Film

A búcsúkoncert

  • - kg -
  • 2013. július 20.

Film

Régóta él bennünk a gyanú, hogy a hegedűművészeknek sem könnyű. Ott van például a kvartettben játszás dilemmája, melynek lényegére egy rokon szakma, az egy csárdában való gruppendudálás kihívásai világítanak rá a legjobban.

De ne szaladjunk ennyire előre: Manhattanben járunk, a városban, mely finoman szitáló hóesésben minden más városnál alkalmasabb a komolyzenészek lelkében dúló finom viharok érzékeltetésére. Egy másodhegedűst látunk feltűnni a hóborította Central Park elégikusan lejtő lankáin; Philip Seymour Hoffman az, akit mintha csak a mélyen magukba forduló kocogók alakítására teremtett volna az off-Broadwayre sűrűn kilátogató jóisten. A másodhegedűsnek az a baja, hogy nem ő az elsőhegedűs. Az elsőhegedűsnek meg a másodhegedűs lánya a baja. Kihagytunk volna még egy vonóst? Igen, ki (ő a másodhegedűs szintén zenész felesége, aki az elsőhegedűs felé kacsingat), de a sok hegedű közt ideje megemlékezni a csellóról is: a vonósnégyes csellistáján, akit a minden hangszeren és lőfegyveren hitelesen játszó Christopher Walken alakít, a kezdődő Parkinson jelei mutatkoznak, s ez érzékenyen érinti a sok vonóst. Egyedül az időjárást hagyják hidegen a fokozódó kvartettfeszültségek: a hó finoman szitál, mint egy szép Pissarrón, az elsőhegedűs pedig olyan ridegen néz, mint Daniel Auteuil, midőn mizantróp hegedűkészítőt alakított egy másik vonós giccsben (Claude Sautet: Dermedt szív). Manhattanben sok hó esik, és sok szó esik Beethovenről, ám alighanem mindenki a dugásra gondol. Eretnek gondolat ez ilyen szépen szitáló hóesésben.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.