Film

A múmia

  • - kg -
  • 2017. július 15.

Film

Tom Cruise-t élő istenné akarja tenni a filmtörténet híres szörnyetege, az ezúttal női alakot öltő múmia, de hát Tom Cruise már réges-rég egy élő isten, így semmi értelme az egésznek. Az új Múmia-filmnek az lenne az értelme, hogy ismét ellepjék a vásznat a Universal klasszikus szörnyei (felkészül Frankenstein teremtménye), ennek a franchise osztályon kiérlelt koncepciónak az első fecskéje Tom Cruise találkozása az ókori némberrel. Az új idők új múmiája nagy érdeklődést tanúsít Tom felsőteste iránt, ezzel alighanem sok múmia lehet így, de ’32-ben még más volt a helyzet, Boris Karloff klasszikus Múmia-felfogásába ilyesmi nem fért bele. Cruise-t egyébként derűt sugárzó sírrablóként írták a történetbe, amolyan könnyed fickó, aki golyózáporban is poénképes, és csak átok hatására komorul el. Ilyenkor a film is veszít ólmos könnyedségéből, a szereplők meg olyanokat mondanak ókoriul, hogy „hamarosan ránk virrad”. Veszélyes szókombó ez, aki „ránk virrad”-ot mond, jobb, ha lehúz előbb néhány évtizedet a Royal Shakespeare Companyben. A filmben szerepelnek még zombik, keresztes lovagok, kereszteslovag-zombik és víz alatti kereszteslovag-zombik – kezdő színészeknek ez is jól mutat a cv-jükben. Russell Crowe-t se felejtsük ki, ő Dr. Jekyll, vicsorog kettőt, és már le is játszott mindenkit. Pedig a gyorsan oszló múmiacsajnak 2×2 szemgolyója van, az se semmi. Az extra golyókkal nyilván már a jövőbe néz (a jövő meg őbelé), és látja, hogy a Universal-szörnyek sorában jön a Láthatatlan Ember, akit alakíthatna bárki, de Johnny Depp fog nem látszani.

A UIP–Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.