Film

1001 gramm

  • 2015. szeptember 19.

Film

Marie szépen kiszámított, elrendezett, méretre szabott jólétben éli magányos és boldogtalan életét. A munkája, hivatása, szenvedélye is ez: a dolgok kiszámítása, megmérése, osztályozása, hiszen a mértékegységek norvég hivatalának alkalmazottjaként mér, számol és ellenőriz. Mígnem előbb ágynak eső, majd elhalálozó apja, a Nagy Norvég Mérce nyomdokába lépve egy párizsi konferencián kell hitelesíttetnie az amúgy páncélszekrényben, lég- és fénymentes körülmények között őrzött egykilós súlyt. Mármint a Nagy Norvég Egykilósat. És a többi Nemzeti Egy Kilót cipelő és a méréstechnika tökéletesítésének követhetetlenül partikuláris részletkérdésein molyoló csodabogarak közt mi más várhatna rá, mint a szerelem?

Bent Hamer író-rendező mindig is értett a leheletfinom, már-már észrevehetetlen iróniához, s ebben az esetben is sikeresen teremti meg a maga groteszk, mégis hétköznapi világát a szituáció elrajzoltsága és a karakterek realista megformálása közötti feszültség segítségével. Ám a végül mégis obligát románcba, ill. kínosan pozitív ún. üzenet többszöri nyomatékosításába torkolló opus egyrészt maga is egy laboratóriumban kidekázott kompozíció: nincs egy váratlan fordulat, egy előre ki nem számítható történés; a sterilitást nem ábrázolja, inkább megvalósítja a film. Másrészt a nemhogy lassú folyású, de őszintén szólva embertelenül unalmas mű túlságosan egyértelmű metaforákban óhajt falvédőre kívánkozó életbölcsességeket közölni.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.