A bor mindig jól jön – Francis Ford Coppola

Film

Annyi szó esik manapság a független filmkészítésről nálunk is, hogy úgy gondoltuk, megkérdezünk egy ősfüggetlent: el is küldtük kérdéseinket Francis Ford Coppolának. Borok, függetlenek, keresztapák, apokalipszisek, Tony Soprano és Han Solo – FFC válaszai következnek.

magyarnarancs.hu: Már a hetvenes években is független volt, a 2000-es évekre meg még függetlenebb lett: a legutóbbi három filmjét (Youth Without Youth, Tetro, Twixt) saját zsebből finanszírozta. Változott valami a függetlenek frontján?

false

Francis Ford Coppola: A harci helyzet nagyjából ugyanaz. Függetlennek lenni igazi szélmalomharc. A személyes hangvételű filmekhez mindig is piszok nehéz volt befektetőt találni, forgalmazót meg mégannyira. Így van ez ma is, azzal a csekély különbséggel, hogy ma talán még nehezebb rendes forgalmazót találni. Bár pénzt se könnyű. A legutolsó filmem, a Twixt (horrorfilm Val Kilmerrel – K. G.) igazán olcsó film volt, és mivel sosem mutatták be a mozik, ki tudta termelni a költségeit. És mivel a színészek szívesen dolgoznak izgalmas filmekben, nem követeltek megfizethetetlen gázsikat. A szakszervezeti minimumot persze nekünk is ki kellett pengetni.

magyarnarancs.hu: Nemcsak független filmkészítő, de független borkészítő is. A borbizniszből átcsoportosítható valami a filmek elkészítésére?

false

FFC: A borászat mindig jól jön, hogy legyen otthon egy kis tartalék.

magyarnarancs.hu: A Keresztapa sikere után Peter Bogdanovichcsal és William Friedkinnel megalapították a The Directors Companyt. Irigylésre méltó helyzetük volt: függetlenek voltak, miközben a Paramount stúdió állta a cechet, filmenként 3 millió dollárig. Ön szerint mi okozta a vállalkozás vesztét?

FFC: A vállalati struktúra pofonegyszerű volt. Ahhoz, hogy a Directors Company működni tudjon, mindhármunknak filmeket kellett volna készíteni. Ez nem egészen valósult meg. Bogdanovich kettőt csinált, én egyet, Friedkin meg nullát. Megbomlott az egyensúly. Ezen bukott meg a dolog.

Magánbeszélgetés (1974)

Magánbeszélgetés (1974)

 

magyarnarancs.hu: Friedkin azt írja a memoárjában, hogy ön megmutatta két cégtársának a Star Wars forgatókönyvét, de sem ő, sem Bogdanovich nem láttak fantáziát George Lucas filmjében. Megkérdeztük Bogdanovichot (interjúnk vele itt), de ő nem emlékszik az esetre. Valóban megtörtént?

FFC: Én nagyon is emlékszem rá, merthogy valóban így történt. Szerettem volna, ha George is részese lehet a mi hármunk vállalkozásának. Fiatal volt még, de már akkor is a legnagyobb rajongója voltam. Szívből remélem, hogy George hamarosan visszatér a kisebb, személyesebb hangvételű filmekhez. Ha segítség kell, én itt vagyok, amennyire tőlem telik, bármikor kész vagyok segíteni.

false

magyarnarancs.hu: Igaz, hogy Han Solo alakját Lucas önről mintázta?

FFC: Én is így hallottam.

magyarnarancs.hu: Két film, amely majdnem tönkretette a karrierjét: az egyik az Apokalipszis most, a másik a Tucker: az autóbolond. Melyiket volt nehezebb túlélni?

FFC: A Tucker a nyomába sem jön az Apokalipszisnek, már ami a leküzdendő akadályokat illeti. A produkció hatalmas mérete, a 17%-os banki kamat és az a széles körű elutasítás, amiben nekem és a produkciónak részem volt, óriási terhet rakott a vállamra.

magyarnarancs.hu: A fiatal rendezőkollégái közül kikre figyel?

FFC: Egymás sarkát tapossák a jobbnál jobb rendezők. David O. Russell, Wes Anderson, Steven Soderbergh, Paul Thomas Anderson és az én Sofiám (Sofia Coppola – K. G.) – ők már mind bizonyítottak.

magyarnarancs.hu: A Maffiózók című tévésorozat sokat köszönhet A Keresztapának. Ha James Gandolfini egy tízessel előbb születik, lett volna helye A Keresztapában?

FFC: Efelől semmi kétségem.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.