Film

A pap gyermekei

  • 2014. augusztus 19.

Film

Az adriai szigetecske lakossága egyre csak fogy; több a temetés, mint a keresztelő; aki gyerekre vágyik, az nem tud megfoganni, az amúgy meglehetősen aktív nemi életet élő helybéliek meg többet járnak óvszerért a trafikoshoz, mint gyónni. A patrióta gyógyszertáros sem nézi jó szemmel, hogy fogyik a horvát.

Ám a szigetre érkezett ifjú káplán fejéből kipattan a nagyszerű gondolat (kondomokat kilyukasztani, antibébi-tablettákat vitaminra cserélni), amely nemcsak megmenti a falucskát az elnéptelenedéstől, de a gyermekáldások számának hirtelen megnövekedése után érkező csodaváró turisták inváziójának következtében anyagilag is felvirágzik az amúgy elhagyatott földdarab.

Parabola akar itten kerekedni, amelyből ki kéne, hogy rajzolódjék számtalan kelet-európai frusztrációnk abszurditása. Megkapja a magáét a nacionalizmus és a homofóbia, a provinciális beszűkültség, a politikusi álszentség és a balkáni vérmesség. Vinko Bresan rendező sok cseh filmet nézett, bele-belesandított Kusturica munkáiba (aki maga is rájárt Makavejevre), és Fellinit is ismeri. Azt is tudja, hogy egy ilyen zárt közösségben játszódó vígjátékban kizárólag csodabogaraknak van hely, s hozza is a lököttségi sztenderdet. Viszont, bár eleinte igyekszik elkerülni, hogy a legkézenfekvőbb alanyon köszörülje a nyelvét, végül csak nem támad jobb ötlete, mint a katolikus egyházat tenni meg minden rossz okozójának. Úgynevezett humorral, persze. Amibe azért éppúgy belefér egy kórházba késve szállított vetélő nő, mint egy öngyilkosságban elhunyt vízihulla.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.