Film

Tengerre várva

Film

A kazah halász, a tenger és a mágikus realizmus - ez lenne dióhéjban Bakhtyar Khudojnazarov ("Közép-Ázsia Kusturicája") története.

A mágikus realizmus persze túlzás, valóságtól elemelt motívumok erdejében járunk. De ahogy Marat, a főszereplő nem találja a tengert, úgy a néző sem a megfejtést. Csakhogy a metaforák kibontásának hiánya nem a művészi értéket, csak az érthetetlenséget növeli. Pedig önmagában véve szép, küzdelmes film ez (s igazán kár, hogy a mozi pang az ürességtől). Marat valamelyik közép-ázsiai halászfaluban él, mígnem egy nap a hatalmas vihar eltünteti a tengert. Lehet ez átok, isteni büntetés, akármelyik értelmezés beleférhet, bár a film végén felvillantott bibliai idézet nem megoldásnak, inkább zavaró giccsnek tűnik. Mindenesetre a mondott vihart csak Marat éli túl, a legénysége és a felesége is köddé lesz a tengerrel együtt. A halászatból élő falu sivataggá válik, újra meg kellene tanulni élni, immáron az új körülmények közt. Ám az esetet feldolgozni képtelen Marat csak vonszolja tevéivel a tenger lehetséges helye felé roncs hajóját, méterről méterre araszolván a kietlen tájban és saját bűntudatában. Bonyolítja a dolgot némi szerelmi háromszög is, de nem bántó közhelyességgel, nem túlhangsúlyozva. Szép emberi sorsokat kapunk, különösebb magyarázatok nélkül, de nem kidolgozatlanul. Sok melankólia, igéző képek: eltekintve a tengeri vihart és a "csodát" megjeleníteni próbáló borzalmas számítógépes grafikától, a felvételek dokumentumfilmbe illőek. E nagyon erős képi narráció menti meg végül Marat tengerét...

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.