Film

Az utolsó emberig

  • - kg -
  • 2016. december 24.

Film

Ideje megbocsátani Mel Gibsonnak! Talán jobb lett volna, ha valaki más és nem M. Gibson követel megbocsátást M. Gibsonnak, ám ha már így történt, így történt: a kiszolgáltatottak segítségére siető sztár azt sérelmezte nemrégiben, hogy még mindig azon a 8 dupla tequilán lovagol a sajtó, amely arra késztette jó 10 éve, hogy a zsidó világuralom természetéről értekezzen az őt épp ittas vezetésért letartóztató rend­őrnek. Igen, az ital szörnyű dolgokat művel, itt van mindjárt a Blood Father exalkesz, exbűnöző, minden tekintetben ex főhőse (címadási ősbűn egy régi Bruce Willis-film címét elsütni újból, már csak ezért is mellőznénk a magyar eredetit). Gibson, persze, nem a magyar cím­adók miatt pipul be, hanem mert filmbeli lányának csúnya képű mexikóiak akarnak rosszat a sivatagban, és ezt egy Gibson-kaliberű, tetovált apa nem tűrheti.

William H. Macy is feltűnik a tájban, ami rögtön aggodalomra ad okot, mert ez a pusztai-bosszúállós, macsós-motoros műfaj nem sok jót ígér a Macy-féle tűnődőbb alkatoknak, ám Macy csupán mellékszál, még ha elvarrandó is. Itt minden Gibsonról, a gibsoni arcot át- meg átszelő, kiszáradt patakmedrekre emlékeztető barázdák térképszerű feladványáról szól. Meg arról a Trump-szavazó Tél­apókra emlékeztető szakállcsodáról, mely a bűnbánó sztár arcát díszíti. De nemcsak a szakáll, hanem az egész film egy nagy bocsánatkérés: sorry a politikai korrektségért, bocs a jellemábrázolásban az elmúlt évtizedekben beállt finomságokért! Éljen a 80-as évek, éljenek a sivatagban székelő, szakállas tahók! Éljen, éljen!

Az ADS Service filmje

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.