tévésmaci

A móló hódja

  • tévésmaci
  • 2022. szeptember 28.

Film

Amikor Sztupa és Troché első királyságukat ülték, övék volt minden a Láng Kálmán utcától a munkásotthonig, az MHK-pályától a vízi telepig minden, de minden.

Csak történeteik nem voltak, nem maradtak, pusztán Ómafa emlékezetének minduntalan felgyűrődő rongyszőnyege. Amikor mentek, akkor nem mentek sehová, vagy nem tudta senki, hogy hová mennek, az utca megvolt, a ház száma is, amely előtt épp elhaladtak, s megvolt az irány is, a piac felé, a gyár felé, az iskola felé, de hogy odaértek-e, hogy megálltak-e ott, vagy továbbhaladtak, azt nem tartotta számon senki, csupán azt, hogy uralkodtak. Ha mentek valahová, akkor uralkodni mentek, ha voltak valahol, ott uralkodtak. Hogy viszont mások mit csináltak, hogy a sokaság miben mesterkedett, azt lehetett tudni. A piacon pingált fakanalakkal csapkodták a csinos lányok fenekét a hirtelen nekibátorodott ifjak s a meglett férfiak, ezen kacagni illett, de lett belőle pofozkodás is. A dolgozók bevitték a gyerekeiket a gyárba, volt hűsítő és valami gázpalackszerű szarból szódát is lehetett spriccelni műanyag pohárba, s a gyerekek elszöktek a kerékpárgyárba, mert a gyár sokféle gyár volt, csak az öntöde nem nagyon érdekelt senkit, pedig az sosem állt le, talán csak ilyenkor mégis. A szökött gyerekek a kerékpárgyárban teletömködték ruhájuk réseit, zsebeit, kabátkájuk ujját, pedig tavasz volt, nem is kellett már kabát, biciklicsengőkkel, macskaszemekkel, pedállal, s reszkettek, hogy kifelé a portás ne állítsa meg őket, mert akkor apát biztos kirúgják, s ők meg mehetnek a javítóba.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.