Nyaktörő

Steven Soderbergh: A bűn hálójában

  • - kg -
  • 2012. március 13.

Film

Hiába a profi embermentés Barcelonában, ha Dublinban már gyanús, hogy az Amerikából irányított akció hátterében valakik (McGregor? Douglas? Banderas?) csinos lyukat formázó fejlövéssel szeretnék honorálni a bevetést. Mit tehet ilyenkor az ember lánya, akin annyi az izom, hogy túlsúlyt kell fizetnie repüléskor, és akit a vegyes harcművészetek sztárja, az MMA (Mixed Martial Arts) ikonja, egyszersmind Steven Soderbergh kiszemeltje, Gina Carano alakít. A rendezői utasítás alighanem egy "go Gina go" lehetett, és miközben Gina go, Soderbergh körbeveszi kísérleti alanyát egy csomó katasztrófafilmes zsánerelemmel.


 

Elnézést, nem is, az a rendező előző filmje volt, mostanság egyik "soderbergh" olyan, mint a másik, szóval, ez a mostani nem vírusos, hanem ügynökös, a csőbehúzott ügynök filmje, a likvidálandók listájára felírt szupercsajé, aki roppant haragjában rátarti férfinyakakat roppant el, és híres férfikoponyákat alakít át Picasso modorában. Egy női Machete ő (Carano és Trejo: két vállban és mimikában egyező színész), aki lehetne akár vidám figura is, ha Soderbergh nem venné már megint olyan komolyan magát, és nem mindig a legvagányabb beállítást keresné. A kísérletező kedvű rendező szeret a társművészetek képviselőivel forgatni: nemrég (The Girlfriend Experience) egy pornósztárt tett meg főszereplőnek, most meg egy bunyós csajt. Carano lírája a lábában van, rúgásban hoz újat a túltrenírozott színészek mezőnyében. Ez kísérletnek jó, filmnek viszont kevés, még ha helyenként szórakoztató is.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.