Film

A pap gyermekei

  • 2014. augusztus 19.

Film

Az adriai szigetecske lakossága egyre csak fogy; több a temetés, mint a keresztelő; aki gyerekre vágyik, az nem tud megfoganni, az amúgy meglehetősen aktív nemi életet élő helybéliek meg többet járnak óvszerért a trafikoshoz, mint gyónni. A patrióta gyógyszertáros sem nézi jó szemmel, hogy fogyik a horvát.

Ám a szigetre érkezett ifjú káplán fejéből kipattan a nagyszerű gondolat (kondomokat kilyukasztani, antibébi-tablettákat vitaminra cserélni), amely nemcsak megmenti a falucskát az elnéptelenedéstől, de a gyermekáldások számának hirtelen megnövekedése után érkező csodaváró turisták inváziójának következtében anyagilag is felvirágzik az amúgy elhagyatott földdarab.

Parabola akar itten kerekedni, amelyből ki kéne, hogy rajzolódjék számtalan kelet-európai frusztrációnk abszurditása. Megkapja a magáét a nacionalizmus és a homofóbia, a provinciális beszűkültség, a politikusi álszentség és a balkáni vérmesség. Vinko Bresan rendező sok cseh filmet nézett, bele-belesandított Kusturica munkáiba (aki maga is rájárt Makavejevre), és Fellinit is ismeri. Azt is tudja, hogy egy ilyen zárt közösségben játszódó vígjátékban kizárólag csodabogaraknak van hely, s hozza is a lököttségi sztenderdet. Viszont, bár eleinte igyekszik elkerülni, hogy a legkézenfekvőbb alanyon köszörülje a nyelvét, végül csak nem támad jobb ötlete, mint a katolikus egyházat tenni meg minden rossz okozójának. Úgynevezett humorral, persze. Amibe azért éppúgy belefér egy kórházba késve szállított vetélő nő, mint egy öngyilkosságban elhunyt vízihulla.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.