tévésmaci

A móló hódja

  • tévésmaci
  • 2022. szeptember 28.

Film

Amikor Sztupa és Troché első királyságukat ülték, övék volt minden a Láng Kálmán utcától a munkásotthonig, az MHK-pályától a vízi telepig minden, de minden.

Csak történeteik nem voltak, nem maradtak, pusztán Ómafa emlékezetének minduntalan felgyűrődő rongyszőnyege. Amikor mentek, akkor nem mentek sehová, vagy nem tudta senki, hogy hová mennek, az utca megvolt, a ház száma is, amely előtt épp elhaladtak, s megvolt az irány is, a piac felé, a gyár felé, az iskola felé, de hogy odaértek-e, hogy megálltak-e ott, vagy továbbhaladtak, azt nem tartotta számon senki, csupán azt, hogy uralkodtak. Ha mentek valahová, akkor uralkodni mentek, ha voltak valahol, ott uralkodtak. Hogy viszont mások mit csináltak, hogy a sokaság miben mesterkedett, azt lehetett tudni. A piacon pingált fakanalakkal csapkodták a csinos lányok fenekét a hirtelen nekibátorodott ifjak s a meglett férfiak, ezen kacagni illett, de lett belőle pofozkodás is. A dolgozók bevitték a gyerekeiket a gyárba, volt hűsítő és valami gázpalackszerű szarból szódát is lehetett spriccelni műanyag pohárba, s a gyerekek elszöktek a kerékpárgyárba, mert a gyár sokféle gyár volt, csak az öntöde nem nagyon érdekelt senkit, pedig az sosem állt le, talán csak ilyenkor mégis. A szökött gyerekek a kerékpárgyárban teletömködték ruhájuk réseit, zsebeit, kabátkájuk ujját, pedig tavasz volt, nem is kellett már kabát, biciklicsengőkkel, macskaszemekkel, pedállal, s reszkettek, hogy kifelé a portás ne állítsa meg őket, mert akkor apát biztos kirúgják, s ők meg mehetnek a javítóba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.