Film

1001 gramm

  • 2015. szeptember 19.

Film

Marie szépen kiszámított, elrendezett, méretre szabott jólétben éli magányos és boldogtalan életét. A munkája, hivatása, szenvedélye is ez: a dolgok kiszámítása, megmérése, osztályozása, hiszen a mértékegységek norvég hivatalának alkalmazottjaként mér, számol és ellenőriz. Mígnem előbb ágynak eső, majd elhalálozó apja, a Nagy Norvég Mérce nyomdokába lépve egy párizsi konferencián kell hitelesíttetnie az amúgy páncélszekrényben, lég- és fénymentes körülmények között őrzött egykilós súlyt. Mármint a Nagy Norvég Egykilósat. És a többi Nemzeti Egy Kilót cipelő és a méréstechnika tökéletesítésének követhetetlenül partikuláris részletkérdésein molyoló csodabogarak közt mi más várhatna rá, mint a szerelem?

Bent Hamer író-rendező mindig is értett a leheletfinom, már-már észrevehetetlen iróniához, s ebben az esetben is sikeresen teremti meg a maga groteszk, mégis hétköznapi világát a szituáció elrajzoltsága és a karakterek realista megformálása közötti feszültség segítségével. Ám a végül mégis obligát románcba, ill. kínosan pozitív ún. üzenet többszöri nyomatékosításába torkolló opus egyrészt maga is egy laboratóriumban kidekázott kompozíció: nincs egy váratlan fordulat, egy előre ki nem számítható történés; a sterilitást nem ábrázolja, inkább megvalósítja a film. Másrészt a nemhogy lassú folyású, de őszintén szólva embertelenül unalmas mű túlságosan egyértelmű metaforákban óhajt falvédőre kívánkozó életbölcsességeket közölni.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.