Film

A Bigger Splash

  • - köves -
  • 2016. augusztus 14.

Film

Luca Gua­dagnino megindítóan iróniamentes „sztár vagyok és ember” ábrázolásának önnön komolysága sem tehet keresztbe, amikor olyan színészek művészkednek a festői dél-olasz szigeten, mint a némaságba burkolózó Tilda Swinton (rock­sztár) és a bánatát hiperaktivitásba fojtó Ralph Fiennes (a rocksztár régi szerelme). Az új szerelmek és frissebb húsok posztján sem csak mutatós testek, hanem korrekt színészek – Matthias Schoenaerts és Dakota Johnson – csábítgatnak: az előbbi némi kigyúrt morózusságot (fontos művésztulajdonság), az utóbbi lolitás csáberőt csempész a szép lassan érlelődő drámába. Ha netán elfelednénk, hogy itt valami makacsul érlelődik, forr, sőt, egyenesen bugyog, mert gyarló módon belefeledkeztünk a nekünk tetsző testrészekbe (a vetkőzési kényszer a realizmus része, hiszen délen meleg van), szóval, ha egy kicsit is ellankadna a drámai készenlét, egy-egy nem metafora, hanem egészen valódi kígyó kúszik be a képbe – lám, szegény hüllőket is elérte a színészi skatulya. Fiennes és Swinton kicsit jobban jártak a rájuk osztott szerepekkel, Tilda némasága (ó, igen, a rocksztárnak rosszak a hangszálai) és Ralph kapuzárási pánik performance-a kellemes változatosság mindkettejük repertoárjában. Ám az olyan közügyek, mint a menekültválság mintegy mellékes beleszövése a négyek luxusdrámájába, tán még a kígyóknál is kínosabb. Értjük, értjük, hogy európai művészként olykor előveszi az embert, hogy Európáról is mondjon valamit, de ennek inkább egy filmeseknek rendezett, brüsszeli állófogadáson lenne a helye.

Forgalmazza a JIL

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Ha nem látom, nincs

Sok barátság, családi kapcsolat ment 2010 óta gajra politikai vitákon, mostanában már leginkább csak a „lopásról” zajlik a süketek párbeszéde. A szándékos vagy motivált tudatlanság jelenségének több oka is lehet, de ennek stratégiai változata Orbán Viktor gazdaságpolitikai döntéseinél is érzékelhető.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.