Film

Tengerre várva

Film

A kazah halász, a tenger és a mágikus realizmus - ez lenne dióhéjban Bakhtyar Khudojnazarov ("Közép-Ázsia Kusturicája") története.

A mágikus realizmus persze túlzás, valóságtól elemelt motívumok erdejében járunk. De ahogy Marat, a főszereplő nem találja a tengert, úgy a néző sem a megfejtést. Csakhogy a metaforák kibontásának hiánya nem a művészi értéket, csak az érthetetlenséget növeli. Pedig önmagában véve szép, küzdelmes film ez (s igazán kár, hogy a mozi pang az ürességtől). Marat valamelyik közép-ázsiai halászfaluban él, mígnem egy nap a hatalmas vihar eltünteti a tengert. Lehet ez átok, isteni büntetés, akármelyik értelmezés beleférhet, bár a film végén felvillantott bibliai idézet nem megoldásnak, inkább zavaró giccsnek tűnik. Mindenesetre a mondott vihart csak Marat éli túl, a legénysége és a felesége is köddé lesz a tengerrel együtt. A halászatból élő falu sivataggá válik, újra meg kellene tanulni élni, immáron az új körülmények közt. Ám az esetet feldolgozni képtelen Marat csak vonszolja tevéivel a tenger lehetséges helye felé roncs hajóját, méterről méterre araszolván a kietlen tájban és saját bűntudatában. Bonyolítja a dolgot némi szerelmi háromszög is, de nem bántó közhelyességgel, nem túlhangsúlyozva. Szép emberi sorsokat kapunk, különösebb magyarázatok nélkül, de nem kidolgozatlanul. Sok melankólia, igéző képek: eltekintve a tengeri vihart és a "csodát" megjeleníteni próbáló borzalmas számítógépes grafikától, a felvételek dokumentumfilmbe illőek. E nagyon erős képi narráció menti meg végül Marat tengerét...

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.