Dokumentumfilm

13th

  • Gera Márton
  • 2016. december 24.

Film

Tipikus doksinak indul: szépen öltözött emberek beszélnek a kamerába, közben archív felvételeket mutogatnak az amerikai történelemből, de két perc sem kell, és már érezni, hogy ez most komolyabb. Van tét: a szembenézés.

A tömeges bebörtönzésről szól ez a száz perc, áll a Netflix ismertetőjében, de ennél aligha lehetne általánosabban megfogalmazni, mit is nézünk. Persze, egyfelől elmondják, milyen aljas és undorító politikai és gazdasági okok vannak amögött, hogy az Egyesült Államokban tömegével küldték a színes bőrűeket a börtönökbe, olykor mondvacsinált indokok alapján is.

Egy fekete férfi sétál az utcán, hátulról elkezdik rugdosni, leesik a kalapja, de menne tovább, próbálja minél jobban összehúzni magát, mégis kap még néhány rúgást. Nem megrendezett jelenet, egy felvétel a félmúltból. És jön az adat, hogy milyen mértékben nőtt a feketék száma az amerikai börtönökben a 20. század második felében, hogyan ítéltek el életfogytig olyanokat, akinek egyetlen bűnük drogbirtoklás volt és hogyan kezdték el a legszélesebb nyilvánosság előtt vadállatként megjeleníteni a feketéket. Nos, nem éppen az alkotmány tizenharmadik módosításának szellemében. Magyarul a film döntő állítása csupán annyi, hogy ellenséget gyártani rettenetesen könnyű, és tőlünk nézvést ez fájóan igaznak is tűnik.

A világ másik felén épp azon dúl a vita, vajon szemünket felnyitó, mesteri alkotás-e a 13TH vagy csak egy újabb manipulatív dokumentumfilm. Az biztos, hogy nehéz kivonni magunkat a hatása alól. És talán valamit tanulhatnánk is belőle.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.