A bor mindig jól jön – Francis Ford Coppola

Film

Annyi szó esik manapság a független filmkészítésről nálunk is, hogy úgy gondoltuk, megkérdezünk egy ősfüggetlent: el is küldtük kérdéseinket Francis Ford Coppolának. Borok, függetlenek, keresztapák, apokalipszisek, Tony Soprano és Han Solo – FFC válaszai következnek.

magyarnarancs.hu: Már a hetvenes években is független volt, a 2000-es évekre meg még függetlenebb lett: a legutóbbi három filmjét (Youth Without Youth, Tetro, Twixt) saját zsebből finanszírozta. Változott valami a függetlenek frontján?

false

Francis Ford Coppola: A harci helyzet nagyjából ugyanaz. Függetlennek lenni igazi szélmalomharc. A személyes hangvételű filmekhez mindig is piszok nehéz volt befektetőt találni, forgalmazót meg mégannyira. Így van ez ma is, azzal a csekély különbséggel, hogy ma talán még nehezebb rendes forgalmazót találni. Bár pénzt se könnyű. A legutolsó filmem, a Twixt (horrorfilm Val Kilmerrel – K. G.) igazán olcsó film volt, és mivel sosem mutatták be a mozik, ki tudta termelni a költségeit. És mivel a színészek szívesen dolgoznak izgalmas filmekben, nem követeltek megfizethetetlen gázsikat. A szakszervezeti minimumot persze nekünk is ki kellett pengetni.

magyarnarancs.hu: Nemcsak független filmkészítő, de független borkészítő is. A borbizniszből átcsoportosítható valami a filmek elkészítésére?

false

FFC: A borászat mindig jól jön, hogy legyen otthon egy kis tartalék.

magyarnarancs.hu: A Keresztapa sikere után Peter Bogdanovichcsal és William Friedkinnel megalapították a The Directors Companyt. Irigylésre méltó helyzetük volt: függetlenek voltak, miközben a Paramount stúdió állta a cechet, filmenként 3 millió dollárig. Ön szerint mi okozta a vállalkozás vesztét?

FFC: A vállalati struktúra pofonegyszerű volt. Ahhoz, hogy a Directors Company működni tudjon, mindhármunknak filmeket kellett volna készíteni. Ez nem egészen valósult meg. Bogdanovich kettőt csinált, én egyet, Friedkin meg nullát. Megbomlott az egyensúly. Ezen bukott meg a dolog.

Magánbeszélgetés (1974)

Magánbeszélgetés (1974)

 

magyarnarancs.hu: Friedkin azt írja a memoárjában, hogy ön megmutatta két cégtársának a Star Wars forgatókönyvét, de sem ő, sem Bogdanovich nem láttak fantáziát George Lucas filmjében. Megkérdeztük Bogdanovichot (interjúnk vele itt), de ő nem emlékszik az esetre. Valóban megtörtént?

FFC: Én nagyon is emlékszem rá, merthogy valóban így történt. Szerettem volna, ha George is részese lehet a mi hármunk vállalkozásának. Fiatal volt még, de már akkor is a legnagyobb rajongója voltam. Szívből remélem, hogy George hamarosan visszatér a kisebb, személyesebb hangvételű filmekhez. Ha segítség kell, én itt vagyok, amennyire tőlem telik, bármikor kész vagyok segíteni.

false

magyarnarancs.hu: Igaz, hogy Han Solo alakját Lucas önről mintázta?

FFC: Én is így hallottam.

magyarnarancs.hu: Két film, amely majdnem tönkretette a karrierjét: az egyik az Apokalipszis most, a másik a Tucker: az autóbolond. Melyiket volt nehezebb túlélni?

FFC: A Tucker a nyomába sem jön az Apokalipszisnek, már ami a leküzdendő akadályokat illeti. A produkció hatalmas mérete, a 17%-os banki kamat és az a széles körű elutasítás, amiben nekem és a produkciónak részem volt, óriási terhet rakott a vállamra.

magyarnarancs.hu: A fiatal rendezőkollégái közül kikre figyel?

FFC: Egymás sarkát tapossák a jobbnál jobb rendezők. David O. Russell, Wes Anderson, Steven Soderbergh, Paul Thomas Anderson és az én Sofiám (Sofia Coppola – K. G.) – ők már mind bizonyítottak.

magyarnarancs.hu: A Maffiózók című tévésorozat sokat köszönhet A Keresztapának. Ha James Gandolfini egy tízessel előbb születik, lett volna helye A Keresztapában?

FFC: Efelől semmi kétségem.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.