Film

A búcsúkoncert

  • - kg -
  • 2013. július 20.

Film

Régóta él bennünk a gyanú, hogy a hegedűművészeknek sem könnyű. Ott van például a kvartettben játszás dilemmája, melynek lényegére egy rokon szakma, az egy csárdában való gruppendudálás kihívásai világítanak rá a legjobban.

De ne szaladjunk ennyire előre: Manhattanben járunk, a városban, mely finoman szitáló hóesésben minden más városnál alkalmasabb a komolyzenészek lelkében dúló finom viharok érzékeltetésére. Egy másodhegedűst látunk feltűnni a hóborította Central Park elégikusan lejtő lankáin; Philip Seymour Hoffman az, akit mintha csak a mélyen magukba forduló kocogók alakítására teremtett volna az off-Broadwayre sűrűn kilátogató jóisten. A másodhegedűsnek az a baja, hogy nem ő az elsőhegedűs. Az elsőhegedűsnek meg a másodhegedűs lánya a baja. Kihagytunk volna még egy vonóst? Igen, ki (ő a másodhegedűs szintén zenész felesége, aki az elsőhegedűs felé kacsingat), de a sok hegedű közt ideje megemlékezni a csellóról is: a vonósnégyes csellistáján, akit a minden hangszeren és lőfegyveren hitelesen játszó Christopher Walken alakít, a kezdődő Parkinson jelei mutatkoznak, s ez érzékenyen érinti a sok vonóst. Egyedül az időjárást hagyják hidegen a fokozódó kvartettfeszültségek: a hó finoman szitál, mint egy szép Pissarrón, az elsőhegedűs pedig olyan ridegen néz, mint Daniel Auteuil, midőn mizantróp hegedűkészítőt alakított egy másik vonós giccsben (Claude Sautet: Dermedt szív). Manhattanben sok hó esik, és sok szó esik Beethovenről, ám alighanem mindenki a dugásra gondol. Eretnek gondolat ez ilyen szépen szitáló hóesésben.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."