Film

A majmok bolygója - Forradalom

  • - kg -
  • 2014. augusztus 19.

Film

Mind közül a legnagyobb majom a filmben embert alakító Gary Oldman, aki nemrégiben a Playboyt beszélte tele Mel Gibsont felmentő hülyeségeivel (majd a Jimmy Kimmel Live-ban meakulpázott menetrendszerűen). Az igazi majmok közül viszont még mindig Caesar viszi a prímet; remek harcos, odaadó apó és lelkesítő vezér, aki előtt meghajlik az is, aki egyébként nagyon nem ért egyet a főnök fennen hangoztatott "majom nem öl majmot" elvével.

Persze felütik a fejüket az emberek is, már az a kevés, aki az első és második rész között kitört világméretű kórban nem veszett oda. Oldmant már említettük, ő nem veszett, sőt, a szemüvege is megmenekült, a józanságot és bátorságot viszont nem ő, hanem Jason Clarke hivatott átvinni a túlpartra. Az ausztrál jól adta a CIA kínzásspecialistáját a Zero Dark Thirtyben, de itt semmi dolga, csak rezignáltan néz, amerre fennforgás van. Az pedig nagyon van: Caesart galád módon letaszítja trónjáról egy fajtabéli, aki lovon ülve, mindkét kezében gépfegyverrel ront az emberekre. A látványos majomakciók közepette a főemlősök egy kezdő KDNP-s szókészletével ("család, otthon, jövő") fejezik ki a bennük dúló gondolatokat, ám mivel majmok, inkább a beszéd heroikus képessége számít, mintsem a szlogenek egyszerűsége. A végére persze kiderül, hogy a majom is csak ember, de az ide vezető út remek majom-majom, majom-medve és majom-ember küzdelmekkel van kikövezve. Az előző rész meglepetésfaktora a múlté, ami maradt, az egy korrekt majomakciófilm - ha nem is az év, de a hét akciófilmje mindenképpen.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.