Film

A Bigger Splash

  • - köves -
  • 2016. augusztus 14.

Film

Luca Gua­dagnino megindítóan iróniamentes „sztár vagyok és ember” ábrázolásának önnön komolysága sem tehet keresztbe, amikor olyan színészek művészkednek a festői dél-olasz szigeten, mint a némaságba burkolózó Tilda Swinton (rock­sztár) és a bánatát hiperaktivitásba fojtó Ralph Fiennes (a rocksztár régi szerelme). Az új szerelmek és frissebb húsok posztján sem csak mutatós testek, hanem korrekt színészek – Matthias Schoenaerts és Dakota Johnson – csábítgatnak: az előbbi némi kigyúrt morózusságot (fontos művésztulajdonság), az utóbbi lolitás csáberőt csempész a szép lassan érlelődő drámába. Ha netán elfelednénk, hogy itt valami makacsul érlelődik, forr, sőt, egyenesen bugyog, mert gyarló módon belefeledkeztünk a nekünk tetsző testrészekbe (a vetkőzési kényszer a realizmus része, hiszen délen meleg van), szóval, ha egy kicsit is ellankadna a drámai készenlét, egy-egy nem metafora, hanem egészen valódi kígyó kúszik be a képbe – lám, szegény hüllőket is elérte a színészi skatulya. Fiennes és Swinton kicsit jobban jártak a rájuk osztott szerepekkel, Tilda némasága (ó, igen, a rocksztárnak rosszak a hangszálai) és Ralph kapuzárási pánik performance-a kellemes változatosság mindkettejük repertoárjában. Ám az olyan közügyek, mint a menekültválság mintegy mellékes beleszövése a négyek luxusdrámájába, tán még a kígyóknál is kínosabb. Értjük, értjük, hogy európai művészként olykor előveszi az embert, hogy Európáról is mondjon valamit, de ennek inkább egy filmeseknek rendezett, brüsszeli állófogadáson lenne a helye.

Forgalmazza a JIL

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.