Film

Istenek kalapácsa

Film

Az antikvitás és a kora középkor közti zavaros időszak reneszánszát éli a vásznon. A peplumfilmek romantikájától mentes, realistának szánt és néhol a történelmi hitelesség - persze hiú - reményét dédelgető művek (Valhalla Rising, A kilencedik légió, A sas) sorát gyarapítja az Istenek kalapácsa is, amely sajnos leginkább csak zavarosságával és vérszomjával tüntet.

Filmünk készítői mintha a History Channel Vikingek c. historizáló kalandszériáját vették volna alapul, ám jóval kevesebb pénzből és kevesebb profizmussal dolgoztak. A naturalizmus így kimerül a rossz fogsorok, gondosan csapzott hajzatok és bőven ontott vér mutogatásában, ráadásul a történelmi hitelesség illúziója is összeomlik, ahogy a készítők egybemossák a pikt, kelta és viking kultúrát.

Ugyanakkor dicsérhető a hangulatos látvány, mely az aláfestő zenével leginkább egy metálzenekar klipjéhez teszi hasonlatossá a filmet. A másik pozitívum a következetesség; végéig a ráció pártján küzdünk a babonák és vallásos túlbuzgóság ellen. A logikát preferáló főhős mind népe pogány hitét, mind az újonnan tért hódító kereszténységet elítéli mint olyan gondolatrendszert, amely szellemi börtönbe kényszeríti és elvakítja az embert. Az ősi, véres rituálék szerint szerzi meg a hatalmat (testvér-, sőt anyagyilkosság is bejátszik), ám a népét már a felvilágosult, racionális gondolkodás erejével próbálja egyesíteni. E koncepció sajnos egyben a film gyengéje is, hisz a nemzetépítés, logika/ráció fogalmai ebben a formában még nem léteztek a korban. Kár.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.