Film

1001 gramm

  • 2015. szeptember 19.

Film

Marie szépen kiszámított, elrendezett, méretre szabott jólétben éli magányos és boldogtalan életét. A munkája, hivatása, szenvedélye is ez: a dolgok kiszámítása, megmérése, osztályozása, hiszen a mértékegységek norvég hivatalának alkalmazottjaként mér, számol és ellenőriz. Mígnem előbb ágynak eső, majd elhalálozó apja, a Nagy Norvég Mérce nyomdokába lépve egy párizsi konferencián kell hitelesíttetnie az amúgy páncélszekrényben, lég- és fénymentes körülmények között őrzött egykilós súlyt. Mármint a Nagy Norvég Egykilósat. És a többi Nemzeti Egy Kilót cipelő és a méréstechnika tökéletesítésének követhetetlenül partikuláris részletkérdésein molyoló csodabogarak közt mi más várhatna rá, mint a szerelem?

Bent Hamer író-rendező mindig is értett a leheletfinom, már-már észrevehetetlen iróniához, s ebben az esetben is sikeresen teremti meg a maga groteszk, mégis hétköznapi világát a szituáció elrajzoltsága és a karakterek realista megformálása közötti feszültség segítségével. Ám a végül mégis obligát románcba, ill. kínosan pozitív ún. üzenet többszöri nyomatékosításába torkolló opus egyrészt maga is egy laboratóriumban kidekázott kompozíció: nincs egy váratlan fordulat, egy előre ki nem számítható történés; a sterilitást nem ábrázolja, inkább megvalósítja a film. Másrészt a nemhogy lassú folyású, de őszintén szólva embertelenül unalmas mű túlságosan egyértelmű metaforákban óhajt falvédőre kívánkozó életbölcsességeket közölni.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.