Film

Ördög az egészben

Mundruczó Kornél: Jupiter holdja

Film

A filmterv már akkor készen volt, amikor Bakondi György még a tűzoltók között próbálta megvalósítani önmagát, a rendező azt is nyilatkozta, hogy a Jupiter holdja eredetileg „valamikor a jövőben” játszódott volna.

Csakhogy mire forgatni kezdtek, jelentősen megváltozott a helyzet, és hiába mondta azt is Mundruczó Kornél, hogy „nem vagyok az a rendező, aki forró politikai témákra támaszkodik”, ennél forróbb, ráadásul ellentmondásosabb és megosztóbb politikai témát aligha találhatott volna.

No, de létezhet-e annál nemesebb művészi kihívás, mint örök érvényű igazságot felmutatni? Pláne egy olyan közegben, amelyben a politika csődöt mondott, a józan megfontolásokat pedig teljesen háttérbe szorította a hisztéria. Mundruczó nagyszabású vállalása mögött sejteni véljük e patetikus hozzáállást, de sokkal feltűnőbb és kézzelfoghatóbb egy másik – kibékíthetetlennek tűnő – ellentét feloldására tett kísérlet, a vegytiszta hollywoodi sémák idézőjelek nélküli használata egy ún. művészfilmben. Pontosabban egy kelet-európai művészfilmben, hiszen bizonyos körökben ma már simán leművészfilmezik Guillermo del Toro, Alejandro G. Iñárritu, Tim Burton, sőt Ridley Scott dolgait is.

Egy menekült fiút meglőnek a zöldhatáron, de nem hal meg, hanem különleges képességre tesz szert: repülni kezd, amiből a befogadótáborban dolgozó orvos igyekszik hasznot húzni… Noha a történet e csoda körül bonyolódik, sokkal nagyobb csoda, hogy magyar filmben hollywoodi mércével is vállalható jelenetek sorát látni, legyen szó égben lebegésről, rendőrségi rajtaütésről vagy akár autós üldözésről. Ugyancsak hatásosak a menekültek befogadóállomását, a Keleti pályaudvar előtti sátorvárost ábrázoló, fullasztóan életszerű képsorok – Rév Marcell hibátlan operatőri munkát végzett –, de a színészekre sem panaszkodhatunk: jól működik az orvos és a fiú (Merab Ninidze és Jéger Zsombor) menekülő párosa, de a hazai filmezés olyan „szimbolikus” figurái, mint Cserhalmi György, Mucsi Zoltán vagy Haumann Péter sem csupán a rutinos mellékszereplők.

Mindezt azért érdemes hangsúlyozni, mert a Jupiter holdja külön-külön, az összes részletében profin kivitelezett, emlékezetes jelenetek sora, a baj csak az, hogy amint összeáll a kép, minden jó szándék ellenére is egyértelművé válik a kudarc. Nem azért, mert nem lehet egyszerre rendezői koncepció tárgya Bakondi György munkásságának igazolása (budapesti metrót robbant a migráns) és legvadabb rémálma (elmenekül a rendőrök elől a repülő migráns), még csak nem is azért, mert hiányzik belőle valamiféle állásfoglalás. Az igazi baj az, hogy Mundruczó – interjúnkban is elmondott – szándéka, hogy „mindent a maga komplexitásában” akarjon megmutatni, nem csak felesleges túlvállalás, de valamiféle szerepzavar is.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.