Film

A majmok bolygója - Forradalom

  • - kg -
  • 2014. augusztus 19.

Film

Mind közül a legnagyobb majom a filmben embert alakító Gary Oldman, aki nemrégiben a Playboyt beszélte tele Mel Gibsont felmentő hülyeségeivel (majd a Jimmy Kimmel Live-ban meakulpázott menetrendszerűen). Az igazi majmok közül viszont még mindig Caesar viszi a prímet; remek harcos, odaadó apó és lelkesítő vezér, aki előtt meghajlik az is, aki egyébként nagyon nem ért egyet a főnök fennen hangoztatott "majom nem öl majmot" elvével.

Persze felütik a fejüket az emberek is, már az a kevés, aki az első és második rész között kitört világméretű kórban nem veszett oda. Oldmant már említettük, ő nem veszett, sőt, a szemüvege is megmenekült, a józanságot és bátorságot viszont nem ő, hanem Jason Clarke hivatott átvinni a túlpartra. Az ausztrál jól adta a CIA kínzásspecialistáját a Zero Dark Thirtyben, de itt semmi dolga, csak rezignáltan néz, amerre fennforgás van. Az pedig nagyon van: Caesart galád módon letaszítja trónjáról egy fajtabéli, aki lovon ülve, mindkét kezében gépfegyverrel ront az emberekre. A látványos majomakciók közepette a főemlősök egy kezdő KDNP-s szókészletével ("család, otthon, jövő") fejezik ki a bennük dúló gondolatokat, ám mivel majmok, inkább a beszéd heroikus képessége számít, mintsem a szlogenek egyszerűsége. A végére persze kiderül, hogy a majom is csak ember, de az ide vezető út remek majom-majom, majom-medve és majom-ember küzdelmekkel van kikövezve. Az előző rész meglepetésfaktora a múlté, ami maradt, az egy korrekt majomakciófilm - ha nem is az év, de a hét akciófilmje mindenképpen.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.