Dokumentumfilm

13th

  • Gera Márton
  • 2016. december 24.

Film

Tipikus doksinak indul: szépen öltözött emberek beszélnek a kamerába, közben archív felvételeket mutogatnak az amerikai történelemből, de két perc sem kell, és már érezni, hogy ez most komolyabb. Van tét: a szembenézés.

A tömeges bebörtönzésről szól ez a száz perc, áll a Netflix ismertetőjében, de ennél aligha lehetne általánosabban megfogalmazni, mit is nézünk. Persze, egyfelől elmondják, milyen aljas és undorító politikai és gazdasági okok vannak amögött, hogy az Egyesült Államokban tömegével küldték a színes bőrűeket a börtönökbe, olykor mondvacsinált indokok alapján is.

Egy fekete férfi sétál az utcán, hátulról elkezdik rugdosni, leesik a kalapja, de menne tovább, próbálja minél jobban összehúzni magát, mégis kap még néhány rúgást. Nem megrendezett jelenet, egy felvétel a félmúltból. És jön az adat, hogy milyen mértékben nőtt a feketék száma az amerikai börtönökben a 20. század második felében, hogyan ítéltek el életfogytig olyanokat, akinek egyetlen bűnük drogbirtoklás volt és hogyan kezdték el a legszélesebb nyilvánosság előtt vadállatként megjeleníteni a feketéket. Nos, nem éppen az alkotmány tizenharmadik módosításának szellemében. Magyarul a film döntő állítása csupán annyi, hogy ellenséget gyártani rettenetesen könnyű, és tőlünk nézvést ez fájóan igaznak is tűnik.

A világ másik felén épp azon dúl a vita, vajon szemünket felnyitó, mesteri alkotás-e a 13TH vagy csak egy újabb manipulatív dokumentumfilm. Az biztos, hogy nehéz kivonni magunkat a hatása alól. És talán valamit tanulhatnánk is belőle.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.