A bor mindig jól jön – Francis Ford Coppola

Film

Annyi szó esik manapság a független filmkészítésről nálunk is, hogy úgy gondoltuk, megkérdezünk egy ősfüggetlent: el is küldtük kérdéseinket Francis Ford Coppolának. Borok, függetlenek, keresztapák, apokalipszisek, Tony Soprano és Han Solo – FFC válaszai következnek.

magyarnarancs.hu: Már a hetvenes években is független volt, a 2000-es évekre meg még függetlenebb lett: a legutóbbi három filmjét (Youth Without Youth, Tetro, Twixt) saját zsebből finanszírozta. Változott valami a függetlenek frontján?

false

Francis Ford Coppola: A harci helyzet nagyjából ugyanaz. Függetlennek lenni igazi szélmalomharc. A személyes hangvételű filmekhez mindig is piszok nehéz volt befektetőt találni, forgalmazót meg mégannyira. Így van ez ma is, azzal a csekély különbséggel, hogy ma talán még nehezebb rendes forgalmazót találni. Bár pénzt se könnyű. A legutolsó filmem, a Twixt (horrorfilm Val Kilmerrel – K. G.) igazán olcsó film volt, és mivel sosem mutatták be a mozik, ki tudta termelni a költségeit. És mivel a színészek szívesen dolgoznak izgalmas filmekben, nem követeltek megfizethetetlen gázsikat. A szakszervezeti minimumot persze nekünk is ki kellett pengetni.

magyarnarancs.hu: Nemcsak független filmkészítő, de független borkészítő is. A borbizniszből átcsoportosítható valami a filmek elkészítésére?

false

FFC: A borászat mindig jól jön, hogy legyen otthon egy kis tartalék.

magyarnarancs.hu: A Keresztapa sikere után Peter Bogdanovichcsal és William Friedkinnel megalapították a The Directors Companyt. Irigylésre méltó helyzetük volt: függetlenek voltak, miközben a Paramount stúdió állta a cechet, filmenként 3 millió dollárig. Ön szerint mi okozta a vállalkozás vesztét?

FFC: A vállalati struktúra pofonegyszerű volt. Ahhoz, hogy a Directors Company működni tudjon, mindhármunknak filmeket kellett volna készíteni. Ez nem egészen valósult meg. Bogdanovich kettőt csinált, én egyet, Friedkin meg nullát. Megbomlott az egyensúly. Ezen bukott meg a dolog.

Magánbeszélgetés (1974)

Magánbeszélgetés (1974)

 

magyarnarancs.hu: Friedkin azt írja a memoárjában, hogy ön megmutatta két cégtársának a Star Wars forgatókönyvét, de sem ő, sem Bogdanovich nem láttak fantáziát George Lucas filmjében. Megkérdeztük Bogdanovichot (interjúnk vele itt), de ő nem emlékszik az esetre. Valóban megtörtént?

FFC: Én nagyon is emlékszem rá, merthogy valóban így történt. Szerettem volna, ha George is részese lehet a mi hármunk vállalkozásának. Fiatal volt még, de már akkor is a legnagyobb rajongója voltam. Szívből remélem, hogy George hamarosan visszatér a kisebb, személyesebb hangvételű filmekhez. Ha segítség kell, én itt vagyok, amennyire tőlem telik, bármikor kész vagyok segíteni.

false

magyarnarancs.hu: Igaz, hogy Han Solo alakját Lucas önről mintázta?

FFC: Én is így hallottam.

magyarnarancs.hu: Két film, amely majdnem tönkretette a karrierjét: az egyik az Apokalipszis most, a másik a Tucker: az autóbolond. Melyiket volt nehezebb túlélni?

FFC: A Tucker a nyomába sem jön az Apokalipszisnek, már ami a leküzdendő akadályokat illeti. A produkció hatalmas mérete, a 17%-os banki kamat és az a széles körű elutasítás, amiben nekem és a produkciónak részem volt, óriási terhet rakott a vállamra.

magyarnarancs.hu: A fiatal rendezőkollégái közül kikre figyel?

FFC: Egymás sarkát tapossák a jobbnál jobb rendezők. David O. Russell, Wes Anderson, Steven Soderbergh, Paul Thomas Anderson és az én Sofiám (Sofia Coppola – K. G.) – ők már mind bizonyítottak.

magyarnarancs.hu: A Maffiózók című tévésorozat sokat köszönhet A Keresztapának. Ha James Gandolfini egy tízessel előbb születik, lett volna helye A Keresztapában?

FFC: Efelől semmi kétségem.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.