Film

Az ajándék

  • - kg -
  • 2015. szeptember 19.

Film

A 90-es években egymást érték azok az egyszer használatos thrillerecskék, melyekben a jól szituált házaspárok takaros házacskájukban tervezgetik finom kis életüket, de hol egy őrült alsólakó, hol egy őrült felsőlakó rondít bele a yuppie-k levesébe. Micsoda címek voltak: Csendes terror, Őrjítő vágy vagy A kéz, amely a bölcsőt ringatja, hogy a „bébiszitter a pokolból” típusú filmekről is megemlékezzünk. Az ajándék c. thriller előzetesei valami hasonlót ígértek: disztingvált, a halkést is jól forgató házaspár épp új életet kezdene, hát, nem belefutnak rögtön egy nem kívánt alakba! Ő lenne a régi osztálytárs a pokolból, a sértett és elborult kisegzisztencia, akinek semmi se sikerült, és aki majd most jól befurakodik tehetősék életébe. Tekintélyes múltú, szórakoztató műfaj ez, nincsen benne semmi kivetnivaló, de mire ezt – még mindig csak az előzetesek alapján – ilyen szépen magunkban elrendeztük, az első amerikai kritikák hanekei mélységeket véltek felfedezni a színészként már bizonyítottan rokonszenves Joel Edgerton rendezői debütálásában. Hopp, lelki szemeink horizontjáról már el is tűnt az Őrjítő vágy és megjelent a Rejtély 2, ám hiába, csak nem akarnak jönni azok a hanekei mélységek, ellenben jön a mutatós pár, a kísértő múlt meg az osztálytárs a pokolból. Az egyes jelenetek rá­érősebbek a vártnál, látszik, hogy Edgerton látott már hosszabb, európai művészfilmet, de bármennyire is jó lenne azokat a megénekelt mélységeket felfedezni, ez mégis csak egy Őrjítő vágy, amely a bölcsőt csendes terrorban ringatja. Annak viszont leheletnyit művészkedős.

Az InterCom bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.