Film

Tengerre várva

Film

A kazah halász, a tenger és a mágikus realizmus - ez lenne dióhéjban Bakhtyar Khudojnazarov ("Közép-Ázsia Kusturicája") története.

A mágikus realizmus persze túlzás, valóságtól elemelt motívumok erdejében járunk. De ahogy Marat, a főszereplő nem találja a tengert, úgy a néző sem a megfejtést. Csakhogy a metaforák kibontásának hiánya nem a művészi értéket, csak az érthetetlenséget növeli. Pedig önmagában véve szép, küzdelmes film ez (s igazán kár, hogy a mozi pang az ürességtől). Marat valamelyik közép-ázsiai halászfaluban él, mígnem egy nap a hatalmas vihar eltünteti a tengert. Lehet ez átok, isteni büntetés, akármelyik értelmezés beleférhet, bár a film végén felvillantott bibliai idézet nem megoldásnak, inkább zavaró giccsnek tűnik. Mindenesetre a mondott vihart csak Marat éli túl, a legénysége és a felesége is köddé lesz a tengerrel együtt. A halászatból élő falu sivataggá válik, újra meg kellene tanulni élni, immáron az új körülmények közt. Ám az esetet feldolgozni képtelen Marat csak vonszolja tevéivel a tenger lehetséges helye felé roncs hajóját, méterről méterre araszolván a kietlen tájban és saját bűntudatában. Bonyolítja a dolgot némi szerelmi háromszög is, de nem bántó közhelyességgel, nem túlhangsúlyozva. Szép emberi sorsokat kapunk, különösebb magyarázatok nélkül, de nem kidolgozatlanul. Sok melankólia, igéző képek: eltekintve a tengeri vihart és a "csodát" megjeleníteni próbáló borzalmas számítógépes grafikától, a felvételek dokumentumfilmbe illőek. E nagyon erős képi narráció menti meg végül Marat tengerét...

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.