A bor mindig jól jön – Francis Ford Coppola

Film

Annyi szó esik manapság a független filmkészítésről nálunk is, hogy úgy gondoltuk, megkérdezünk egy ősfüggetlent: el is küldtük kérdéseinket Francis Ford Coppolának. Borok, függetlenek, keresztapák, apokalipszisek, Tony Soprano és Han Solo – FFC válaszai következnek.

magyarnarancs.hu: Már a hetvenes években is független volt, a 2000-es évekre meg még függetlenebb lett: a legutóbbi három filmjét (Youth Without Youth, Tetro, Twixt) saját zsebből finanszírozta. Változott valami a függetlenek frontján?

false

Francis Ford Coppola: A harci helyzet nagyjából ugyanaz. Függetlennek lenni igazi szélmalomharc. A személyes hangvételű filmekhez mindig is piszok nehéz volt befektetőt találni, forgalmazót meg mégannyira. Így van ez ma is, azzal a csekély különbséggel, hogy ma talán még nehezebb rendes forgalmazót találni. Bár pénzt se könnyű. A legutolsó filmem, a Twixt (horrorfilm Val Kilmerrel – K. G.) igazán olcsó film volt, és mivel sosem mutatták be a mozik, ki tudta termelni a költségeit. És mivel a színészek szívesen dolgoznak izgalmas filmekben, nem követeltek megfizethetetlen gázsikat. A szakszervezeti minimumot persze nekünk is ki kellett pengetni.

magyarnarancs.hu: Nemcsak független filmkészítő, de független borkészítő is. A borbizniszből átcsoportosítható valami a filmek elkészítésére?

false

FFC: A borászat mindig jól jön, hogy legyen otthon egy kis tartalék.

magyarnarancs.hu: A Keresztapa sikere után Peter Bogdanovichcsal és William Friedkinnel megalapították a The Directors Companyt. Irigylésre méltó helyzetük volt: függetlenek voltak, miközben a Paramount stúdió állta a cechet, filmenként 3 millió dollárig. Ön szerint mi okozta a vállalkozás vesztét?

FFC: A vállalati struktúra pofonegyszerű volt. Ahhoz, hogy a Directors Company működni tudjon, mindhármunknak filmeket kellett volna készíteni. Ez nem egészen valósult meg. Bogdanovich kettőt csinált, én egyet, Friedkin meg nullát. Megbomlott az egyensúly. Ezen bukott meg a dolog.

Magánbeszélgetés (1974)

Magánbeszélgetés (1974)

 

magyarnarancs.hu: Friedkin azt írja a memoárjában, hogy ön megmutatta két cégtársának a Star Wars forgatókönyvét, de sem ő, sem Bogdanovich nem láttak fantáziát George Lucas filmjében. Megkérdeztük Bogdanovichot (interjúnk vele itt), de ő nem emlékszik az esetre. Valóban megtörtént?

FFC: Én nagyon is emlékszem rá, merthogy valóban így történt. Szerettem volna, ha George is részese lehet a mi hármunk vállalkozásának. Fiatal volt még, de már akkor is a legnagyobb rajongója voltam. Szívből remélem, hogy George hamarosan visszatér a kisebb, személyesebb hangvételű filmekhez. Ha segítség kell, én itt vagyok, amennyire tőlem telik, bármikor kész vagyok segíteni.

false

magyarnarancs.hu: Igaz, hogy Han Solo alakját Lucas önről mintázta?

FFC: Én is így hallottam.

magyarnarancs.hu: Két film, amely majdnem tönkretette a karrierjét: az egyik az Apokalipszis most, a másik a Tucker: az autóbolond. Melyiket volt nehezebb túlélni?

FFC: A Tucker a nyomába sem jön az Apokalipszisnek, már ami a leküzdendő akadályokat illeti. A produkció hatalmas mérete, a 17%-os banki kamat és az a széles körű elutasítás, amiben nekem és a produkciónak részem volt, óriási terhet rakott a vállamra.

magyarnarancs.hu: A fiatal rendezőkollégái közül kikre figyel?

FFC: Egymás sarkát tapossák a jobbnál jobb rendezők. David O. Russell, Wes Anderson, Steven Soderbergh, Paul Thomas Anderson és az én Sofiám (Sofia Coppola – K. G.) – ők már mind bizonyítottak.

magyarnarancs.hu: A Maffiózók című tévésorozat sokat köszönhet A Keresztapának. Ha James Gandolfini egy tízessel előbb születik, lett volna helye A Keresztapában?

FFC: Efelől semmi kétségem.

Figyelmébe ajánljuk