Felcsuti Péter

Gazdaság és lélektan 2.

Felcsuti Péter

Az előző bejegyzésben a lélektan szerepéről a gazdaságban résztvevő egyének szintjén beszéltünk. A viselkedési közgazdaságtan két másik képviselője, a Nobel-díjas George Akerlof és ugyancsak illusztris szerzőtársa Robert Shiller nagysikerű könyvükben (Animal Spirits, avagy a lelki tényezők szerepe a gazdaságban és a globális kapitalizmusban) azt állítják, hogy a gazdaság különböző ciklusainak - a fellendülések és összeomlások – megértéséhez szükség van a lélektani tényezők vizsgálatára.

Ezeket a lelki tényezőket Keynes után animal spirit-nek nevezik, és azt kutatják, ahogy azok az egész társadalomban, illetve a gazdaságban hullámzanak, azaz felerősödnek vagy gyengülnek. (Az ’animal spirit’ kifejezésben - a várakozásokkal ellentétben - az ’animal’ jelző nem az angol ’állati’ szónak felel meg, gyökere az ’anima’, azaz ’lélek’ szóban keresendő.)Ilyen animal spirit a bizalom, a méltányosság, a rosszhiszeműség, a korrupció, a monetáris illúzió és a történetek.

A felsorolt hat tényező közül emeljünk ki kettőt a bizalmat és a történeteket.

Ha az emberek optimisták, szívesen vállalkoznak, és amikor mindenki szívesen vállalkozik, meg is növekszik a valószínűsége annak, hogy sok vállalkozás sikeres lesz. Akerlof és Shiller ezt így fogalmazza meg: „Jó időkben az emberek bíznak. Döntéseiket spontán módon hozzák meg. Ösztönösen érzik, hogy sikeresek lesznek: félredobják kételyeiket gyanakvásukat. Amíg az emberek bíznak, szertelenségeik sem lesznek feltűnőek.”

Ám „ha a bizalom eltűnik, a dagály visszahúzódik. És a döntések a maguk meztelen mivoltukban állnak előttünk.” Ilyenkor aztán kevés vállalkozás indul útjára és még annál is sokkal kevesebb lesz sikeres.

Furcsa paradoxona tehát az emberi társadalmaknak, illetve gazdaságoknak hogy a bizalom, az optimizmus könnyen túlszalad a realitásokon,  akár irracionális „eufóriába” is átcsaphat. Így alakulnak ki a tőzsdei buborékok, sőt mániák, amikből nem keveset jegyzett fel a történelem. Az ilyen túlhajtott optimizmus aztán mint a részeg ember esetében a kijózanodásba és azt követő katzenjammerba torkollik. A gazdaság szereplői ilyenkor hosszú időre elveszítik bizalmukat és következésképpen vállalkozó kedvüket is, a gazdaság pedig recesszióba süllyed.

Sokan gondolják azt, hogy az emberi társadalmakat mindössze két érzés a mohóság (greed) és a félelem (fear), illetve ezek váltakozása igazgatja.

Nagyon izgalmas animal spirit, az amit Akerlof és Shiller „történeteknek” nevez. Szociálpszichológusokra hivatkozva állítják, hogy „az emberi elme.....történetekkel operálva gondolkodik, amelyeknek belső logikája és dinamikája van. ...az emberi motivációk jelentős része abból fakad, ahogy életünk történetét megéljük....Ugyanez vonatkozik hitünkre, amelyet a nemzetbe, egy vállalatba.....vetünk. A nagy vezetők elsősorban történetek kitalálói.”

A történetek, ha megragadják egy társadalom, egy kisebb – akár vállalati -  közösség fantáziáját, hallatlan erővel képesek a közösség tagjainak mozgósítására a közös cél érdekében. Ám a történetek – bármennyire is fontosak – csak kiegészíthetik, támogathatják, de nem helyettesíthetik a jó stratégiai döntéseket, a jó végrehajtást. E tézis igazolására a szerzők az 1970-80-as évek Mexikóját hozzák fel példaként, amikor a lakosságnak a gazdaság fellendülésébe vetett hite – a karizmatikus elnök, López Portillo vezetését követve – szárnyalni kezdett, majd később összeomlott.

Folytatás következik.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.