Film

Tengerre várva

Film

A kazah halász, a tenger és a mágikus realizmus - ez lenne dióhéjban Bakhtyar Khudojnazarov ("Közép-Ázsia Kusturicája") története.

A mágikus realizmus persze túlzás, valóságtól elemelt motívumok erdejében járunk. De ahogy Marat, a főszereplő nem találja a tengert, úgy a néző sem a megfejtést. Csakhogy a metaforák kibontásának hiánya nem a művészi értéket, csak az érthetetlenséget növeli. Pedig önmagában véve szép, küzdelmes film ez (s igazán kár, hogy a mozi pang az ürességtől). Marat valamelyik közép-ázsiai halászfaluban él, mígnem egy nap a hatalmas vihar eltünteti a tengert. Lehet ez átok, isteni büntetés, akármelyik értelmezés beleférhet, bár a film végén felvillantott bibliai idézet nem megoldásnak, inkább zavaró giccsnek tűnik. Mindenesetre a mondott vihart csak Marat éli túl, a legénysége és a felesége is köddé lesz a tengerrel együtt. A halászatból élő falu sivataggá válik, újra meg kellene tanulni élni, immáron az új körülmények közt. Ám az esetet feldolgozni képtelen Marat csak vonszolja tevéivel a tenger lehetséges helye felé roncs hajóját, méterről méterre araszolván a kietlen tájban és saját bűntudatában. Bonyolítja a dolgot némi szerelmi háromszög is, de nem bántó közhelyességgel, nem túlhangsúlyozva. Szép emberi sorsokat kapunk, különösebb magyarázatok nélkül, de nem kidolgozatlanul. Sok melankólia, igéző képek: eltekintve a tengeri vihart és a "csodát" megjeleníteni próbáló borzalmas számítógépes grafikától, a felvételek dokumentumfilmbe illőek. E nagyon erős képi narráció menti meg végül Marat tengerét...

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.