A bor mindig jól jön – Francis Ford Coppola

Film

Annyi szó esik manapság a független filmkészítésről nálunk is, hogy úgy gondoltuk, megkérdezünk egy ősfüggetlent: el is küldtük kérdéseinket Francis Ford Coppolának. Borok, függetlenek, keresztapák, apokalipszisek, Tony Soprano és Han Solo – FFC válaszai következnek.

magyarnarancs.hu: Már a hetvenes években is független volt, a 2000-es évekre meg még függetlenebb lett: a legutóbbi három filmjét (Youth Without Youth, Tetro, Twixt) saját zsebből finanszírozta. Változott valami a függetlenek frontján?

false

Francis Ford Coppola: A harci helyzet nagyjából ugyanaz. Függetlennek lenni igazi szélmalomharc. A személyes hangvételű filmekhez mindig is piszok nehéz volt befektetőt találni, forgalmazót meg mégannyira. Így van ez ma is, azzal a csekély különbséggel, hogy ma talán még nehezebb rendes forgalmazót találni. Bár pénzt se könnyű. A legutolsó filmem, a Twixt (horrorfilm Val Kilmerrel – K. G.) igazán olcsó film volt, és mivel sosem mutatták be a mozik, ki tudta termelni a költségeit. És mivel a színészek szívesen dolgoznak izgalmas filmekben, nem követeltek megfizethetetlen gázsikat. A szakszervezeti minimumot persze nekünk is ki kellett pengetni.

magyarnarancs.hu: Nemcsak független filmkészítő, de független borkészítő is. A borbizniszből átcsoportosítható valami a filmek elkészítésére?

false

FFC: A borászat mindig jól jön, hogy legyen otthon egy kis tartalék.

magyarnarancs.hu: A Keresztapa sikere után Peter Bogdanovichcsal és William Friedkinnel megalapították a The Directors Companyt. Irigylésre méltó helyzetük volt: függetlenek voltak, miközben a Paramount stúdió állta a cechet, filmenként 3 millió dollárig. Ön szerint mi okozta a vállalkozás vesztét?

FFC: A vállalati struktúra pofonegyszerű volt. Ahhoz, hogy a Directors Company működni tudjon, mindhármunknak filmeket kellett volna készíteni. Ez nem egészen valósult meg. Bogdanovich kettőt csinált, én egyet, Friedkin meg nullát. Megbomlott az egyensúly. Ezen bukott meg a dolog.

Magánbeszélgetés (1974)

Magánbeszélgetés (1974)

 

magyarnarancs.hu: Friedkin azt írja a memoárjában, hogy ön megmutatta két cégtársának a Star Wars forgatókönyvét, de sem ő, sem Bogdanovich nem láttak fantáziát George Lucas filmjében. Megkérdeztük Bogdanovichot (interjúnk vele itt), de ő nem emlékszik az esetre. Valóban megtörtént?

FFC: Én nagyon is emlékszem rá, merthogy valóban így történt. Szerettem volna, ha George is részese lehet a mi hármunk vállalkozásának. Fiatal volt még, de már akkor is a legnagyobb rajongója voltam. Szívből remélem, hogy George hamarosan visszatér a kisebb, személyesebb hangvételű filmekhez. Ha segítség kell, én itt vagyok, amennyire tőlem telik, bármikor kész vagyok segíteni.

false

magyarnarancs.hu: Igaz, hogy Han Solo alakját Lucas önről mintázta?

FFC: Én is így hallottam.

magyarnarancs.hu: Két film, amely majdnem tönkretette a karrierjét: az egyik az Apokalipszis most, a másik a Tucker: az autóbolond. Melyiket volt nehezebb túlélni?

FFC: A Tucker a nyomába sem jön az Apokalipszisnek, már ami a leküzdendő akadályokat illeti. A produkció hatalmas mérete, a 17%-os banki kamat és az a széles körű elutasítás, amiben nekem és a produkciónak részem volt, óriási terhet rakott a vállamra.

magyarnarancs.hu: A fiatal rendezőkollégái közül kikre figyel?

FFC: Egymás sarkát tapossák a jobbnál jobb rendezők. David O. Russell, Wes Anderson, Steven Soderbergh, Paul Thomas Anderson és az én Sofiám (Sofia Coppola – K. G.) – ők már mind bizonyítottak.

magyarnarancs.hu: A Maffiózók című tévésorozat sokat köszönhet A Keresztapának. Ha James Gandolfini egy tízessel előbb születik, lett volna helye A Keresztapában?

FFC: Efelől semmi kétségem.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.