérdést a következőképpen:

(A) 80% eséllyel veszítenek 4000 dollárt, 20% eséllyel nem vesztenek semmit vagy

(B) 100% eséllyel veszítenek 3000 dollárt

A válaszadók nagy többsége most az (A) lehetőséget választotta, jóllehet annak matematikai értéke (valószínűsége) ismét magasabb volt. Ha tehát nyereségről van szó, kockázatkerülők vagyunk, ha a veszteség elkerüléséről, akkor viszont vállaljuk a kockázatot.

A kérdés iránt érdeklődőknek ajánlom P. L. Bernstein: Szembeszállni az istenekkel c. kiváló könyvét.

 

E kísérletekkel aztán a tudósok lefektették a közgazdaságtan egy új ágának, a viselkedési közgazdaságtannak az alapjait, amely ötvözi a két tudomány  – a közgazdaságtan és a lélektan – eszközeit a gazdaság működésének magyarázata érdekében. Kahneman munkásságáért 2002-ben közgazdasági Nobel-díjat kapott (Tverski már korábban elhunyt.)

 

Folytatás a következő bejegyzésben.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.