Film

Az ajándék

  • - kg -
  • 2015. szeptember 19.

Film

A 90-es években egymást érték azok az egyszer használatos thrillerecskék, melyekben a jól szituált házaspárok takaros házacskájukban tervezgetik finom kis életüket, de hol egy őrült alsólakó, hol egy őrült felsőlakó rondít bele a yuppie-k levesébe. Micsoda címek voltak: Csendes terror, Őrjítő vágy vagy A kéz, amely a bölcsőt ringatja, hogy a „bébiszitter a pokolból” típusú filmekről is megemlékezzünk. Az ajándék c. thriller előzetesei valami hasonlót ígértek: disztingvált, a halkést is jól forgató házaspár épp új életet kezdene, hát, nem belefutnak rögtön egy nem kívánt alakba! Ő lenne a régi osztálytárs a pokolból, a sértett és elborult kisegzisztencia, akinek semmi se sikerült, és aki majd most jól befurakodik tehetősék életébe. Tekintélyes múltú, szórakoztató műfaj ez, nincsen benne semmi kivetnivaló, de mire ezt – még mindig csak az előzetesek alapján – ilyen szépen magunkban elrendeztük, az első amerikai kritikák hanekei mélységeket véltek felfedezni a színészként már bizonyítottan rokonszenves Joel Edgerton rendezői debütálásában. Hopp, lelki szemeink horizontjáról már el is tűnt az Őrjítő vágy és megjelent a Rejtély 2, ám hiába, csak nem akarnak jönni azok a hanekei mélységek, ellenben jön a mutatós pár, a kísértő múlt meg az osztálytárs a pokolból. Az egyes jelenetek rá­érősebbek a vártnál, látszik, hogy Edgerton látott már hosszabb, európai művészfilmet, de bármennyire is jó lenne azokat a megénekelt mélységeket felfedezni, ez mégis csak egy Őrjítő vágy, amely a bölcsőt csendes terrorban ringatja. Annak viszont leheletnyit művészkedős.

Az InterCom bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.