Film

A pap gyermekei

  • 2014. augusztus 19.

Film

Az adriai szigetecske lakossága egyre csak fogy; több a temetés, mint a keresztelő; aki gyerekre vágyik, az nem tud megfoganni, az amúgy meglehetősen aktív nemi életet élő helybéliek meg többet járnak óvszerért a trafikoshoz, mint gyónni. A patrióta gyógyszertáros sem nézi jó szemmel, hogy fogyik a horvát.

Ám a szigetre érkezett ifjú káplán fejéből kipattan a nagyszerű gondolat (kondomokat kilyukasztani, antibébi-tablettákat vitaminra cserélni), amely nemcsak megmenti a falucskát az elnéptelenedéstől, de a gyermekáldások számának hirtelen megnövekedése után érkező csodaváró turisták inváziójának következtében anyagilag is felvirágzik az amúgy elhagyatott földdarab.

Parabola akar itten kerekedni, amelyből ki kéne, hogy rajzolódjék számtalan kelet-európai frusztrációnk abszurditása. Megkapja a magáét a nacionalizmus és a homofóbia, a provinciális beszűkültség, a politikusi álszentség és a balkáni vérmesség. Vinko Bresan rendező sok cseh filmet nézett, bele-belesandított Kusturica munkáiba (aki maga is rájárt Makavejevre), és Fellinit is ismeri. Azt is tudja, hogy egy ilyen zárt közösségben játszódó vígjátékban kizárólag csodabogaraknak van hely, s hozza is a lököttségi sztenderdet. Viszont, bár eleinte igyekszik elkerülni, hogy a legkézenfekvőbb alanyon köszörülje a nyelvét, végül csak nem támad jobb ötlete, mint a katolikus egyházat tenni meg minden rossz okozójának. Úgynevezett humorral, persze. Amibe azért éppúgy belefér egy kórházba késve szállított vetélő nő, mint egy öngyilkosságban elhunyt vízihulla.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.