Film

Ördög az egészben

Mundruczó Kornél: Jupiter holdja

Film

A filmterv már akkor készen volt, amikor Bakondi György még a tűzoltók között próbálta megvalósítani önmagát, a rendező azt is nyilatkozta, hogy a Jupiter holdja eredetileg „valamikor a jövőben” játszódott volna.

Csakhogy mire forgatni kezdtek, jelentősen megváltozott a helyzet, és hiába mondta azt is Mundruczó Kornél, hogy „nem vagyok az a rendező, aki forró politikai témákra támaszkodik”, ennél forróbb, ráadásul ellentmondásosabb és megosztóbb politikai témát aligha találhatott volna.

No, de létezhet-e annál nemesebb művészi kihívás, mint örök érvényű igazságot felmutatni? Pláne egy olyan közegben, amelyben a politika csődöt mondott, a józan megfontolásokat pedig teljesen háttérbe szorította a hisztéria. Mundruczó nagyszabású vállalása mögött sejteni véljük e patetikus hozzáállást, de sokkal feltűnőbb és kézzelfoghatóbb egy másik – kibékíthetetlennek tűnő – ellentét feloldására tett kísérlet, a vegytiszta hollywoodi sémák idézőjelek nélküli használata egy ún. művészfilmben. Pontosabban egy kelet-európai művészfilmben, hiszen bizonyos körökben ma már simán leművészfilmezik Guillermo del Toro, Alejandro G. Iñárritu, Tim Burton, sőt Ridley Scott dolgait is.

Egy menekült fiút meglőnek a zöldhatáron, de nem hal meg, hanem különleges képességre tesz szert: repülni kezd, amiből a befogadótáborban dolgozó orvos igyekszik hasznot húzni… Noha a történet e csoda körül bonyolódik, sokkal nagyobb csoda, hogy magyar filmben hollywoodi mércével is vállalható jelenetek sorát látni, legyen szó égben lebegésről, rendőrségi rajtaütésről vagy akár autós üldözésről. Ugyancsak hatásosak a menekültek befogadóállomását, a Keleti pályaudvar előtti sátorvárost ábrázoló, fullasztóan életszerű képsorok – Rév Marcell hibátlan operatőri munkát végzett –, de a színészekre sem panaszkodhatunk: jól működik az orvos és a fiú (Merab Ninidze és Jéger Zsombor) menekülő párosa, de a hazai filmezés olyan „szimbolikus” figurái, mint Cserhalmi György, Mucsi Zoltán vagy Haumann Péter sem csupán a rutinos mellékszereplők.

Mindezt azért érdemes hangsúlyozni, mert a Jupiter holdja külön-külön, az összes részletében profin kivitelezett, emlékezetes jelenetek sora, a baj csak az, hogy amint összeáll a kép, minden jó szándék ellenére is egyértelművé válik a kudarc. Nem azért, mert nem lehet egyszerre rendezői koncepció tárgya Bakondi György munkásságának igazolása (budapesti metrót robbant a migráns) és legvadabb rémálma (elmenekül a rendőrök elől a repülő migráns), még csak nem is azért, mert hiányzik belőle valamiféle állásfoglalás. Az igazi baj az, hogy Mundruczó – interjúnkban is elmondott – szándéka, hogy „mindent a maga komplexitásában” akarjon megmutatni, nem csak felesleges túlvállalás, de valamiféle szerepzavar is.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.