Film

A Bigger Splash

  • - köves -
  • 2016. augusztus 14.

Film

Luca Gua­dagnino megindítóan iróniamentes „sztár vagyok és ember” ábrázolásának önnön komolysága sem tehet keresztbe, amikor olyan színészek művészkednek a festői dél-olasz szigeten, mint a némaságba burkolózó Tilda Swinton (rock­sztár) és a bánatát hiperaktivitásba fojtó Ralph Fiennes (a rocksztár régi szerelme). Az új szerelmek és frissebb húsok posztján sem csak mutatós testek, hanem korrekt színészek – Matthias Schoenaerts és Dakota Johnson – csábítgatnak: az előbbi némi kigyúrt morózusságot (fontos művésztulajdonság), az utóbbi lolitás csáberőt csempész a szép lassan érlelődő drámába. Ha netán elfelednénk, hogy itt valami makacsul érlelődik, forr, sőt, egyenesen bugyog, mert gyarló módon belefeledkeztünk a nekünk tetsző testrészekbe (a vetkőzési kényszer a realizmus része, hiszen délen meleg van), szóval, ha egy kicsit is ellankadna a drámai készenlét, egy-egy nem metafora, hanem egészen valódi kígyó kúszik be a képbe – lám, szegény hüllőket is elérte a színészi skatulya. Fiennes és Swinton kicsit jobban jártak a rájuk osztott szerepekkel, Tilda némasága (ó, igen, a rocksztárnak rosszak a hangszálai) és Ralph kapuzárási pánik performance-a kellemes változatosság mindkettejük repertoárjában. Ám az olyan közügyek, mint a menekültválság mintegy mellékes beleszövése a négyek luxusdrámájába, tán még a kígyóknál is kínosabb. Értjük, értjük, hogy európai művészként olykor előveszi az embert, hogy Európáról is mondjon valamit, de ennek inkább egy filmeseknek rendezett, brüsszeli állófogadáson lenne a helye.

Forgalmazza a JIL

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.